شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وکلای پرونده محیط زیستی‌ها اجازه صحبت با موکلانشان را ندارند

وکلای متهمان پرونده فعالان محیط زیست که بیش از یک سال است در بازداشت موقت به سر می‌برند، اجازه ارتباط کلامی با موکلان خود را ندارند.

این خبر را کاظم حسینی، یکی از پنج وکیل دادگستری که در چهار جلسه دادگاه این فعالان حضور یافته، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا اعلام کرد.

او با انتقاد از چنین روندی، گفت: «تا الان نتوانسته ایم با موکلانمان صحبت کنیم زیرا ضابطان اجازه صحبت با آنها را نداده‌اند و صرفا در حد احوالپرسی با موکلان خود ارتباط داشتیم» .

حسینی در ادامه این کار ضابطان را «غیرقانونی» خواند «زیرا تحقیقات پرونده پایان یافته است».

متهمان این پرونده اجازه پیدا نکردند وکلای مدنظر خود را انتخاب کنند و حسینی یکی از پنج وکیل مورد تایید قوه‌قضاییه ایران است که می‌توانند در پرونده‌های سیاسی و امنیتی حاضر باشند.

در جریان رسیدگی به این پرونده، محمدحسین آقاسی، وکیل انتخابی سام رجبی که یکی از متهمان این پرونده است، از سوی متهم برکنار شد. خانواده او بر این باورند که این برکناری با فشار دستگاه قضایی صورت گرفته است.

 

 

علاوه بر سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان، عبدالرضا کوهپایه و مراد طاهباز هم جزو متهمان این پرونده‌اند. اتهام آنها که بیش از یک سال است در بازداشت سازمان اطلاعات سپاه به سر می‌برند، جاسوسی از مراکز نظامی، افساد فی‌الارض و ارتباط با دولت متخاصم اعلام شده است.

وزارت اطلاعات و شورای عالی امنیت ملی اعلام کرده‌اند که فعالان محیط زیست جاسوس نیستند، ولی به نظر می‌رسد نظر آنها تاثیری در روند برگزاری دادگاه نداشته و دستگاه قضایی طبق نظر سازمان اطلاعات سپاه در حال رسیدگی به پرونده است.

حسینی همچنین خبر داده که در چهارمین جلسه دادگاه، یکی از متهمان زن حضور نداشته است. احتمالا منظور او نیلوفر بیانی که در دو جلسه اول دادگاه حاضر بود.

 

 

بیانی در این جلسات به قاضی صلواتی که مسئول رسیدگی به این پرونده است، گفت که اعترافات از او با آزار و اذیت جسمی و تهدید و فشار بازجویان گرفته شده است.

گمان می‌رود این اعتراض و افشاگری‌ها باعث شده که از حضور خانم بیانی در جلسات بعدی دادگاه جلوگیری شود.

بیست‌وسوم بهمن‌ماه، پس از برگزاری جلسه دوم دادگاه، وبسایت کمپین حقوق بشر در ایران خبر داد که ماموران امنیتی، نیلوفر بیانی را به چند منطقه تهران برده و با تلاش برای فیلمبرداری از او، قصد داشتند سناریویی برای القای آزادی عمل و خوشگذرانی او در تهران پیاده کنند. خانم بیانی از قبول درخواست ماموران امنیتی برای پیاده شدن از ماشین سرباز زده است.

خانواده متهمان این پرونده، ۲۳ بهمن در دومین نامه به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، خواستار دخالت او در این پرونده و تغییر روند رسیدگی قضایی شدند.

آنها شهریور ماه نیز نامه‌ای به خامنه‌ای نوشته بودند که به نظر می‌رسد بی‌نتیجه بوده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More