شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۹ دی‌ماه

مدیران عاشق خدمت لطفا استعفا دهید

 

نُه سال از برگزاری انتخابات سال ۸۸ می‌گذرد و هنوز جمهوری اسلامی در تکاپوی توجیه نتیجه آراست. انتخاباتی که با اعتراضات گسترده مردمی به تقلب، بزرگ‌ترین بحران تاریخ نظام اسلامی را پدید آورد و عاقبت با سرکوب گسترده، فروکش کرد.

نهم دی‌ماه همان روزی است که سپاه و نیروهای حامی حاکمیت توانستند هوادارانشان را در تهران بسیج کنند و جنبش سبز را از خیابان به خانه بفرستند. حالا هر سال در رسانه‌های حکومتی، شاهد بزرگداشت این روزیم. امسال با انتشار حرف‌های منتشرنشده رهبر جمهوری اسلامی ایران در آن سال غوغا و اینکه با میرحسن موسوی از در آشتی درآمده و این موسوی بوده که تهمت تقلب به نظام زده است، انتظار می‌رفت حمله سهمگینی علیه اصلاح‌طلبان شکل بگیرد، اما چنین نشد.

روزنامه‌های اصول‌گرا امروز سعی بسیار کردند تا آنچه حماسه نهم دی می‌نامند را زنده نگاه دارند. کیهان تیتر زده: «۹ دی، روزی که مردم چشم فتنه آمریکایی-اسرائیلی را کور کردند» و روزنامه جوان هم از «بازی منافقانه خاتمی و رفقا در انتخابات سال ۸۸» رونمایی کرده است. اما درست همین امروز، حرف‌های سیدحسن خمینی، نوه بنیان‌گذار نظام اسلامی، تیتر اول بیشتر روزنامه بود که صریحا گفته است تضمینی وجود ندارد که جمهوری اسلامی پابرجا بماند. حرف‌های سیدحسن خمینی و اینکه «تضمینی نیست که ما بمانیم»، با استقبال گرم روزنامه‌های اصلاح‌طلب و مستقل مواجه شده است. روزنامه آرمان از این گفته‌ها به‌عنوان یک زنگ خطر یاد کرده است و صفحه اول روزنامه اعتماد هم عکس بزرگی از نوه آیت‌الله خمینی است.

ماجرای کشته‌شدن دانشجویان دانشگاه آزاد و اعتراضات دانشجویی هم ابعاد تازه‌ای پیدا کرده است و در کنار آن هشدار سقوط نظام که سیدحسن خمینی داده، عکس‌های تجمع دانشجویان که خواستار برکناری اکبر ولایتی، رییس هیات‌امنای دانشگاه شده‌اند، معنای تازه‌ای پیدا می‌کند.

روزنامه‌ها گزارش مفصلی منتشر کرده‌اند از تجمع اعتراضی و درخواست‌های دانشجویان که در صدرش استعفای مسئولان دانشگاه آزاد است. روزنامه قانون در صفحه اول، دختر دانشجویی که عکس دوست قربانی‌اش را در دست دارد و فریاد می‌زند را به‌تصویر کشیده و تیتز زده است: «فغان از بی‌کفایتی». روزنامه صدای اصلاحات هم علی‌اکبر ولایتی را هدف قرار داده و با اشاره به اینکه ولایتی که معتمد رهبری است، ده‌ها شغل دارد، او را ابوالمناصب نامیده و خواستار برکناری‌اش شده است.

راست گفته‌اند که این جهان کوه است و فعل ما صدا؛ اگر باور ندارید، حال و روز سردار محسن رضایی، فرمانده سپاه در دوران جنگ را ببینید. یک توئیت از رضایی و اینکه عملیات کربلای چهار -که بسیاری از سربازان ایرانی را قربانی کرد-  ایذایی بوده، کافی بود تا موجی از اعتراض بر خیزد و محسن رضایی به بی‌کفایتی در فرماندهی متهم شود. حالا روزنامه‌ها پر است از مطالبی در واکاوی تاریخ جنگ. روزنامه سازندگی پرونده‌ای منتشر کرده است با عنوان «فرمانده عملیات فریب» که شاید طعنه‌ای است به رضایی. روزنامه دولتی ایران هم مجموعه مقالاتی منتشر کرده و نامش را گذاشته است «اسرار عملیات کربلای چهار».

