شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سوءمصرف مواد مخدر؛ عامل ۵۴درصد از مرگ‌های ناشی‌از مسمومیت

 

"بیشترین مسمومیتی که در سال‌های اخیر منجربه فوت شده است، مسمومیت ناشی‌از سوء‌مصرف مواد مخدر و محرک بوده است".

این، بخشی‌از تازه‌ترین آمار اعلام‌شده ازسوی یسنا به‌منش، دبیر ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی داروها  و سموم سازمان غذا و داروی ایران است.

به گفته‌ی او، مسمومیت ناشی‌از سوء‌مصرف مواد مخدر و محرک، در حال حاضر، ۵۴درصد از کل موارد مرگ ناشی‌از مسمومیت‌ها را به خود اختصاص داده است.

به‌منش در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایسنا، با اشاره به انواع مرگ‌ومیرهای ناشی از سوء‌مصرف مواد مخدر، توضیح داد که مرگ ناشی‌از عوارض مصرف طولانی‌مدت مواد مخدر و محرک و بروز بیماری‌هایی مانند عفونت‌های ایدز، هپاتیت و غیره، از انواع مرگ‌ومیرهایی است که در این گروه قرار دارد و همچنین ممکن است مرگ در اثر مصرف مقادیر بالای این مواد به قصد خودکشی و یا مصرف اتفاقی، به‌ویژه در کودکان رخ دهد. علاوه‌بر این، بلعیدن مواد مخدر نیز می‌تواند موجب یکی‌دیگر از انواع مرگ‌ومیرها در این دسته بشود. به گفته به‌منش،  افرادی که ازطریق بلعیدن مقادیر بالای مواد مخدر بسته‌بندی‌شده در مبداء و دفع آن در مقصد اقدام به قاچاق مواد مخدر می‌کنند، درصورتی‌که بسته‌های مواد مخدر در لوله گوارشی‌شان باز شود، ممکن است منجربه مرگ شود.

بر اساس آمار اعلام‌شده، طی سال‌های اخیر، همه‌ساله درحدود ۵۵۰۰ نفر بر اثر انواع مسمومیت جانشان را از دست می‌دهند، که مسمومیت با مواد مخدر، بعد از مسمومیت دارویی، با شیوع ۳۴درصدی، دومین عامل مراجعه به بخش مسمومیت در بیمارستان‌های کشور است.

در بررسی‌های صورت‌گرفته، مشخص شد که مسمومیت با متادون و ترامادول در صدر عوامل مسمومیت‌زای مخدر قرار دارند و در رتبه بعدی، می‌توان به مسمومیت ناشی‌از تریاک و شیشه اشاره کرد.

دبیر ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو، همچنین به مصرف قرص برنج اشاره کرد و گفت که مرگ‌ومیر در اثر مسمومیت ناشی‌از انواع سموم ازقبیل قرص برنج، سموم دفع آفات نباتی، الکل، جونده‌کش‌ها، سیانور و ... در حال حاضر، ۲۰درصد میزان مرگ‌ومیر ناشی‌از مسمومیت را در کشور به خود اختصاص می‌دهند که از این میان، قرص برنج با بیش از نیمی‌از موارد مسمومیت ناشی‌از سموم یادشده، جلودار مسمومیت‌های منجربه مرگ ناشی از سموم است.

علاوه‌بر موارد گفته‌شده، در حال حاضر، بالاترین میزان مراجعه به بیمارستان‌های مرجع مسمومیت در کشور، ناشی‌از مسمومیت دارویی است.

با توجه به آمار سازمان پزشکی قانونی کشور در‌خصوص مرگ‌ومیر ناشی‌از مسمومیت دارویی، مشاهده می‌شود که سالانه نزدیک‌به ۷۰۰نفر  در اثر مسمومیت با دارو، جان خود را از دست می‌دهند، که ۱۲درصد از کل موارد مرگ‌ومیر را شامل می‌شود.

براساس آمار اعلام‌شده ازسوی سازمان پزشکی قانونی کشور، نزدیک‌به ۸۰درصد از موارد مرگ ناشی از مسمومیت در مردان و نزدیک‌به ۲۰درصد آن در زنان رخ می‌دهد. در نتیجه، مرگ ناشی‌از مسمومیت در مردان، چهار برابر زنان است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More