شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سیر نزولی کیفیت هوای تهران نسبت‌به پاییز سال گذشته

 

شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گزارش داده که  نیمه نخست پاییز امسال، هوای پایتخت، دوبرابر آلوده‌تر از مدت مشابه سال گذشته بوده است.

هوای تهران، ۱۴ روز متوالی است که به‌شدت آلوده است و گاهی به شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس نیز رسیده است. طولانی‌ترین دوره آلودگی هوای این کلان‌شهر، پیش‌از این، ۲۰ روز بوده است که به سال ۹۴ بازمی‌گردد و اگر ناپایداری‌های جوی به داد تهران نرسد، رکورد آلودگی هوای سال ۹۴ شکسته خواهد شد.

سولماز احدی، کارشناس شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، چهارشنبه ۱۷ آبان‌ماه، درباره میزان آلودگی هوای این شهر به خبرگزاری ایسنا گفته است: "مقایسه وضعیت آلودگی هوای تهران در دوره اول مهر تا ۱۵ آبان نسبت‌به دو سال گذشته، نشان می‌دهد کیفیت هوا سیر نزولی پیدا کرده است".

احدی با عنوان کردن این مطلب که میزان آلودگی پاییز امسال، نسبت‌به سال گذشته دو برابر شده، توضیح داد: "در ۴۵ روز نخست پاییز سال ۹۵، هوا ۸۴ درصد سالم و ۱۶ درصد ناسالم  برای گروه‌های حساس بوده، اما چیزی به‌عنوان وضعیت هوای ناسالم برای همه وجود نداشت؛ اما در مدت مشابه سال ۹۶، هوا ۲ درصد پاک، ۶۷ درصد سالم، ۲۹ درصد ناسالم برای گروه‌های حساس و ۲ درصد ناسالم برای همه بوده است".

براساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، افت کیفیت هوای امسال نسبت‌به سال گذشته، در شرایطی رخ داده که هوا در کل مهرماه پاک و سالم بود؛ اما این وضعیت، در آبان ۹۶ به‌طور کلی تغییر کرد و به‌مدت  ۱۴ روز متوالی، هوای پایتخت آلوده بود.

چندی پیش این شرکت، خودروهای دیزلی سنگین و نیمه‌سنگین در شهر تهران را  مسؤول اصلی انتشار آلاینده‌های اکسیدهای گوگرد و ذرات معلق بزرگ‌تر دانست و مینی‌بوس‌ها، کامیون‌ها و اتوبوس‌ها را  به‌ترتیب، دارای بیشترین سهم در تولید این آلاینده‌ها اعلام کرد.

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، مهم‌ترین عامل برای عدم کاهش آلودگی هوا را نبود اراده برای تصمیم‌گیری درست و اجرای اقدامات لازم در این امر دانست.

او هفتم آبان‌ماه، با حضور در هفدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش، درباره اقدامات صورت‌گرفته برای کاهش آلودگی هوای شهر تهران، به اعضای شورای شهر گفت: "۱۷درصد از جمعیت کل کشور، در یک درصد جغرافیایی کشور زندگی می‌کنند که همین موضوع، مشکلاتی نیز ایجاد کرده است". به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، علت ۳۰درصد آلودگی هوای تهران و ذرات معلق، کامیون‌هایی‌اند که بیش‌از ۱۰ سال عمر دارند و شب‌ها وارد شهر می‌شوند و آلودگی ایجاد می‌کنند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More