شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۸ مهر‌ماه ۹۸

شفافیت آرا و مخالفانی که موافق شدند

«شفافیت نظام قانون‌گذاری، یک گام به پیش» تیتر نخست روزنامه همدلی است و خبر می‌دهد که نمایندگان فوریت طرح «شفافیت آرا برای همه» را به تصویب رساندند. بر اساس این طرح، نه فقط مجلس، بلکه هیات وزیران، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس خبرگان، شورای نگهبان و خلاصه همه نهادهای قانون‌گذاری موظف به علنی‌سازی آرا و انتشار مذاکراتشان خواهند شد. روزنامه شرق با تیتر «ورود نهادها به اتاق شیشه‌ای» از آن استقبال کرده و آفتاب یزد آن را «شفافیت در برابر نفاق» خوانده است. روزنامه‌ها از حواشی دیروز مجلس هم نوشتند و همدلی گزارش درگیری نمایندگان را با تیتر «سریال سیاسی دیکتاتور‌خوانی» منتشر کرده است. اما روزنامه رسالت، خشنود از تصویب فوریت طرح شفافیت، آن را نتیجه «منبر انسان‌ساز» علیرضا پناهیان تعبیر کرده و سردبیر رسالت در سرمقاله امروز نوشته است «ما پیروز شدیم».

گفتنی است طرح شفافیت آرای مجلس را ابتدا نمایندگان جبهه پایداری به مجلس آوردند و وقتی رد شد، علیرضا پناهیان، واعظ تهرانی، در یک سخنرانی مذهبی، با فحاشی به نمایندگان و متهم کردنشان به پنهان‌کاری، جنجال آفرید. مخالفان طرح (عموما از مستقل‌ها و فراکسیون امید) نگران بودند که شفافیت آرای مجلس ابزاری باشد برای فشار به نمایندگان و شورای نگهبان آرایشان را برای تایید یا رد صلاحیت در دوره بعد، رصد کند. پس، طرح جایگزین آوردند و شفافیت آرای همه نهادهای قانون‌گذاری را مطالبه کردند. اما به‌هرحال آنچه اعضای جبهه پایداری می‌خواستند شد و کیهان تیتر زد «بالاخره چراغ سبز مجلس به شفافیت».

نگاهی به صفحه‌های نخست جراید می‌گوید امروز روز مجلس بود، چون بیشتر روزنامه‌ها تیتر اصلی‌شان را از مصوبه‌های دیروز مجلس انتخاب کردند.

موافقت مجلس با فوریت لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی، تیتر نخست برخی روزنامه‌های اقتصادی امروز شد. اسکناس تیتر زد «شمارش معکوس برای حذف صفرهای پول ملی» و اقتصاد سرآمد از «قیچی ۴ صفر از پول ملی» گزارش داد و جهان صنعت نوشت «صفرهای سرگردان». اما روزنامه‌های سراسری کمتر به این موضوع پرداختند؛ فقط ستاره صبح در گزارشی بررسی کرده است که «حذف چهار صفر از پول ملی آری یا خیر؟» و سرمقاله‌ای از یک اقتصاددان منتشر کرده که معتقد است حذف چهار صفر از پول ملی مشکلات را بیشتر می‌کند و تاثیری بر بهبود وضعیت اقتصاد نخواهد داشت.

از خبرهای خارجی هم حمله حوثی‌ها به یمن با عکس و گزارش تفسیری در روزنامه‌ها بازتاب یافته است. احتمال استیضاح ترامپ را روزنامه آفتاب یزد «قمار دموکرات‌ها بر سر اوکراین‌گیت» نامیده و روزنامه کیهان گزارش مستندی منتشر کرده است با عنوان «چرا باید از اروپا قطع امید کرد». برویم سراغ روزنامه‌خوانی امروز.

از برجام جز جنازه‌ای باقی نمانده است، خاکش کنید.

 

از خروج آمریکا از برجام ۱۸ ماه می‌گذرد و اروپا جز وعده‌های پوچ و حضور نمایشی در برجام، کاری نکرده است. روزنامه کیهان این را دلیل کافی برای قطع امید از اروپا می‌داند زیرا اروپا مکلف به خرید نفت از ایران و مقابله با تحریم‌های مالی و بانکی بود، اما دولتمردان اروپایی به‌صراحت گفتند هیچ تضمینی به ایران نمی‌دهند چون حاضر نیستند به‌خاطر ایران، درگیری استراتژیک و تجاری با آمریکا پیدا کنند. روزنامه کیهان اروپا را همدست و متحد آمریکا می‌داند که سر دیگر سیاست چماق و هویج علیه ایران شد.

