شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی: محتوای کتب درسی با ۴۰ سال پیش تفاوتی ندارد

 

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، ضمن تأکید بر ضرورت اصلاح نظام آموزشی در وزارت‌خانه‌ی کلیدی آموزش‌وپرورش و حرکت از حفظیات به سمت مهارت‌آموزی و خلاقیت، شرط اصلی ایجاد فضای مناسب برای «پرورش ذهن‌های خلاق» را «تحمل نظر مخالف» دانست.

به گزارش «پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری»، روحانی صبح روز شنبه اول مهرماه، در مراسم بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی ۹۷-۹۶ که در هنرستان دخترانه‌ی شهید مدرس در تهران برگزار شد، وزارت آموزش‌وپرورش را وزارت‌خانه‌ای کلیدی دانست و ضمن تأکید بر وجود نقایصی در سیستم آموزشی کشور در طول صد سال اخیر، گفت: «امروز اگر دانش‌آموز دارای ۱۲ سال تحصیل ما را با یک دانش‌آموز کشور پیشرفته که او هم ۱۲ سال تحصیل کرده، کنار هم قرار دهیم، می‌بینیم که داشته‌های او بیشتر از دانش‌آموز ماست؛ چراکه در مدارس ما، بیشتر بر حفظیات تکیه شده است؛ تا پرورش خلاقیت‌ها و کسب مهارت‌ها».

رئیس‌جمهور با انتقاد از ارائه‌ی صرف حفظیات به دانش‌آموزان در کتاب‌های درسی کشور ما، به‌جای ایجاد سؤال و تقویت خلاقیت، بر ضرورت اصلاح نظام آموزشی تأکید کرد و گفت که این نظام، باید «به‌گونه‌ای اصلاح شود که دانش‌آموز فارغ‌التحصیل از دوره‌ی دوازده‌ساله‌ی تحصیلات ابتدایی و متوسطه، حداقل یک کار و مهارت آموخته باشد، تا اگر نخواست وارد دانشگاه شود، بتواند وارد بازار کار شود».

حسن روحانی، همه‌ی معلمان، مسؤولان آموزشی، مؤلفان کتب درسی و دیگر مسؤولان کشور را موظف به همکاری برای اصلاح نظام آموزشی دانست و افزود: «اگر نگاهی به کتب درسی دوران مدرسه امثال بنده در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ بیندازیم، غیر از جلد و عکس و تغییرات شکلی مختصر، محتوای این کتب با کتب درسی امروز تفاوت چندانی ندارد».

رئیس دولت دوازدهم، در بخش دیگری از سخنان خود، با طرح این سؤال که فارغ‌التحصیلان، درنتیجه‌ی آموزش‌های ارائه‌شده به آنان در مدرسه، آیا «افرادی مسؤول، ماهر، خلاق و علاقه‌مند به کار و تلاش»  می‌شوند و یا «جوانانی که مقداری مطلب حفظ کرده‌اند که در اثر گذر زمان از یاد خواهند رفت»، تأکید کرد که «باید دانش‌آموز امروز را برای ۱۲ سال بعد تربیت کرد و نه حتی برای امروز» و افزود، این درحالی است که «نظام تحصیلی و کتب آموزشی امروز ما، دانش‌آموزان را حتی برای امروز تربیت نمی‌کنند؛ بلکه آنان را برای دیروز تربیت می‌کنند».

روحانی در سخنان خود، «تحمل نظر مخالف» را یکی‌از شروط اصلی ایجاد فضای مناسب برای «پرورش ذهن‌های خلاق» دانست و افزود: «اگر از پاسخ و نظر متفاوت دانش‌آموز در مدرسه استقبال شد او برای بروز خلاقیتش جرأت می‌یابد و تشویق می‌شود». او به‌عنوان «سؤال مهر» امسال، از دانش‌آموزان و مسؤولان آموزشی خواست تا به این فکر کنند که «چگونه محیط مدرسه را به محیط تحمل افکار دیگران و احترام به نظرات مختلف و اخلاق و ادب تبدیل کنیم و چگونه و با چه سبکی ارتقاء اخلاق و ادب و کسب توان تحمل بالاتر را تمرین کنیم؟»

رئیس‌جمهوری همچنین با اشاره به ضرورت استفاده‌ی مناسب از فضای مجازی، تأکید کرد که «لازم است از فرصت و فضای مدارس، برای یادگیری چگونگی استفاده‌ی مناسب از فضای مجازی، استفاده کنیم؛ چرا که فضای مجازی، تیغ دو لبه‌ای است که می‌تواند زندگی ما را نابود کند و هم ما را در مسیر رشد و تعالی قرار دهد».

محمد بطحائی، وزیر آموزش‌و‌پرورش نیز در همین مراسم، پیش‌از سخنان رئیس‌جمهوری، با تأکید بر ضرورت اصلاح آموزشی و پرورشی کشور، این کار را اولین برنامه‌ی وزارت آموزش‌و‌پرورش دولت دوازدهم دانست و افزود: «متأسفانه تمرکز اداری و ساختاری آموزش‌وپرورش، مسیر اجرای برنامه‌های اصلاحی آموزشی و پرورشی را کند کرده است و بهره‌وری نظام آموزشی همچنان پایین است».

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More