شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری در اینستاگرام

 

تبلیغات انتخاباتی دیگر از شیوه‌های سنتی مانند استفاده از تراکت و پوستر و بیلبورد در خیابان‌ها فراتر رفته و حتی فقط به تلویزیون و روزنامه‌ها و سایت‌های خبری هم ختم نمی‌شود؛ این روزها عمده‌ی فعالیت‌های تبلیغاتی نامزدها در شبکه‌های مجازی اجتماعی همچون فیسبوک، توئیتر، تلگرام و اینستاگرام انجام می‌شود؛ البته در این میان، اینستاگرام و تلگرام به دلیل فیلتر نبودن در ایران از محبوبیت بیشتری برخوردارند و صفحات اصلی نامزدها و ستادهای انتخاباتی و صفحات متعدد هواداران آنها، در حال فعالیت در این شبکه‌های اجتماعی هستند.

سبا حیدرخانی، پنج‌شنبه، ۷ اردی‌بهشت‌ماه با انتشار گزارشی در خبرگزاری ایلنا، به بررسی فعالیت نامزد‌های ریاست‌جمهوری ایران در اینستاگرام پرداخته است.

در جدول زیر تعداد فالوئر(دنبال‌کننده)، فالوئینگ‌ و پست‌های شش نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در صفحه‌ی اصلی آنها در این شبکه‌ی اجتماعی با یکدیگر مقایسه شده است.

 

حسن روحانی از میان شش نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، بیشترین تعداد دنبال‌کننده را دارد. صفحه‌ی اینستاگرام او چند ماه بعد از آغاز دوره‌ی ریاست‌جمهوری‌اش، یعنی در ۱۲ آذرماه سال ماه ۱۳۹۲ به راه افتاد؛ صفحه‌ای که با علامت آبی کنار نام کاربر، نشان می‌دهد به‌عنوان صفحه‌ی رسمی و اصلی رئیس‌جمهور‌ی ایران ازسوی شبکه‌ی اینستاگرام شناخته شده است.  

پست‌های منتشر‌شده در این صفحه، اغلب به دیدارها و فعالیت‌های رئیس‌جمهور‌ی می‌پردازد که جملاتی کوتاه از او را همراه با عکس‌هایی اختصاصی منتشر می‌کند؛ البته گاهی تسلیت درگذشت چهره‌های هنری و اجتماعی هم در میان آن‌ها به چشم می‌خورد. هر پست‌ روحانی در این روزها بیش از پنجاه هزار لایک خورده است.

از زمان به راه افتادن امکان پخش زنده (لایو) در اینستاگرام، این صفحه از آن استفاده می‌کند. اولین «لایو» کوتاه صفحه‌ی اینستاگرام حسن روحانی موجب واکنش کاربران اینستاگرام و دیگر شبکه‌های مجازی به‌ویژه کانال‌های تلگرام و توئیتر شد: یک ویدئوی کوتاه که سهواً منتشر شده بود؛ «ادمین‌ها» (گردانندگان) صفحه‌ی رسمی رئیس‌جمهوری مشغول آزمایش امکان پخش ویدئوی زنده‌ در این شبکه‌ی اجتماعی بودند و این آزمون و خطایشان، تماشاگران زیادی پیدا کرده بود!
صفحه‌ی روحانی در اینستاگرام در بخش‌های لایو و استوری نیز فعالیت زیادی دارد، اما البته نه به اندازه‌ی صفحه‌ی ابراهیم رئیسی.

ابراهیم رئیسی اولین پست اینستاگرامی خود را روز ۱۱ دی ماه ۱۳۹۴ منتشر کرده است؛ چیزی بیش از دو ماه قبل از انتخابش به‌عنوان تولیت آستان قدس رضوی. پست‌های او اغلب یک عکس به‌همراه شرح فعالیت‌ها و برنامه‌های تولیت آستان قدس رضوی، دیدارهای رئیسی با مردم روستاهای مختلف، دیدارهای رسمی و ... است.
اولین پست ابراهیم رئیسی مربوط به زمان فعالیتش به‌عنوان دادستان کل کشور و حضور او در همایش طلایه‌داران بصیرت است و آخرین عکس‌های این نامزد دوازدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست‌جمهوری، به‌طور میانگین ۱۲هزار لایک برای او آورده است.
در میان پست‌های اینستاگرامی صفحه‌ی منتسب به ابراهیم رئیسی، پیام‌های تسلیتی برای درگذشت حمید سبزواری، واعظ طبسی و شیخ نمر هم به چشم می‌خورد، اما فعالیت‌ روزهای اخیر این صفحه بیشتر انتخاباتی و در راستای معرفی دیدگاه‌های اوست. از زمان ثبت‌نام رئیسی در انتخابات تاکنون، این صفحه روزانه دو یا بیشتر عکس منتشر می‌کند.
این صفحه در بخش لایو و به‌خصوص استوری بیش از همه فعال است. بخش لایو برای پخش زنده‌ی سخنرانی‌های رئیسی استفاده می‌شود و در استوری که یک عکس تنها ۲۴ ساعت در معرض دید می‌ماند، معمولاْ هر روز تا دو عکس به اشتراک گذاشته می‌شود.
نکته‌ی جذابی که در بخش لایو این صفحه رخ داد، همزمانی پخش سخنرانی او با افتتاح طرح‌های عمرانی در استان فارس به دست حسن روحانی بود که صفحه‌ی رئیس‌جمهور هم این افتتاح را به صورت لایو پخش کرد. بخش کامنت‌ها در لایو رئیسی بسته بود، اما کامنت‌های لایو روحانی برای اظهارنظرها باز گذاشته شده بود، همین مسأله، موضوعی شد برای بجث‌های مختلف در دیگر شبکه‌های اجتماعی.

