شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

در آستانه‌ سالگرد حادثه پلاسکو؛ وعده احداث تمام واحدها در ساختمان جدید

 

منوچهر خواجه‌دلویی، مسؤول پی‌گیری ساختمان جدید پلاسکو،  از احداث تمامی ۵۸۰ واحد ساختمان قبلی، در ساختمان جدید پلاسکو خبر داد.

در آستانه‌ی نخستین سالگرد حادثه‌ی آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو که ۳۰ دی‌ماه سال گذشته در تهران رخ داد و منجربه آوار شدن کامل ساختمان و کشته‌شدن تعدادی از آتش‌نشانان شد، مسؤول پی‌گیری ساختمان جدید پلاسکو، از شرایط ساختمان جایگزین خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، خواجه‌دلویی، روز جمعه ۲۹ دی‌ماه، در نشستی خبری که درباره‌ی احداث ساختمان جدید پلاسکو برگزار شده بود، با اشاره به این‌که در حال حاضر، در آن منطقه،  اجازه‌ی احداث ساختمان‌های با بیش از ۱۲ متر ارتفاع، داده نمی‌شود، گفت که به این ترتیب، نمی‌توان تمام واحدهای کسبه را در ساختمان جدید تحویل داد.

براساس گفته‌ی مسؤول پی‌گیری ساختمان جدید پلاسکو، با توجه به این محدودیت، قرار بر این شده است که ساختمان جدید، هشت طبقه بر روی زمین و پنج طبقه هم زیر زمین داشته باشد. او همچنین اعلام کرد که هزار واحد پارکینگ نیز برای این ساختمان پیش‌بینی شده است.

خواجه‌دلویی با اشاره به این‌که ارزش واحدهای جدید، دقیقاً برابر با ارزش واحدهای قبل از سانحه خواهد بود، گفت: «تمام ۵۸۰ واحد در ساختمان جدید احداث می‌شود». او درضمن تأکید کرد که البته اخذ مابه‌التفاوت در ساختمان جدید، طبیعی است.

 

وقتی پلاسکو در آتش سوخت

صبح روز پنج‌شنبه ۳۰ دی‌ماه ۱۳۹۵، در چهارراه استانبول، واقع‌در مرکز تهران، یک آتش‌سوزی بزرگ رخ داد که درپی وقوع آن، ساختمان پلاسکو به‌طور کامل فرو ریخت.  جدال ۳/۵ ساعته‌ی این ساختمان با آتش، زمانی به‌پایان رسید که تعداد زیادی مأمور آتش‌نشانی، در بیرون و داخل ساختمان، درحال مهار آتش‌سوزی بودند و عده‌ای از آن‌ها زیر آوار ناشی‌از فروریختن ساختمان ماندند.

علی ایزدی، از مأموران آتش‌نشانی حاضر در محل، پس‌از گذشت یک‌سال، جمعه ۲۹ دی‌ماه، در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایلنا درباره‌ی اتفاقات آن روز، نبود امکانات را عاملی برای بیشتر سوختن پلاسکو عنوان کرد. او گفت: «ما زودتر رفته بودیم تا با استفاده از فایرباکس، آتش را اطفاء‌ کنیم. فایرباکس را کشیدیم، اما متأسفانه آب نداشت؛ لوله‌های آن پاره شده بود؛ درحالی‌که اگر این‌ها درست بود، می‌توانستیم خیلی زودتر حریق را کنترل کنیم».

فایرباکس یا جعبه‌ی آتش‌نشانی، به محفظه‌هایی گفته می‌شود که جهت نگهداری سیستم‌های اطفاء حریق، در ساختمان‌ها تعبیه می‌شوند. درون آن‌ها معمولاً قرقره‌های نگهدارنده‌ی شلنگ آتش‌نشانی، کپسول‌های اطفاء حریق، ابزارهای امدادی و … قرار می‌گیرند.

به گفته‌ی ایزدی، ساختمان پلاسکو چندین‌بار دیگر هم دچار حریق شده بود و یکی‌از ساختمان‌هایی بود که به آن‌ها تذکر داده شده بود که هزینه‌ی ایمن‌سازی ساختمان، نزدیک‌به ۳۰۰میلیون تومان می‌شود، اما نماینده‌ی بنیاد در ساختمان پلاسکو، اعلام کرده بود که «بودجه نداریم و این تغییرات انجام نمی‌شود».

