شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی پنجم دی‌ماه

سکوتِ مقصر اصلی

 

امروز هرچند که به‌مناسبت درگذشت آیت‌الله شاهرودی عزای عمومی اعلام شد، اما عزای اصلی از آن ده نفر دانشجویی بود که در سانحه رانندگی جان باختند. ماجرا از این قرار بود که ظهر دیروز اتوبوس دانشگاه در محوطه دانشگاه علوم تحقیقات دانشگاه آزاد، واژگون شد و حادثه تلخی آفرید.

روزنامه سازندگی گزارش-عکسی در صفحه اول کار کرده و به خوانندگانش نشان داده که چه پیچ خطرناکی در راه دانشجویان بوده است. روزنامه آفتاب با تیتر «اتوبوس وحشت»، مرگ دانشجویان را توصیف کرده و جهان صنعت با تیتر «سکوت مقصر اصلی» سراغی از مسئولان دانشگاه آزاد گرفته و انگشت اتهام را به‌سمت علی‌اکبر ولایتی، رییس هیات‌امنای این دانشگاه گرفته که به‌جای خدمات‌رسانی به دانشجویان، به‌دنبال اسلامی کردن دانشگاه بوده است.

از این خبر تلخ که بگذریم، دیروز در مجلس هم غوغایی بود. رییس جمهوری لایحه بودجه را به مجلس برد و در سخنرانی خود از همه چیز گفت: از جنگ ایران و عراق تا تحریم‌های آمریکا و اعتراضات دی‌ماه سال گذشته. روحانی حوادث دی‌ماه سال پیش را علتی دانست که آمریکایی‌ها را به تغییر موضع رساند و ترامپ از برجام خارج شد.

روزنامه همدلی اما در گزارش تحلیلی از حرف‌های روحانی، نوشته است که روحانی همه چیز را تقصیر ماجرای دی‌ماه می اندازد؛ انگار که پیش از آن، مملکت گل و بلبل بوده است. این روزنامه پرسیده است که چرا نباید مشکلات ریشه‌ای حل شود و بعد به حرف‌های وزیر امور خارجه اشاره کرده که گفته بود مردم آرمان‌های جمهوری اسلامی را انتخاب کرده‌اند و نوشته است که مردم این زندگی و وضعیت را انتخاب نکردند. اتفاق دیگر جلسه دیروز مجلس هم این بود که نمایندگان خوزستانی، رییس جمهوری را محاصره کردند و بر سرش فریاد کشیدند. اعتماد گزارشی از این برخورد بی‌سابقه با رییس جمهوری داده است و با اشاره به بحران آب و مطالبه نمایندگان، تیتر زده: «ماجرای آب و آبرو».

پنج دی‌ماه روز غم‌انگیزی است، در تهران دانشجویان تشییع می‌شوند و به‌قول روزنامه همشهری، این واژگونی مثل دیروز و فرداست و بارها تکرار شده است و می‌شود. اما در سوی دیگر میدان، آیت‌الله خامنه‌ای به قم می‌رود تا بر جنازه شاهرودی که او را معلمی بزرگ خوانده است، نماز بخواند.

 

باتلاق انفعال و دانشجویان قربانی

 

این حادثه تلخ کشته شدن دانشجویان هم میان اخبار جدید گم خواهد شد و باز هم تکرار می شود. ژوبین صفاری در سرمقاله روزنامه ابتکار با ابراز ناامیدی از اصلاح امور، نوشته است که چطور دانشگاه آزاد با درآمد سرشاری که دارد، همچنان از ناوگان فرسوده استفاده می‌کند و این درحالی است که سرمایه‌های این کشور یعنی دانشجویان، در معرض خطر قرار می‌گیرند. نویسنده روزنامه ابتکار ادامه داده که مشکلات کشور ساختاری و نتیجه مدیریت ناکارآمد است و تعداد کشته‌های ما در جاده‌ها بیشتر از کشته‌شدگان جنگ هشت‌ساله شده است. با این احوال، امید چندانی به اصلاح هم نیست و جالب اینکه این اتفاق در دانشگاهی افتاده که مرکز تحقیقات است و نشان می‌دهد که هیچ‌کدام از آن علوم تحقیقی، حتی به کار حل کردن یک مشکل کوچک درون دانشگاهی نیامده است.

