شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کدخدایی: آنها که از قطار انقلاب پیاده شدند قانون اساسی را تفسیر به رای می‌کردند

 

عباس‌علی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، در واکنش به سخنان حسن روحانی گفته است کسانی که از قطار انقلاب پیاده شدند، قانون اساسی را تفسیر به رأی می‌کردند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، کدخدایی در مطلبی که روز دوشنبه ۲۳ بهمن در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور در مراسم ۲۲ بهمن، نوشت: «آنهایی که (از قطار انقلاب) پیاده شدند به دلیل همین عدم اعتقاد و التزام به قانون اساسی بوده و لاغیر. آنهایی که پیاده شدند به دلیل آن بود که قانون اساسی را تفسیر به رای نموده و اعلام می‌کردند برخی از اصول آن را قبول ندارند».

حسن روحانی در سخنرانی مراسم ۲۲ بهمن گفته بود: «انقلاب وقتی پیروز شد که همه باهم بودیم و در قطار انقلاب، مسافران فراوانی بودند؛ حالا برخی‌ها خودشان خواستند از قطار انقلاب پیاده شوند، اما برخی‌ها را هم از قطار انقلاب پیاده کردیم که می‌توانستیم پیاده نکنیم».  

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه پیشنهاد روحانی مبنی‌ بر حل اختلافات از طریق مراجعه به آرای مردم و برگزاری همه‌پرسی را «کارشناسی نشده» دانست و گفت «اصل ۵۹ (قانون اساسی) مربوط به اعمال اختیارات قوه مقننه است (نه قوه مجریه). شاید آقای رئیس جمهور با اصلی دیگری آن را اشتباه کرده‌اند!»

طبق اصل ۵۹ قانون اساسی، «در مسایل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه‏‌پرسی و مراجعه مستقیم به آراء مردم صورت گیرد. در خواست مراجعه به آراء عمومی باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد».

کدخدایی با اشاره به «ظرفیت‌های متنوع قانون اساسی در حوزه‌های مختلف» افزود: «ما هم نگرانیم چرا این ظرفیت‌ها به درستی به کار گرفته نمی‌شوند. مثلاً چرا نباید سئوال و استیضاح در رویکرد مجلس محترم وجود داشته باشد. فارغ از نتیجه، شاید سئوال از مقامات اجرایی این فرصت را برای آنها بوجود آورد تا برخی دلائل کمبودها و احیانا ناکارآمدی‌ ‌ها را، بدون توجه به مسائل سیاسی توضیح دهند».  

سخنگوی شورای نگهبان در بخش پایانی یادداشت خود خطاب به روحانی نوشت: «جنابعالی هم تایید می‌فرمایید آنان که به قانون اساسی اعتقاد و التزام ندارند، انقلابی نیستند و نمی‌توانند در پست‌های سیاسی قرار گیرند. جمله ای منسوب به انیشتین است که می گوید: آنان که گاهی به نعل می‌زنند و گاهی هم به میخ، عاقبت چکش واقعیت روی انگشتان آنها می‌خورد. امید آنکه در اجرای قوانین و مخصوصا قانون اساسی از این افراد نباشیم».

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More