 

با آوار شدن پلاسکو و بیکار شدن کسبه‌ی آنجا، دولت اعلام کرد به تمامی کارگران و کسبه‌ی پلاسکو، چه آن‌ها که بیمه بودند یا آن‌ها که بیمه نبودند؛ مقرری بیکاری پرداخت می‌کند. در همین راستا، شهریور ماه امسال، کریم یاوری، مدیرکل حمایت از مشاغل وزارت تعاون‌، کار و رفاه اجتماعی، اعلام کرد که به بیش از ۲هزار کارگر پیش‌تر شاغل در پلاسکو، مقرری پرداخت شده‌ است. از این تعداد، ۵۳۰ کارگر بیمه بودند، اما ۱۴۹۹ کارگر دیگر، اصلاً بیمه‌ نبوده‌اند که این تعداد، به‌مدت چهارماه، مقرری بیمه‌ی بیکاری گرفته‌اند.

 

سیستم گرمایشی غیراستاندارد؛ دلیل اصلی «حادثه‌ی پلاسکو»

روز چهارشنبه هشت شهریورماه ۹۶، گزارش کمیسیون عمران مجلس درباره‌ی «حادثه‌ی پلاسکو»، در نشست علنی مجلس شورای اسلامی قرائت شد. دلیل آتش‌سوزی در این گزارش، علاوه‌بر عدم رعایت استانداردهای سیم‌کشی و سیستم گرمایشی، ضعف تجهیزات اطفاء حریق در ساختمان پلاسکو، اعلام شد.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، در جلسه‌ی چهاردهم شهریور آن شورا، با انتقاد از روند رسیدگی به پرونده‌ی کسبه‌ی پلاسکو، از مدیرکل بنیاد مستضعفان در استان تهران، خواست که هرچه سریع‌تر در این خصوص، اقدام کنند؛ اما هنوز این امر اتفاق نیفتاده و هیچ گزارشی ازسوی بنیاد مستضعفان ارائه نشده است.

 

کسبه‌ی سردرگم پلاسکو

پس‌از گذشت ۵ ماه از این حادثه، کسبه‌ی پلاسکو، به‌دلیل تأخیر در روند پی‌گیری، با تجمع در مناطق مختلف تهران، خواستار رسیدگی به پرونده‌ی این ساختمان شدند.

بر اساس گفته‌ی مجتبی علیزاده، رئیس اتحادیه‌ی پیراهن‌دوزان، پیش از آن، گفته شده بود که در اردی‌بهشت‌ماه، روند احداث ساختمان پلاسکو آغاز می‌شود، اما پس از مدتی، این موضوع به خردادماه موکول شد و به گفته‌ی معترضان، بعدتر، شهریورماه را زمان ساخت پروژه اعلام کردند. کندی در روند ساخت‌وساز پروژه، موجب نگرانی صاحبان آن شد. کسبه، چند روز متوالی مقابل محل ساختمان فرو ریخته‌ی پلاسکو جمع شدند و اعتراض کردند.

علیزاده یکی دیگر از علل تجمعات چهار روزه‌ی این افراد را وعده‌های دادن وام عنوان کرد و افزود: «طی ماه‌های گذشته، بسیاری‌از وعده‌های کوچکی که به پلاسکونشینان داده شده بود، عملیاتی نشد و اکنون کسبه نگران هستند که در آینده نیز وعده‌های مهم‌تری مانند ساخت مجدد این مرکز عملیاتی نشود».

رئیس اتحادیه‌ی پیراهن‌دوزان درباره‌ی اعطای وام به کاسبان پلاسکو گفت: «در گذشته این‌گونه اعلام شده بود که وام‌ها سودی ۹درصدی خواهند داشت؛ اما اکنون این رقم به ۱۸درصد رسیده است».

 

یکسال گذشت..

امروز جمعه  ۲۹ دی‌ماه، مراسم اولین سالگرد کشته‌شدن آتش‌نشانان حادثه‌ی پلاسکو، با حضور خانواده‌های آنان و جمع کثیری از مردم، در قطعه‌ی ۵۰ بهشت زهرا برگزار شد. ۱۶ آتش‌نشان و ۶ شهروند عادی در این حادثه جان خود را از دست دادند.

با گذشت یک‌سال از حادثه‌ی پلاسکو، مسؤولان رسیدگی به این پرونده، وعده داده‌اند که به‌زودی ساختمان پلاسکو همچون گذشته راه‌اندازی خواهد شد. تاریخ دقیقی مشخص نشده و کسبه‌ی این ساختمان که زمانی از محل کارشان به‌عنوان اولین آسمان‌خراش و ساختمان مدرن خاورمیانه یاد می‌شد، همچنان در انتظار به‌سر می‌برند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More