امروز خواندنی‌ها زیاد است و برویم سروقت روزنامه‌خوانی.

 

ایذایی نبود، سرنوشت‌ساز بود

 

توئیت محسن رضایی، فرمانده سپاه در دوران جنگ که گفته بود عملیات کربلای چهار یک فریب بود تا نیروهای عراقی غافلگیر شوند، چنان واکنشی پیدا کرد که همه تاریخ جنگ در روزنامه‌ها ورق خورد. روزنامه ایران در پرونده ای با عنوان «اسرار عملیات کربلای چهار»، یادداشتی از حسین علایی، اولین فرمانده نیروی دریایی سپاه چاپ کرده است که نشان می‌دهد کربلای چهار نه ایذایی که همان عملیات سرنوشت‌ساز نیروهای ایرانی بوده است. حسین علایی پس از جنگ در کسوت مورخ تاریخ جنگ درآمد و مجموعه کتاب‌هایش به نام روند جنگ ایران و عراق که به کوشش او و ازسوی سپاه منتشر شد، درباره تاریخ جنگ، مرجعیت دارد. جالب اینکه در وقت انتشار این مجموعه تاریخی، شنیده می‌شد که میان علایی و رضایی اختلاف نظر بسیار است. علایی نوشته است که عملیات کربلای چهار با استعداد پانصد گردان مهیا شد و هدفش محاصره بصره و تسخیر دومین شهر بزرگ عراق بود و در واقع همان عملیات سرنوشت‌سازی بود که چند سالی از سوی فرماندهان جنگی وعده داده می‌شد. قرار بود با این عملیات سرتاسر رودخانه اروند تا جزیره فاو، به تصرف نیروهای ایرانی دربیاید که با لو رفتن عملیات، کربلای چهار شکست خورد.

 

مردم با هیچ حکومتی عقد اخوت نبسته‌اند

 

حرف‌های سیدحسن خمینی مبنی‌بر اینکه تضمینی نیست که ما بمانیم، دست‌مایه مهدی شیخ شده است در نوشتن سرمقاله روزنامه اعتماد. شیخ نوشته است که مردم در هیچ کشوری عقد اخوت با حکومت نبسته‌اند و تا جایی حکومت را قبول دارند که به قانون عمل کند و رضایت آن‌ها را فراهم کند و باید این گفته‌های سیدحسن را جدی گرفت، چراکه اگر مردم از حکومتی راضی نباشند، دیر یا زود کنارش می‌گذارند.

 

مدیران عاشق خدمت لطفا استعفا دهید

 

دیروز تجمعی خودجوش در دانشگاه علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد شکل گرفت و دانشجویان درپی کشته‌شدن دوستانشان در سانحه رانندگی، خواستار استعفای مدیران دانشگاه و ازجمله علی‌اکبر ولایتی، رییس هیات‌امنای دانشگاه آزاد شدند. خبرنگار آفتاب از این تجمع گزارش داده و نوشته است که دانشجویان و خانواده قربانیان در این تجمع حضور داشتند و در بیانیه‌ای خواسته‌اند تا رییس دانشگاه استعفا دهد. جالب اینکه اتوبوس‌های نو در همین چند روزه جایگزین اتوبوس‌های قدیمی شده‌اند، اما دانشجوها سوار نمی‌شوند و دانشگاه به‌نوعی تعطیل است.   

