شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گاردین: افراد خانواده اکبر هاشمی، اتفاق نظر دارند که مرگ او به علل طبیعی نبوده

 

به گزارش روزنامه‌ی بریتانیایی گاردین، اعضای خانواده‌ی هاشمی، اتفاق نظر دارند که اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس‌ دولت‌های پنجم و ششم و رئیس پیشین مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران، کشته شده، یا دست‌کم، مرگ او به علل طبیعی نبوده است

سه‌شنبه ۱۹ دی‌ماه، نخستین سالگرد مرگ ناگهانی اکبر هاشمی رفسنجانی بود. براساس گزارش‌های رسمی، علت مرگ او، ایست قلبی عنوان شده است.

روزنامه‌ی گاردین در گزارش خود، آورده است که خانواده‌ی هاشمی، با هدف حفظ حرمت پیکر پدر و تدفین هرچه سریع‌‌تر او، باتوجه به آن‌چه که در شریعت اسلامی مرسوم است، خواستار کالبدشکافی نشده‌اند؛ اما ذکر کرده است که آن‌ها برای صرف‌نظر از کالبدشکافی جسد پیش از تدفین، به‌هیچ عنوان، تحت فشار قرار نگرفته‌اند.

از زمان مرگ هاشمی به این‌سو، افراد خانواده‌ی او، بارها تردیدهایی درمورد چگونگی مرگ او مطرح کرده‌اند.

یکی از اعضای خانواده‌ی هاشمی که با شرط محفوظ ماندن نامش با روزنامه‌ی بریتانیایی گاردین گفت‌وگو کرده است، روز سه‌شنبه ۱۹ دی‌ماه، به این روزنامه گفت: «اعضای خانواده اتفاق نظر دارند که او کشته شده، یا دست‌کم، مرگش به علل طبیعی نبوده است».

این منبع خبری گاردین درمورد روز مرگ هاشمی گفت: «او قرار بود که ساعت هشت شب، با یک مقام ارشد سپاه پاسداران دیدار کند. نشانه‌هایی مبنی‌بر این‌که پیش‌از مرگ، به او درمورد امنیت جانی‌اش هشدار داده شده است، وجود دارد».

جسد رفسنجانی را یکی از محافظانش در استخر کوشک، یک مرکز ورزشی ویژه‌ی مقامات ارشد نظام جمهوری اسلامی، پیدا کرد. او هفته‌ای یک یا دوبار برای شنا به آن استخر می‌رفت.

این عضو خانواده‌ی هاشمی گفته است که در روز مرگ او، محافظانش بیرون ساختمان بودند و هنگامی‌که او مثل همیشه، در زمان معمول از استخر بیرون نیامد، یکی از محافظان به داخل رفته و با جسد او روبرو شده است. این منبع خبری افزوده است که البته محافظان روایت‌های ضدو نقیضی از روز حادثه ارائه کرده‌اند.   

فائزه هاشمی، دختر اکبر هاشمی، ۲۵ آذرماه، از انجام‌ آزمایش‌هایی زیر نظر شورای امنیت ملی ایران خبر داد که براساس آن مشخص شده که در بدن پدرش، ۱۰برابر حد مجاز، رادیو اکتیو بوده است.

یاسر هاشمی، پسر کوچک اکبر هاشمی نیز، روز دوشنبه ۱۸ دی‌ماه، در گفت‌وگویی با خبرگزاری کانون دانش‌آموزی (پانا)، اعلام کرد که حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران، دستور بازگشایی پرونده‌ی درگذشت پدرش را در شورای امنیت ملی صادر کرده است.   

براساس بررسی‌های گاردین، به درخواست برادرزاده‌ی هاشمی، پس‌از مرگ او، در بیمارستان، نمونه‌ی خونی از جسد گرفته شده، که به‌شکل مرموزی ناپدید شده است. سطح مواد رادیو اکتیو در بدن اکبر هاشمی، ازطریق انجام آزمایش برروی لوله‌ی کاتتر (لوله‌ی ورید مرکزی) که پیش‌تر به بدن او وصل بوده، به‌دست آمده است. مشخص نیست اگر این آزمایش برروی نمونه‌ی خون انجام می‌شد، چه نتیجه‌ای به‌دست می‌آمد.

براساس گزارش‌ها، از تمام افراد خانواده‌ی هاشمی، حتی نوه‌های او، نمونه‌های خونی گرفته شده است تا سطح مواد رادیواکتیو در خون اکبر هاشمی، با آن‌ها مقایسه شود. براساس آزمایش‌های انجام‌شده، میزان مواد رادیواکتیو در خون فاطمه، دختر دیگر هاشمی و همچنین همسر او نیز، بالاتر از سطح معمول بوده است.  

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More