شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

از هر ۳ زن تهرانی یکی در معرض خشونت قراردارد

 

در حال حاضر با وجود ۲۸ خانه امن در ایران که به بخش غیردولتی اختصاص دارد، آمار بالای مراجعان به این مراکز نگران‌کننده عنوان شده است. بر اساس گفته‌های فرید براتی که در حال حاضر رئیس مرکز توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی ایران است ، طبق تحقیقات صورت گرفته تنها در استان تهران از هر ۳ زن، یک نفر در معرض خشونت قرارگرفته است.

به گزارش ایسنا، فرید براتی در دومین همایش ملی منع خشونت علیه زنان با اشاره به انواع خشونت صورت گرفته بر روی زنان گفت: «ما آمار دقیقی از این واقعیت دردناک جامعه نداریم. جمعیت پنهانی در جامعه وجود دارند که ما به شکل قانونی و شرعی آن‌ها را قبول نداریم؛ اما حضور آن‌ها در جامعه دارای آثار و تبعات است و آن کارگران جنسی زن هستند.  این یک واقعیت غیرقابل انکار است.  مشکلات زنان دارای کار جنسی در کشور در هیچ جا دیده نمی‌شود.»

بنا به گفته معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی، براساس تحقیقات صورت گرفته در ۱۷ استان روی زنان روسپی مصرف‌کننده مواد انجام شد و در یک نمونه ۸۰۰ نفری، تقریباً ۴۰ درصد آن‌ها برای دریافت خدمات به مراکز مراجعه می‌کنند و همچنین اخیراً در تهران مراکز مادر و کودک برای زنان مصرف‌کننده تمایل به ترک اعتیاد دارای فرزند کوچک فعال‌شده است.

از موارد دیگر گفته شده از سوی فرید براتی، زنانی هستند که در محیط کار مورد سوءاستفاده جنسی قرار می گیرند و  در هیچ تحقیقاتی گنجانده نمی شود که باید برای آن نیز چاره‌اندیشی کرد.

معاون پیشگیری از آسیب های اجتماعی درخصوص اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان متبوعش درخصوص رصد آسیب های اجتماعی از جرای طرح «سراج» خبر داد و گفت: «در برنامه ششم توسعه، تحقیقی را در سطح کشور به‌منظور استقرار سامانه رصد آسیب‌های اجتماعی تحت عنوان «سراج» آغاز کردیم که به‌صورت پایلوت در بین جمعیت عمومی مناطق ۲۲ گانه تهران اجرا شد. بر اساس تحقیقات انجام‌شده در تهران ۲۷ درصد زنانی که موردتحقیق بودند، به‌نوعی دچار خشونت شده بودند، حدود ۶ درصد نیز دچار خشونت جنسی و ۸ درصد خشونت عاطفی و روانی را مطرح کرده بودند.»
براساس اظهارات براتی، در تهران اغلب خشونت‌ها خشونت روانی است و از هر ۳ زن، یک زن دچار خشونت شده است؛  این در حالی است که در برخی از استان‌ها خشونت علیه زنان بیشتر از تهران است چراکه به لحاظ فرهنگی و سایر شرایط، وضعیت زنان در شهر تهران، خیلی بهتر از مناطق دیگر کشور است.
به گفته‌ی معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، خشونت علیه زنان برگرفته از فرهنگ مذکر و مردسالار است درواقع تاریخ کشور ما جامعه مردسالار بوده است، متأسفانه آنچه تا به امروز در فرهنگ ادبیات در مورد عشق داریم نیز به‌جای روابط عاطفی بین زن و مرد بیشتر مردانه است.
براتی با اشاره به فرهنگ‌سازی و آموزش‌های همگانی بخصوص برای خانواده هایی که بیشتر مورد خشونت قرار گرفته اند گفت: خشونت در جامعه، مجزا از سایر اشکال آسیب‌ در جامعه نیست، بنابراین کار وسیع را می‌طلبد. اصلی‌ترین بحث در مورد مقابله با خشونت علیه زنان، بحث‌های پیشگیرانه و تأکید بر فرهنگ‌سازی و آموزش‌های همگانی است.

براساس آخرین تحقیقات صورت گرفته در پایتخت مشخص شده است که خشونت جسمی سبک در زنان نزدیک به ۴/۲ درصد و همچنین  میزان خشونت جسمی شدید که منجر به ضرب و جرح در زنان شده ۱/۴ درصد بوده است.   ۹ درصد از زنان  نیز  خشونت های  عاطفی شدیدی را تجربه کرده اند.

در حال حاضر سازمان بهزیستی با راه‌اندازی  مراکز مشاوره، خانه های امن، اورژانس اجتماعی و خط تلفن ۱۴۸۰ به زنانی که مورد خشونت قرار گرفته و می گیرند می گوید که با مراجعه به این مراکز در  نباید در قبال خشونت سکوت کنند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More