اسحاق جهانگیری، معاون اول روحانی، اولین پست اینستاگرامی خود را ۳۱ شهریور ماه سال ۹۳ منتشر کرده است. این روزها، پست‌های اینستاگرامی او به‌طور متوسط ۴ هزار لایک دارد.
پست‌های صفحه‌ی اینستاگرام جهانگیری شامل دیدارها و شرح فعالیت‌های او در حوزه‌ی معاونت ریاست‌جمهوری است؛ اما لابه‌لای آن، تصاویری هم از چهره‌های افراد درگذشته به چشم می‌خورد که با پیام تسلیت جهانگیری همراه است؛ افرادی مانند داود رشیدی، سلیم مؤذن‌زاده، منصور پورحیدری، مرضیه حدیدچی. در کنار این تسلیت‌ها، پیام تبریک به قهرمانان المپیک هم به چشم می‌خورد.

صفحه‌ی محمدباقر قالیباف در اینستاگرام، ۲۰ آذرماه ۱۳۹۳ با عکسی از مرقد امام اول شیعیان افتتاح شد. اغلب عکس‌هایی که در این صفحه منتشر شده، مربوط به دیدارهای مردمی، دیدار با دیگر مدیران و تصاویری از فضاهای شهری است که زیر آنها بیشتر متن‌هایی بلند از صحبت‌های شهردار تهران منتشر شده است. تسلیت درگذشت اکبر هاشمی رفسنجانی و چهره‌های غیرسیاسی مانند منصور پورحیدری، داود رشیدی، اشرف قندهاری (از بنیان‌گذاران کهریزک) و حمید سبزواری، از پست‌های متنوع و متفاوت این صفحه است.
در یکی از این پست‌های غیرسیاسی، عکسی از ابراهیم حاتمی‌کیا و پرویز پرستویی منتشر شده و زیر آن نوشته شده است: جمعه شب «بادیگارد» را در جشنواره‌ی فیلم فجر دیدم. فیلم صادقانه‌ای بود - رویکرد انقلابی داشت و در عین حال با دیدن همه‌ی ابعاد، اشکالاتی که در طول زمان در بدنه‌ی نظام نفوذ کرده را نیز نشان داد...»

عمر فعالیت اینستاگرامی سیدمصطفی هاشمی‌طبا تا تاریخ ۶ اردیبهشت‌ماه که گزارش ایلنا منتشر شده است، تنها سه روز بوده است. از ۵ پستی که او به اشتراک گذاشته، سه موردش عکس‌هایی از هاشمی‌طبا در پشت میز کارش، همراه با متنی انتخاباتی است و در دو پست دیگر هم جدول پخش تبلیغاتی و برنامه‌های اوست که با مخاطبان به اشتراک گذاشته شده است.

اما مصطفی آقامیرسلیم، صفحه‌ی رسمی مشخصی در اینستاگرام ندارد. او چندین صفحه‌ی هواداری دارد که برخی از آن‌ها خود را تنها صفحه‌ی رسمی او می‌دانند. یکی از این صفحه‌ها که با بیش از ۳۰هزار و ۸۰۰ فالوئر، بیشترین تعداد دنبال‌کننده را در صفحه‌های هم‌نام دارد، صفحه‌ای خصوصی و بسته است؛ یعنی تا شما را قبول نکند، نمی‌توانید پست‌های او را ببینید. از آن‌جا که این صفحه خصوصی است، می‌توان حدس زد که یا صفحه‌ی اصلی میرسلیم نیست و یا مدت زیادی است که سری به آن نزده‌اند. دو صفحه‌ی دیگر از میرسلیم در اینستاگرام وجود دارد که از سوی صفحه‌ی حزب مؤتلفه هم دنبال می‌شود؛ یکی با نام «حامیان مهندس میرسلیم»، ۱۹۰۷ دنبال‌کننده دارد و دیگری که خود را تنها صفحه‌ی رسمی مهندس سیدمصطفی آقا میرسلیم نامیده است، شش‌هزار و ۵۷۶ نفر فالوئر دارد و تاکنون ۱۲۰ پست به اشتراک گذاشته است.

شبکه‌های مجازی اجتماعی

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More