 

روی خون دانشجو مانور سیاسی ندهید

 

اما بشنوید از روزنامه فرهیختگان، ارگان دانشگاه آزاد، که در گزارشی از همان تجمع نوشته است که همه چیز آرام بود و آن کسانی که علیه مدیران دانشگاه شعار دادند، از جناح‌های سیاسی و روزنامه‌های اصلاح‌طلب خط می‌گرفتند. روزنامه فرهیختگان گفت‌وگویی هم کرده با حمیدرضا مقدم‌فر، مسئول نظارت بر امور فرهنگی دانشگاه، و از قول این مسئول نوشته است که علی‌اکبر ولایتی میراث‌دار زیرساخت‌های فاجعه‌بار دانشگاه آزاد است و نه بانی آن. این مسئول گفته است که ولایتی فقط دو سال است که به ریاست هیات‌امنا رسیده و نباید از او این‌ همه توقع داشت.

 

رونمایی از بازی منافقانه خاتمی و رفقا

 

ویدیوی دو دقیقه‌ای از دوران انتخابات سال ۸۸ که رهبر جمهوری اسلامی ایران را در گفت‌وگو با چند روحانی که یکی از آنها خاتمی است، نشان می‌داد، برای اولین‌بار دیروز منتشر شد. خامنه‌ای در این ویدیو می‌گوید که خاتمی و هاشمی رفسنجانی منکر تقلب در انتخابات شده‌اند و درخواستی برای ابطال آرا ندارند. روزنامه جوان با استناد به همین ویدیوی دو دقیقه‌ای، سیدمحمد خاتمی، رییس جمهوری پیشین را به نفاق و دو رویی متهم کرده است که در جمع و میان هوادارانش خواستار ابطال آرا بوده و به‌نوعی تقلب را تایید می‌کرده و در محفل خصوصی و از قضا در کنار رهبری، می‌گفته که در انتخابات تقلبی نشده است.

 

دشمنی با آمریکا به نفع ایران نیست

 

فریدون مجلسی که یک دیپلمات قدیمی و کارمند وزارت خارجه بوده و بعد از انقلاب بازخرید شده است، با روزنامه مستقل گفت‌وگویی کرده و گفته است که معلوم نیست چرا جمهوری اسلامی با آمریکا سر دشمنی دارد. مجلسی ادامه داده است که ما نه با آمریکا مرز مشترک داریم و نه اختلاف مشخصی. عمده دشمنی با آمریکا باز می‌گردد به گروه‌های انقلابی در پیش از انقلاب؛ اما حالا چهل‌سال از پیروزی انقلاب می‌گذرد و مسئولان باید بدانند که چگونه منافع ملی ایران را حفظ کنند. این دیپلمات افزوده است که همین فلسطینی‌ها در دوران جنگ هشت‌ساله، در کنار صدام و مقابل ما می‌جنگیدند، ولی ما با آن‌ها دشمنی نمی‌کنیم. آمریکایی‌ها هم یک دوره ای علیه ما بوده‌اند و نباید کینه‌توزی را ادامه دهیم. فریدون مجلسی گفته که ما باید از فلسطین دفاع کنیم، اما نباید سپر بلای آن‌ها و اعراب درمقابل اسرائیل و آمریکا و غرب شویم.

 

نیمی از بیمارستان‌های کشور فرسوده‌اند

 

بیمارستان‌های کشور فرسوده‌اند و این سازه‌های کهنه، ممکن است در حوادث طبیعی فاجعه بیافرینند؛ درست مثل زلزله سرپل‌ذهاب که بیمارستان شهر هم آوار شد. همدلی گزارشی داده از فرسودگی بیمارستان‌ها و نوشته است که در شهر تهران بیشتر از هشتاد درصد بیمارستان‌ها، عمری چهل‌ساله دارند و نیازمند نوسازی و بهنیه‌سازی‌اند. این درحالی است که تمرکز بیمارستان‌های نوساز در غرب تهران است و اگر مشکلی در شرق تهران اتفاق بیفتد، هیچ بیمارستانی در این ناحیه قادر به خدمت‌رسانی نیست.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More