شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تحولی تازه در تشخیص زودهنگام آلزایمر

 

يک گروه مشترک از پژوهشگران استرالیایی و ژاپنی، با ابداع روش تازه‌ای در تشخیص زودهنگام آلزایمر، امیدهای تازه‌ای برای کاهش اثرات این بیماری بر مبتلایان آفریده‌اند.

پژوهشگران می‌گویند روش تازه‌ی تشخیصی می‌تواند وقوع آلزایمر در افراد را ۲۰ تا ۳۰ سال پیش از بروز قطعی آن پیش‌بینی کند. نتایج مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد قطعیت تشخیص با استفاده از این روش تازه، به ۹۰ درصد می‌رسد.

در حال حاضر، آزمایش‌های تشخیصی براساس ردیابی بیماری و گسترش آن، با استفاده از مایع نخاعی انجام می‌شوند. تجهیزاتی که برای تشخیص بیماری و روند آن، با استفاده از مایع نخاعی به کار گرفته می‌شود، در دسترس عموم نیست و بیش از همه، در مراکز تحقیقاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آنچه اکنون به نام تحول در تشخیص آلزایمر معرفی شده، مبتنی‌بر آزمایش خون است. در این روش، حضور مقادیر بسیار کم پروتئینی به نام بتاآمیلوئيد در خون افراد، ردیابی می‌شود.

تحقیقات سه دهه‌ی گذشته در زمینه‌ی آلزایمر نشان داده  است که افزایش مقدار بتاآمیلوئید و رسوب آن در سلول‌های مغزی بیماران، منجربه قطع ارتباط سلول‌های عصبی با یکدیگر می‌شود. پروتئین بتاآمیلوئید، به‌طور همزمان سلول‌های دستگاه ایمنی را نیز برای حمله به سلول‌های عصبی مغز فعال می‌کند. فعال‌شدن دستگاه ایمنی، منجر به تخریب سلول‌های عصبی مغز می‌شود و مراحل پیشرفته‌ی زوال عقل در بیماران مبتلا به آلزایمر کلید می‌خورد.

روش‌های درمانی فعلی، مبتنی‌بر کاهش سرعت انباشت پروتئین بتاآمیلوئيد و تجویز داروهایی برای افزایش کارآیی حافظه‌ی بیماران است؛ هرچند که درمان‌های فعلی به بازیابی سلول‌های ازدست‌رفته‌ی عصبی منجر نمی‌شود و زوال عقل به‌طور برگشت‌ناپذیر ادامه می‌یابد.

در روش تشخیصی تازه، شروع افزایش پروتئین بتاآمیلوئید در مراحل بسیار اولیه ردیابی می‌شود و در نتیجه، امکان کاهش تولید و انباشت این پروتئين در مغز، با استفاده از درمان‌های دارویی ایجاد خواهد شد.

پژوهشگران مؤسسه‌ی فلوری، وابسته‌به دانشگاه ملبورن، اعلام کرده‌اند که در حال گفت‌وگو با چندین شرکت دارویی برای عرضه‌ی این روش به مراکز تشخیص پزشکی هستند. انتظار می‌رود روش تشخیص جدید برای بیماران و سایر افرادی که به‌طور ژنتیکی در معرض ابتلا به آلزایمر هستند، بسیار ارزان‌قیمت باشد.    

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More