شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۷ آبان‌ماه

اقتصاد ایران مثل مناطق جنگ‌زده و غارت‌شده است

 

برهم صالح، رییس‌جمهور جدید عراق، دیروز به ایران آمد و با رهبر و رییس‌جمهور ایران دیدار کرد. در چنین مواردی روزنامه‌ها می‌مانند که در صفحه اول چه‌طور خبر را پوشش دهند، رهبر یا رییس‌جمهور. بنا بر سنت خبری، رهبری اولویت دارد، هر‌چند هستند چند روزنامه‌ای که دیدار روسای‌جمهور را تیتر یک کرده‌اند.

با‌این‌حال وقتی قرار است، دیدار رهبری و برهم صالح تیتر یک شود و عکاس‌ها هم به بیت رهبری راه ندارند، ناگزیر یک عکس رسمی که از بیت آمده بر صفحه چند روزنامه ظاهر می‌شود. امروز عکس اول کیهان و اطلاعات و جمهوری اسلامی، یکسان است. روزنامه ایران البته راه تازه‌ای پیدا کرده و نصف صفحه خبر دیدار رهبری را با عکس و تیتر رفته و نیمه دیگرش را به روسای‌جمهور اختصاص داده است.

اما حاصل این دیدارها چه بود، چندان مشخص نیست. سرمقاله روزنامه اعتماد با عنوان «‌پیام‌های یک سفر مهم» کمی از دستاوردهای سفر رییس‌جمهور عراق گفته است.

حسن دانایی‌فر نوشته که برخی گفته‌اند بهتر بود نخست‌وزیر عراق که مقام اجرایی است به ایران می‌آمد، نه رییس‌جمهور که مقامی تشریفاتی است و بعد دلداری داده که آمدن رییس‌جمهور به این معنا نیست که نخست‌وزیر نمی‌آید و اصلا در این شرایط که آمریکایی‌ها به عراق فشار می‌آورند روابط اقتصادی‌اش را با ایران قطع کند، این سفر معنادار است و خلاف میل آمریکا.

بازگردیم به سیاست داخلی، هاشمی شاهرودی در بستر مرگ است و در این مدت که ریاست مجمع تشخیص مصلحت را عهده‌دار نیست، گویا کارها به دست سردار محسن رضایی، دبیر مجمع افتاده است. محسن رضایی هم در غیابِ رییس، ترک‌تازی می‌کند و مجمع را که قرار بود بین مجلس و شورای نگهبان داوری کند به محلی برای قانون‌گذاری تبدیل کرده است. این تحرکات فرمانده اسبق سپاه پاسداران، در روزنامه‌های امروز مورد توجه قرار گرفته و روزنامه شرق در تیتر اولش پرسیده «جانشین در غیبت رییس کیست؟» آفتاب یزد هم با کنایه پرسیده «آقا محسن همه‌کاره مجمع؟».

همین‌جا از سرمقاله ابتکار هم یادی کنیم که با عنوان «بحران روایت در جمهوری اسلامی»، نوشته هر‌چند می‌توان پیش‌بینی کرد جمهوری اسلامی از بحران اقتصادی پیش رو عبور کند اما دیگر نمی‌توان انتظار داشت روایت‌های رسمی بتواند مردم را اقناع کند. حامد وکیلی هم در لفافه گفته خیلی از حرف‌ها باید تغییر کند و مسئولان شفاف بگویند پشت پرده چه خبر است.

حرف اقتصاد شد، این را هم بگوییم که روزنامه ایران درباره آینده اقتصاد کشور، نظرخواهی کرده و از شماری از اقتصاددان‌ها پرسیده آینده اقتصاد چه خواهد شد و انگار سرجمع نظرها این است که افق روشنی پیدا نیست. اگر در این روزنامه‌خوانی همراه باشید از  نظر‌سنجی ایران بیشتر خواهید خواند.

 

در‌آمدهای گمشده شهرداری را پیدا کنید

 

شهرداری تهران شصت‌و‌پنج هزار میلیارد تومان بدهی دارد که قالیباف، شهردار اسبق تهران، همیشه این بدهی هنگفت را کتمان می‌کرد. این گفته محمد‌مهدی تندگویان، عضو سابق شورای شهر، است. تندگویان از اصلاح‌طلب‌هایی است که معتقد است محسن هاشمی بهترین گزینه شهرداری تهران بوده و کاش عضو شورای شهر نمی‌شد و از همان ابتدا در مقام شهردار معرفی می‌شد.

