شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ابراز امیدواری مسؤولان نسبت به شکستن سد ممنوعیت کنسرت در مشهد  

 

سعید سرابی، مدیرکل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، از گفت‌وگو با علمای این استان درخصوص برگزاری کنسرت و اجرای موسیقی در مشهد خبر داد.

بنابه گفته‌ی سرابی، برگزاری دو کنسرت سالار عقیلی و علیرضا قربانی، از نشانه‌های نزدیک‌تر شدن دیدگاه‌ها در زمینه‌ی موسیقی و مرتفع‌شدن مشکلات در این بخش است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: «ما در تلاشیم بنابه گفته‌های وزیر ارشاد، تبادلی میان کنش‌گران عرصه فرهنگ و دیگر افراد جامعه برقرار کنیم. اتفاقات خوبی نیز در این زمینه در حال روی‌دادن است. نقاط اتفاق‌نظر بین کنش‌گران استان، مانند همین موسیقی نواحی و مقامی و جریان فاخر موسیقی، می‌تواند ما را به آن نقطه‌ی مشترک، نزدیک‌تر کند. به نظر دورنمای بسیارخوبی در این زمینه وجود دارد».

سرابی درخصوص دیدارهای صورت‌گرفته با علمای مخالف کنسرت در مشهد گفت که طی دیدارهای صورت‌گرفته در قالب اتاق‌های فکر، برنامه‌ریزی‌هایی در این رابطه صورت گرفته و جای امیدواری است که ممنوعیت کنسرت در مشهد برطرف شود.

 

سرابی

 

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی همچنین با اشاره به قوانین موجود درمورد برگزاری کنسرت گفت: «تمام تلاش ما در این است که ازطریق گفت‌وگو بتوانیم مشهد را نیز شامل قوانین برگزاری کنسرت کنیم. این در حال حاضر، بهترین راهکار است».

سرابی با بیان این مطلب که در حال حاضر، استان خراسان رضوی مشکلی با اجرای موسیقی فاخر ندارد، گفت: «ما باتوجه به موسیقی فاخر، فضای موسیقی را در استان، نسبت‌به گذشته هموارتر می‌بینیم. در حال حاضر، اجراهای متعددی همراه‌با برگزاری جشنواره‌های موسیقی در این استان برپا می‌شود».

او در ادامه، خاطرنشان کرد: «هیچ ممنوعیتی درخصوص اجراهای موسیقی فولکلور و محلی وجود ندارد. طی همین چند هفته‌ی اخیر، جشنواره موسیقی خنیاگران جام و اجراهای مختلف دیگری علاوه‌بر اجراهای عقیلی و قربانی نیز برگزار شده است».

دیروز، دوشنبه سوم مهرماه، عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم نیز در نخستین دیدار عمومی با نمایندگان رسانه‌ها، وعده داد که برخوردهای سلیقه‌ای و فراقانونی با اجرای برنامه‌های هنری و فرهنگی، به‌ویژه کنسرت‌های موسیقی، از بین خواهد رفت.

به گفته‌ی صالحی، در سال‌های اخیر، برخی افراد و گروه‌های صاحب نفوذ، به بهانه‌های مختلف، جلوی اجرای برنامه‌های موسیقی مجوزدار را گرفته‌اند و این کار با انتقاد و اعتراض مسؤولان دولتی و شخص رئیس‌جمهور، حسن روحانی نیز روبرو شده است.

احمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی، یکی از سرسخت‌ترین مخالفان برگزاری کنسرت در مشهد است. او بر این باور است که ‌کنسرت در ایران، با ابتذال همراه بوده و برگزاری آن در مشهد، بی‌حرمتی و جسارت به امام رضاست.
امام‌جمعه‌ی مشهد، در سال ۹۵ خطاب به کسانی که خواستار برگزاری کنسرت در مشهد بودند گفت: «تو کنسرت می‌خواهی؟ خب برو جای دیگر زندگی کن؛ چرا اینجا داد و فریاد راه می‌اندازی و چانه‌ می‌زنی؟»

او پنجم خردادماه سال جاری نیز، در خطبه‌های نماز جمعه، برگزاری کنسرت را گناه دانست و گفت: «به‌عنوان نهی از منکر می‌گویم، نوازندگی‌های عمومی و جمعی و کنسرت‌ها در مشهد، حرمت‌شکنی امام رضا است و انکر منکرات در این شهر، این است که حرمت امام رضا شکسته شود».

مخالفت‌های این روحانی، باعث شد که حدود ۶ سال، هیچ کنسرتی چه سنتی و چه پاپ، در مشهد برگزار نشود و یا در آستانه‌ی برگزاری لغو شود.

سالار عقیلی، خواننده‌ی معروف سنتی ایران، نخستین کسی بود که بعد از این محدودیت‌ها توانست این سد را بشکند و در مشهد کنسرت برگزار کند.

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More