شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ادامه بی‌خبری از وضعیت سام رجبی، زندانی فعال محیط‌ زیست

 

مصطفی ترک همدانی، وکیل دادگستری، روز دوشنبه ۲۴ بهمن،‌ ضمن تایید خبر بازداشت  ۷ نفر از فعالان محیط‌ زیست، اعلام کرده است که وکالت ۵ نفر از بازداشت‌شدگان را که سام رجبی نیز جزء آن‌هاست،‌ به عهده گرفته است.

ترک‌همدانی در گفت‌وگو با  ایلنا همچنین از به عهده گرفتن وکالت هومن جوکار، حمیده کاشانی‌دوست، امیرحسین خالقی و طاهر قدیریان خبر داده است.

وی در این مورد گفت: «طبق اعلام دادیار اینکه وکالت بنده در پرونده قبول شود یا نه با نظر بازپرس پرونده است، زیرا ممکن است به استناد تبصره ماده ۴۸ آیین دادرسی کیفری وکالت من را قبول نکنند».

مصطفی ترک همدانی تاکید کرد: «طبق اعلام دادیار ناظر زندان این افراد حداقل یکبار با خانواده‌هایشان در ارتباط بودند و آن‌ها را از احوال خود مطلع کردند».

این در حالیست که روز ۲۳ بهمن، لیلی هوشمند افشار، مادر سام رجبی، فعال محیط زیست و عضو سابق مؤسسه «حیات وحش میراث پارسیان» در پی بی‌خبری از وضعیت پسرش، که به تازگی در ایران بازداشت شده است، اعلام کرد: « از لحظه بازداشت تاکنون هیچ خبری از وضعیت پسرم ندارم و پیگیری‌هایمان هم بی‌پاسخ مانده است».

سام رجبی، در جریان بازداشت‌های اخیر اعضای این شرکت، از پنجم بهمن در بازداشت به سر می‌برد.

به گزارش کمپین حقوق بشر در ایران مادر او تاکید کرده است که « فرزندش برخلاف ادعای دادستان تهران، جاسوس نبوده است».

وی می افزاید: «سام رجبی یک فعال محیط زیست بود و با اینکه امکان زندگی در خارج از کشور را داشت اما ترجیح داد در کشور خودش خدمت کند».

مادر سام رجبی، با ابراز نگرانی از وضعیت فرزندش تاکید کرده است: «از زمانی که فرزندش بازداشت شده، تاکنون هیچ تماسی با خانواده نگرفته است».

مادر سام رجبی تاکید کرده که او دو بار به زندان اوین مراجعه کرده و پاسخ قانع‌کننده‌ای از مقام‌های زندان در این زمینه دریافت نکرده است.

روز شنبه ۲۱ بهمن ماه نیز عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران از بازداشت چند متهم خبر داده بود و مدعی شده بود که این افراد «در قالب اجرای پروژه‌های علمی و محیط زیستی نسبت به جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی کشور در حوزه‌های استراتژیک اقدام می‌کردند».

همچنین کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه و فعال محیط زیست که در روزهای اخیر جزء بازداشت شد‌گان بوده ، روز جمعه ۱۹ بهمن در زندان ایران جان باخت و مقامات جمهوری اسلامی آن را «خودکشی» اعلام کردند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More