این عضو شورای شهر، که از منتقدهای باقر قالیباف است، به آرمان گفته قالیباف با استفاده از روابط نظامی و سیاسی‌اش شهر را اداره می‌کرد و چندان کاری به شورای شهر نداشت. برای همین معلوم نبود درآمدهای تهران چه‌قدر است و کجا صرف می‌شود و حالا بهتر است شهردار تهران دنبال در‌آمدهای گم‌شده هم بگردد.

 

چهل تصویر از اقتصاد ایران

 

روزنامه ایران به سراغ چهل اقتصاد‌دان و کارشناس اقتصادی رفته و از آنها خواسته در یک جمله و بدون عدد و رقم و آمار تصویری از اقتصاد ایران ارائه دهند، و وقتی این تصاویر پشت سر هم در برابر خوانندگان ترسیم می‌شود، امیدی باقی نمی‌‌ماند. اقتصاددان‌ها گفته‌اند اقتصاد ایران سرشار از فساد و رانت است و دولت پیر ایران توان اصلاح آن را ندارد. برخی هم این اقتصاد را در‌آمیخته با سیاست دانسته و افزوده‌اند تا وقتی این دو از هم جدا نشوند، راهی برای بهبود اقتصادی نیست. موسی غنی‌نژاد، عبده تبریزی، نرسی قربان و شمس اردکانی از جمله کسانی هستند که در این نظر‌سنجی شرکت کرده‌اند. میان این اظهار‌نظرهای یک‌جمله‌ای، تصویر ترسیمی محمد‌علی یوسفی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه، از همه هولناک‌تر است. این استاد دانشگاه می‌گوید:«اقتصاد ایران در برزخ است و مثل مناطق جنگ‌زده و غارت‌شده است.»

 

آقای کرباسیان بس نیست؟

 

رضا زندی، خبرنگار حوزه انرژی روزنامه اعتماد، با عنوان «گزارش یک دیدار» از حاشیه یکی از مصاحبه‌هایش با مسعود کرباسیان نوشته است. مسعود کرباسیان وزیر معزول اقتصاد بود که چندی پیش در مجلس استیضاح و برکنار شد. زندی پیش از مصاحبه از کرباسیان پرسیده تا کی می‌خواهد پست و مقام داشته باشد و آیا چهل سال کافی نیست و بهتر نیست از مناصب دولتی کنار برود و جایی برای جوانان باز کند. کرباسیان اما گفته اگر دوباره به دولت بازگشته برای انتقال تجربه‌اش در شرایط تحریم بوده است. اما گویا این مدیر دولتی حالا‌حالاها قصد بازنشستگی ندارد و به‌تازگی با حکم بیژن زنگنه به وزارت نفت رفته و مدیرعامل شرکت ملی نفت شده است. خبرنگار اعتماد از وزیر نفت پرسیده آیا واقعا هیچ مدیر باسابقه دیگری در صنعت نفت پیدا نمی‌شد که دوست قدیمی‌اش را به سمت مدیر‌عاملی منصوب کرده است.

 

واردات بیست‌و‌پنج هزار تُن اسباب‌بازی در یک‌سال

 

بخش اجتماعی روزنامه خراسان گزارش داده با‌این‌که اسباب‌بازی کالای ضروری نیست اما در سال گذشته بیست‌و‌پنج هزار تُن اسباب‌بازی از بیست‌و‌یک کشور به ایران وارد شده، که بیش از نود میلیون دلار ارز از کشور خارج کرده است. به‌گفته خراسان، قسمت عمده‌ای از این اسباب‌بازی‌ها کودکان ایرانی را از فرهنگ اسلامی و بومی دور می‌کند، و این در حالی است که صنعت اسباب‌بازی در کشور متولی مشخصی ندارد و فقط پانزده درصد از بازار اسباب‌بازی به تولیدات ایرانی اختصاص دارد.

 

ازدواج کودکان همچنان قانونی است

 

روزنامه قانون در گزارشی از پدیده کودکان بیوه و بی‌سرپرست نوشته است. در این گزارش آمده، متاسفانه هنوز ازدواج کودکان در کشور قانونی است، و بنا بر قانون مدنی، ازدواج دختران نه ساله و پسران زیر پانزده سال، با شرط اذن ولی، قانونی است. تلاش نمایندگان مجلس برای راضی کردن علمای قم هنوز به جایی نرسیده، و بسیاری از مراجع تقلید بر سن نه سالگی برای ازدواج دختران اصرار دارند. این در شرایطی است که ازدواج علاوه بر بلوغ جنسی، که تنها شرطی است که علما در نظر می‌گیرند، به بلوغ فکری و اجتماعی هم نیازمند است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More