کیهان نوشته است اروپا حضور ظاهری‌اش را در برجام حفظ کرد، اما با آمریکا همصدا شد و محدود کردن توان موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران را جار زد. به عقیده کیهان، از برجام جز جنازه‌ای باقی نمانده است و رفتار اروپا جز معطل‌سازی، وقت‌کشی، وعده‌های پوچ و فریبکارانه، برای ایران دستاوردی نداشته، ولی دولت هنوز به اروپا امیدوار است.

کیهان از رصد رفتار و گفتار اروپایی‌ها در یک سال گذشته نتیجه می‌گیرد که برجام نه نشانه اختلاف آمریکا و اروپا، بلکه موید اشتراک و اتفاق آن‌ها علیه ایران است. کیهان به دولت هشدار داده است بازی در پازل وقت‌کشی اروپا‌ـ‌آمریکا و مسیر خسارت‌بار «حفظ برجام به هر قیمت» را تمام کند و به رونق تولید و اجرای اقتصاد مقاومتی بپردازد.

شفافیت آرا شمشیر دو لبه است

 

شاید عجیب باشد اما به فاصله یک ماه، طرح شفافیت یک بار با اکثریت بالای ۱۰۰ نفر رد شد و یک بار با اکثریت بالای ۱۵۰ نفر تصویب شد. طرح نخست را فراکسیون ولایی آورده بود، با عنوان «شفافیت آرا و عملکرد نمایندگان مجلس» و ذوالنور، نماینده جبهه پایداری، از مدافعانش بود. اصلاح‌طلب‌ها طرح را با اکثریت قاطع رد کردند و گفتند «مردم‌فریبی» است و ابزاری برای فشار به نمایندگان یا بهانه‌ای برای پرونده‌سازی و رد صلاحیت آن‌ها خواهد شد. دیروز، فراکسیون امید و اصلاح‌طلب‌ها طرح دیگری ارائه کردند با عنوان «شفافیت آرای نظام تقنینی» و با ۱۶۸ رای موافق تصویب شد. طرح جدید همه نهادها را موظف به شفافیت آرا و مذاکرات می‌کند. اما مشخص نشد با شفاف شدن همه، دلایل پیشین مخالفت نمایندگان چطور حل شد.

این بار فقط علیرضا محجوب در مخالفت با فوریت طرح حرف زد و گفت این طرح به مجلس فعلی نمی‌رسد و اولویت ما نیست، الان کشور با مشکلات اساسی‌تری مواجه است. اما محمد‌علی وکیلی، عضو هیات‌ رییسه مجلس، گفت موضوع شفافیت یک مطالبه ملی است.

همدلی با دو تن از نمایندگان مجلس ششم هم مصاحبه کرده و نظرشان را پرسیده است. جلال جلالی‌زاده گفته است طرح شفافیت آرا مثل شمشیر دولبه است. ولی به نظر حسین انصاری‌راد، تصویب این طرح ضروری نبود چون نمایندگان را محتاط‌تر می‌کند. به گفته انصاری‌راد، این گونه طرح‌ها به تسهیل قانون‌گذاری کمکی نمی‌کند و فقط با اعمال قدرت، آزادی نمایندگان را محدود می‌کند.

صفرهای سرگردان

 

فوریت بررسی لایحه دولت برای حذف ۴ صفر از پول ملی در مجلس تصویب شد و رییس بانک مرکزی در دفاع از لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی، آن را کمکی برای تسهیل مبادلات مالی مردم عنوان کرد. به گفته عبدالناصر همتی، حذف ۴ صفر هزینه‌ها و حجم اسکناس را کاهش می‌دهد و سکه را وارد چرخه اقتصادی می‌کند.

روزنامه جهان صنعت اما معتقد است موافقت مجلسی‌ها و همراهی‌شان با دولت تلاشی است در راستای حفظ کرسی‌های انتخاباتی نمایندگان در آینده نزدیک، وگرنه طرح با عدم قطعیت‌های فراوان روبه‌روست.

