شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حراج تهران رکورد شکست

 

آثار هنری هنرمندان ایرانی جمعه شب، ۲۱ دی‌ماه، در حراج تهران ۳۴میلیارد تومان به فروش رفت تا حراج پایتخت در دهمین دوره خود، رکورد همه ادوار گذشته را بشکند و رقم ۳۴۴٫۰۳۰٫۰۰۰٫۰۰۰ با آخرین ضرب چکش حسین پاکدل، مجری برنامه، بر روی ال‌سی‌دی سامسونگ سالن حراج نقش بندد.

شبی که واژه‌های اقتصاد و هنر در خبر خبرگزاری‌ها همنشین شدند و درحالی‌که اقتصاد ایران با سختی‌های متعددی دست و پنجه نرم می‌کند، گزارشگران خبر از تثبیت و روند روبه رشد مارکت هنر بدهند.

 

شب شگفتی ساز

خبرگزاری مهر حراج دهم را شب شگفتی‌ساز عکاسان جنگی برشمرد و با فاصله‌گیری از بازتاب انتقادهای گزارش‌های پیشین خود از حراج تهران، گزارشی لحظه به لحظه از این رویداد ارائه کرد. اشاره خبرگزاری مهر به عکس‌های سعید صادقی و محمد فرنود از مسجد و‌ ویرانه‌های خرمشهر است که با وجود قیمت برآوردی ۴۰ و ۲۵ میلیون تومان، با قیمت‌های ۷۵ و ۷۰میلیون تومان به‌فروش رفتند.

«فتح خرمشهر» اثر سعید صادقی -قیمت فروش: هفتاد و پنج میلیون تومان

 

غایبان دوره دهم

با اینکه سهراب سپهری، پرویز تناولی، محمد احصایی، منوچهر یکتایی و آیدین آغداشلو در این دوره غایب بودند اما چنین پیداست که غیبت نام‌های پرسروصدای هنر معاصر ایران تاثیر قابل توجهی بر فروش کل دهمین دوره حراج پایتخت نداشت.

 

حاشیه‌ها

هرچند به نظر می‌رسد روند حراج به‌سمت صلحی پایدار میان نهادهای خصوصی، دولتی و امنیتی در حرکت است، اما کماکان انتقاداتی به روند اجرا و آثار حاضر وجود دارد. افشین پرورش، که حالا دیگر چهره‌ای نام‌آشنا در فضای هنرهای تجسمی ایران است، در اینستاگرام خود قدمت اثر پی+روز+جی حسین زنده‌رودی را مورد تردید دانسته و از حراج خواسته بود تا با در نظر گرفتن تفاوت‌های این اثر با دیگر آثار زنده‌رودی، اثر را مورد کارشناسی مجدد قرار دهند. زنده‌رودی در این اثر به تاریخ سال ۱۳۴۹، حرف فارسی «واو» را با ریتمی یکسان و به‌صورت مستمر تکرار می‌کند. در این اثر، «و» به عنوان یک نشانه زبانی، کارکردی بصری می‌یابد و اتصال را این‌بار در ادراکی بصری تداعی می‌کند. گفتنی است اثر زنده‌رودی با قیمت ۳ میلیارد و پانصد و پنجاه میلیون تومان به فروش رسید. او همچنین ادعا کرد که اثر علی شیرازی نه خوشنویسی با دست، بلکه پرینت روی بوم است و بنابراین قیمت پیشنهادی صدمیلیون تومان برای این اثر را قابل قبول ندانست. با این همه، اثر شیرازی به قیمت ۲۶۰ میلیون تومان زیر چکش رفت.

 