 

سکوتِ مقصر اصلی

 

روزنامه جهان صنعت در گزارشی به حال و هوای دانشگاه علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد پرداخته است. جایی که برخی دانشکده‌های آن، بالای جاده‌ای مرتفع و با پیچ خطرناک قرار گرفته است و دانشجوها برای رفتن به دانشکده، سوار اتوبوس‌های از رده خارج دانشگاه می‌شوند. اتوبوس‌هایی که بیشتر از ظرفیت، مسافر سوار می‌کنند و برخی از این اتوبوس‌ها حتی دستگیره‌ای ندارند تا دانشجوها بگیرند و تعادلشان را حفظ کنند. آن‌طور که جهان صنعت نوشته، دانشجویان بارها به این وضعیت بد حمل‌ونقل اعتراض کرده‌اند و قرار بوده تا با احداث تله‌کابین، این مسیر دو کیلومتری امن و کوتاه شود، اما با تغییر مدیریت دانشگاه، آن پروژه هم متوقف می شود. جهان صنعت پرسیده است که دانشگاه آزاد با آن همه شهریه که از دانشجویان می‌گیرد، چه می‌کند و آیا بهتر نیست به‌جای تمرکز بر حجاب دانشجویان و نوع پوشش، به مسائلی که با جان دانشجویان سر و کار دارد، اهمیت بدهد؟ جالب است که با گذشت ساعت‌ها از وقوع حادثه، هیچ صدایی از مسئولان دانشگاه شنیده نشده است.

 

ماجرای آب و آبرو

 

دعوا بر سر آب در ایران بالا گرفته و به نزاعی میان استان‌ها تبدیل شده است. دیروز و در‌حالی‌که رییس جمهوری به مجلس رفته بود تا لایحه بودجه سال آتی را ارائه دهد، جمعی از نمایندگان خوزستان به نشانه اعتراض، روحانی را محاصره کردند و یک نماینده هم بر سر رییس جمهوری فریاد کشید. این چیزی است که مصطفی کواکبیان، نماینده اصلاح‌طلب، در سرمقاله روزنامه اعتماد، از آن به‌عنوان کسر شان مجلس یاد کرده است. گزارش اول روزنامه اعتماد در گفت‌وگو با چند نماینده از وضع و حال جلسه دیروز پرسیده است. اعتماد نوشته که این حرکات کاملا پوپولیستی است و یاد محمود احمدی‌نژاد را زنده می‌کند. اگر قرار باشد آب از خوزستان به اصفهان نرود، به قول نماینده اصفهانی، مردم این استان مجبور به مهاجرت می‌شوند و از آن سو نمایندگان خوزستان هم معتقدند که این استان به‌ اندازه کافی از خشکسالی در رنج است و کشاورزان و صنایع خوزستان زمین‌گیر شده‌اند. اعتماد نوشته است که مشکل آب باید ریشه‌ای حل شود و با چنین حرکاتی و انداختن همه مشکلات به دوش دولت، در واقع نمایندگان از خود رفع مسئولیت می‌کنند.

 

ارقامی از بودجه که حتما باید بدانید

 

از سال گذشته، بودجه رسمی کشور قدری شفاف‌سازی شد و روزنامه‌ها و رسانه‌ها سعی کردند با قابل فهم کردن اعداد و ارقام، افکار عمومی را نسبت‌به مهم‌ترین سند مالی سالانه دولت حساس کنند که گویا این اتفاق هم افتاده است و فشار افکار عمومی باعث شده که بودجه برخی از نهادهای حکومتی کاهش پیدا کند. روزنامه آفتاب یزد در گزارشی برای خوانندگان، مهم‌ترین تحولات بودجه‌ای سال آینده را شرح داده است.

از خبرها اینکه سال آینده دولت قصد دارد که به شرط مازاد، ده درصد کارکنانش را اخراج یا بازخرید کند. از طرفی عوارض خروج از کشور افزایش یافته و مالیات بر دخانیات هم بیشتر شده است. رقم قبض‌های آب هم با رشد سی‌و‌سه درصدی، بالاتر می‌‌رود.

بودجه حمایت از صنعت نشر و کتاب و مطبوعات کاهش یافته است، اما بنیاد سعدی، موسسه‌ای که غلامعلی حداد عادل، پدر عروس رهبر جمهوری اسلامی ایران، ریاستش را برعهده دارد، با چهار درصد رشد، سیزده میلیارد تومان بودجه می‌گیرد و نشر آثار آیت‌الله خمینی و هزینه نگهداری از مقبره‌اش، سی‌وچهار میلیارد تومان، آب می‌خورد.

 

فروپاشی محتوایی رخ داده است

 

فائزه هاشمی، دختر اکبر هاشمی رفسنجانی که به بی‌پروایی شهره است، در گفت‌وگویی با روزنامه مستقل، صراحتا می‌گوید که فروپاشی محتوایی نظام رخ داده است و اکنون بیشتر مردم، از کامیون‌دار گرفته تا معلمان، معترض‌اند. هاشمی ادامه می‌دهد که اگر فروپاشی فیزیکی هنوز اتفاق نیفتاده، به‌خاطر این است که مردم نگران‌اند که اگر این‌ها بروند، چه کسی می‌آید. دختر رفسنجانی درباره انتخابات مجلس و ریاست جمهوری آتی هم نظر داده است و می‌گوید مردد است که اصلا در انتخابات شرکت کند یا نه. به نظر این فعال سیاسی، چه ارزشی دارد که مردم کسی را انتخاب کنند و از آن طرف، انتصابات رویه دیگری در پیش بگیرد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More