به گزارش جهان صنعت، لایحه اخیر دولت می‌تواند هزینه‌های جدیدی در بر داشته باشد. جهان صنعت هدف نهایی این لایحه را مقابله ظاهری با افزایش شدید قیمت‌ها و تورم ۴۰ درصدی می‌داند. به عقیده جهان صنعت، سیاست‌گذار دنبال مقابله روانی با روند افزایش قیمت‌هاست و دولت با چنین لوایحی، می‌خواهد نقاط ضعفش در مقابله ساختاری با مشکلات و چالش‌های اقتصادی را لاپوشانی کند.

دولت گفته است اجرای این طرح ۴ سال طول می‌کشد و با توجه به روند تصویب نهایی لایحه که منوط به تایید شورای نگهبان است و دو سالی که از عمر دولت فعلی باقی مانده، مسئولیت اجرای آن عملا بر عهده دولت بعدی است و همراهی مجلس با دولت تابع اهداف سیاسی‌ نمایندگان در ماه‌های پایانی عمر مجلس دهم است. 

سهمیه خاموش برای ژن‌های خوب

 

هفته پیش یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خبر داد که ۷۰ درصد قبولی‌های دندانپزشکی و پزشکی با سهمیه وارد دانشگاه‌های سراسری می‌شوند. روزنامه خراسان، از روزنامه‌های اصول‌گرا، نگران شده است که این بحث سهمیه خانواده شهدا و ایثارگران را در افکار عمومی تداعی کند. پس در گزارشی،  با ارائه آمار و اطلاعات درباره نحوه تخصیص سهمیه در سال‌های اخیر، مدعی شده است که سهمیه خاموش برای ژن‌های خوب است. 

طبق مصوبه مجلس، چهار گروه سهمیه می‌گیرند: ۱) همسر و فرزندان قربانیان جنگ، جانبازان ۲۵ درصد و همسر و فرزندانشان سهمیه اختصاصی ۲۵ درصد دارند، ۲) رزمندگانی که بیش از ۶ ماه در جبهه حضور داشتند، ۳) سهمیه ۳۰ درصدی مناطق محروم و ۴) سهمیه همسر و فرزندان اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها که درصد و ظرفیت مشخصی برای آن اعلام نشده است.

در گزارش خراسان آمده است مشمولان سهمیه اعضای هیات علمی طبق قانون فقط می‌توانند شهر محل تحصیلشان را به دلخواه تغییر دهند و در عمل هم تغییر می‌دهند. به گزارش خراسان، آمارها نشان می‌دهد مشمولان این نوع سهمیه، بعد از یک ترم تحصیل در دانشگاه‌های درجه چندم در شهرهای دورافتاده یا دانشگاه‌های پولی خارج از کشور، با استفاده از سهمیه هیات علمی، به‌راحتی در هر رشته‌ای که بخواهند در بهترین دانشگاه‌های کشور ادامه تحصیل می‌دهند.

سبد خرید مردم خالی از لبنیات شد

 

اتحادیه خوار‌وبارفروشان اعلام کرده که لبنیات رکوردار برگشت از سوپرمارکت‌های تهران است.

روزنامه شهروند گزارشی منتشر کرده است با تیتر «کاهش غم‌انگیز لبنیات از سبد مصرفی مردم» و دنبال پاسخ این سوال است که با تغییر شرایط اقتصادی، خرید مردم از سوپرمارکت‌ها چقدر متحول شده است؟

به گزارش شهروند، لبنیات، کنسرو ماهی، حبوبات و تنقلات امسال بیش از سال‌های گذشته برگشتی دارد. این را یکی از اعضای اتحادیه خواربار‌فروشان به شهروند گفته و توضیح داده است مردم به‌راحتی لبنیات را از فهرست خریدشان فاکتور می‌گیرند، حالا ایرانی‌ها کمتر از نصف میانگین جهانی لبنیات مصرف می‌کنند.  

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران هم گفته است، بنا بر آمارها، برخی خانوارها حتی هفته‌ای یک بطری شیر هم نمی‌خرند. به گفته کاوه زرگران، تورم قیمت مواد خوراکی در ایران چند برابر کشورهای دیگر است. خانواده‌های ایرانی باید دست‌کم دو برابر شهروندان کشورهای توسعه‌یافته برای خرید مواد غذایی بپردازند و چون نمی‌توانند، سفره‌ها کوچک‌تر می‌شود. 

بعد از گرانی گوشت، خانواده‌های کم‌درآمد حبوبات را جایگزین گوشت کردند، اما همین جایگزین ارزان‌قیمت هم گران شده است و میزان خرید حبوبات در بسیاری از سوپرمارکت‌های تهران کاهش یافته است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More