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

. در ادامه ی مطلب پیشین در مورد #حراج_تهران، ذکر چند نکته ضروری است: --هادی مظفری رئیس دفتر امور تجسمی وزارت ارشاد، در نامه ای به علیرضا سمیع آذر مدیر حراج تهران، تایید کرده که اثر رکنی حائری زاده توسط موسسه هنرهای تجسمی معاصر به یکی از مجموعه داران فروخته شده. اما توضیح نداده که اثر حائری زاده پس از چندسال قرارداشتن در مخزن موزه که به آسیب دیدن آن منجر شده، چگونه و از چه طریقی به تملک این موسسه درآمده؟ --بی هیچ شک و تردیدی، اثر علی شیرازی پرینت روی بوم است که بر روی آن لایه ای از(UV)کشیده شده و با این حساب توضیح شیرازی در مورد تکنیک به کار رفته در این اثر -اکریلیک روی بوم-، دروغ محض است. قیمت پیشنهادی صدمیلیون تومان قطعا قابل اتکا نیست، این اثر نه اثر خوشنویسی است و نه اثر مفهومی... در بازار مبلمان یافت آباد برای خرید چنین اثر دکوراتیوی ۲۰میلیون تومان هم پرداخت نمی کنند. --اما شاهکار حراج امسال تهران نه قدیمی جلوه دادن اثر جدید زنده رودی است و نه اثر چاپی شیرازی، بلکه اثری است از عطالله امیدوار. ۱۸۰در۱۲۰سانتی متر، چاپ دیجیتال روی بنر به تاریخ (۲۰۰۱میلادی)۱۳۸۰. اگر جناب امیدوار دقت می کردند قطعا در می یافتند که دستگاههای چاپ دیجیتال در هفده سال پیش توان و قدرت اجرای چنین اثری را نداشته اند و اثر فوق الذکر کاملا جدید است. قیمت پیشنهادی ۱۵-۲۰میلیون تومانی برای یک اثر چاپی روی بنر که به تاریخ خلق دروغین هم مزین شده، یک شوخی توهین آمیز با جامعه ی تجسمی و شرکت کنندگان در حراج محسوب می شود و صد البته نشان میدهد که بحث‌کارشناسی و تشخیص اصالت آثار در این حراج جایی ندارد. #افشین_پرورش

A post shared by afshin parvaresh (@afshin_parvaresh‏) on

 

 

گران‌ترین‌ها

در مجموع ۹ اثر میلیاردی در رده گران ترین آثار حراج دهم قرار گرفتند که از این میان، اثر «بدون عنوان» منیر فرمانفرماییان با قیمت ۴ میلیارد تومان و اثر پی+روز+جی به مبلغ سه میلیارد و پانصد میلیون تومان در رتبه اول و دوم قرار گرفتند تا این بار منیر فرمانفرماییان گران‌ترین هنرمند دوره دهم لقب گیرد.

 

در سال‌های اخیر آثار فرمانفرماییان در موزه‌های مطرحی مانند گوگنهایم و متروپولیتن در نیویورک به نمایش درآمده‌اند و موزه دائمی از آثارش در تهران برپاست. پس از آن، اثر دیگری از فرمانفرماییان به قیمت دو میلیارد و نهصد میلیون تومان و مجسمه «پرنده ها» از بهمن محصص به قیمت دومیلیارد و ششصد و پنجاه میلیون تومان به فروش رسیدند.

تابلوی «آشوب» از کوروش شیشه‌گران، دو اثر از فرهاد مشیری، کاری از کامران یوسف‌زاده و مجسمه‌ای از ژازه تباتبایی در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

 

انصراف

پیش از آغاز مراسم، اثری از فرامرز پیلارام با اعلام حسین پاکدل از حراج بیرون گذاشته شد. بیشینه قیمت این اثر، یک میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان برآورد شده بود.

 

بازتاب‌‌ها

با وجود فروش بالای حراج تهران و حضور هنرمندان بنام ایرانی که برخی نیز در خارج از مرزهای ایران شناخته شده‌اند، به‌نظر می‌رسد حراج تهران بازتاب چندانی در سایت‌ها و صفحات رسانه‌های اجتماعی هنری که به‌طور جدی به هنر معاصر می‌پردازند، نداشته است. همچنین این مراسم آن‌چنان که باید و شاید، در میان مردم کوچه و بازار شناخته‌شده نیست.

شاید فقدان پایگاه اجتماعی حراج تهران، آیینه اعتراض‌هایی باشد که بیش از آنکه به روند اجرا، نحوه برگزاری، آثار حاضر و محفلی بودن حراج پایتخت معترض باشد، کارکرد اجتماعی هنر، معماهای اقتصادی پشت پرده و عدالت اجتماعی را زیر سوال می‌برد.

آیا حراج تهران دیگر نیازی به معرفی کار خود به مخاطب و ارتباط با او ندارد؟ آیا بازار جایگزین کارکرد اجتماعی هنر شده و قیمت‌های نجومی آثار، بی‌نیازی هنرمند از مخاطب را فراهم نموده است؟ بازاری که سود آن فقط در جیب گروهی اندک انباشت می‌شود و هنری که به نظر می‌رسد پشتوانه اجتماعی را فراموش کرده است. چنین پرسش‌هایی همچنان بر حراج تهران سایه انداخته و ضرورت‌های اجتماعی هنر را به هنرمندان یادآوری می‌کند، درحالی‌که حراج تهران حالا در اندیشه دوره یازدهم، کار خود را از سر خواهد گرفت.

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More