شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ابتکارپاسخگوی کدام خواهد بود؛ انتصاب غیرقانونی یا مرگ پلنگ هیرکان

 

براساس اسناد منتشرشده، انتصاب اسماعیل مهاجر، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان به دلیل سابقه تخلف و محکومیت، غیرقانونی بوده است.

به گزارش فارس در حاشیه ایجاد شبهات ناشی از به تعویق افتادن برخورد با خاطیان پرونده پنهان‌کاری مرگ هیرکان، از انتشار اسنادی خبر داد که حکایت ازسابقه تخلف ومحکومیت او به مجازات محرومیت دائم از انتصاب به پست‌های حساس و مدیریتی در دستگاه‌های دولتی دارد.

مهاجر با وجود محکومیت به انفصال دائم از پست‌های حساس و مدیریتی دردستگاه‌های دولتی، و دریافت حقوق بازنشستگی، ازسوی ابتکاررئیس سازمان محیط زیست به‌عنوان مدیرکل این سازمان در استان گلستان منصوب و مشغول به خدمت می‌شود.  

اسناد منتشر شده از سوی خبرگزاری فارس، نشان می‌دهد که اسماعیل مهاجر به استناد سند شماره ۱۵ مورخ ۸۸/۵/۴ هیات رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان سازمان محیط زیست به انفصال دائم از خدمات دولتی و دستگاههای مشمول قانون مذکور محکوم شده و مادامی که رأی مذکور از ناحیه مرجع یا مراجع واجد صلاحیت قانونی ابطال، اصلاح و.. نشده از استحکام و وجاهت قانونی برخوردار است.

انتشار اسناد محرومیت از انتصاب مهاجر به همراه خبرمرگ هیرکان پلنگ ایرانی ازمهمترین مسائل این روزهای محیط زیست ایران است.
خبر مرگ هیرکان ماده پلنگ نادر در حالی رسانه‌ای شد،‌ که چند روزپیش از آن، تصاویری از زنده‌بودن این قلاده پلنگ در طبیعت از سوی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان منتشر شده بود.

اسماعیل مهاجر، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان، ابتدا خبر مرگ این پلنگ را تکذیب کرد و رسانه‌ها را از یک سو به تلاش برای حذف معصومه ابتکار از کابینه دولت دوازدهم و از سوی دیگر به زمینه‌سازی برای انتقال ورکان، برادر هیرکان به باغ‌ وحش متهم کرد. او تأکید کرده بود که هیرکان، شنبه ۳۰ اردی‌بهشت‌ماه ۹۶ درعکس‎های ماهواره‌ای رصد شده است. او در نهایت پس از گذشت یک‌روز از اعلام زنده بودن هیرکان، در گفت‌وگو با صداوسیمای استان گلستان، مرگ هیرکان را اعلام کرد. مهاجر درباره علت این مسأله گفت: «هم ‌اکنون هیرکان کشته ‌شده است. علت مرگ این حیوان از دو حالت خارج نیست؛ یا بعد از رهاسازی توسط شکارچیان انسانی کشته شده، یا در جنگ بر سر قلمرو با حیوانات دیگر». مهاجر در مورد علت تأخیر در اطلاع‌رسانی مرگ هیرکان هم گفته است که «نیازی به اطلاع‌رسانی نبود».

معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست،  پس از برملاشدن این خبر و کوتاهی محیط زیست استان گلستان، با تأکید بر شناسایی مقصر این اتفاق گفت: «با جدیت پی‌گیری می‌کنیم و هیچ قصدی برای پنهان‌کاری نداریم».

حال با گذشت کمترازچند از اظهارات اخیر رئیس سازمان محیط زیست کشور او می‌بایست درخصوص پرونده قضایی مدیر انتصابی‌ نیز پاسخگو باشد.

همزمان با مطرح شدن پرونده مرگ پلنگ هیرکان و تخلفات ‌‌مهاجر، روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان جنوبی، از ثبت تصویر پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده شاسکوه خبرداد.
پرویز آرامش، مدیرکل ‌‌حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با اعلام این خبراظهار کرد: «پلنگ ایرانی برای دومین بار در منطقه حفاظت شده شاسکوه تصویربرداری شد».
به گفته او کارشناسان محیط زیست به منظور کنترل و پایش حیات وحش اقدام به نصب دوربین تله‌ای در مناطق تحت مدیریت این اداره کل و از جمله منطقه حفاظت شده شاسکوه کردند که موفق به ثبت تصویر پلنگ ایرانی دراین منطقه شدند.
پلنگ ایرانی با نام علمی ( Panthera Pardus ) یکی از بزرگترین گربه‌سانان در معرض خطر انقراض و در فهرست اتحادیه بین المللی حفظ طبیعت (IUCN) قرار دارد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More