شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معلمان باید خود را به روز کنند

 

حسن روحانی، رئیس جمهور، صبح روز شنبه اول مهرماه، در مراسم بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی ۹۷- ۹۶ مؤلفان کتب درسی و دیگر مسؤولان کشور را موظف به همکاری برای اصلاح نظام آموزشی کرد و با انتقاد از محتویات کتب درسی گفت که غیر از جلد و عکس و تغییرات شکلی مختصر، محتوای این کتابها همانند ۴۰ سال پیش است.

روحانی در آن روز گفت که اگر دو دانش آموز دارای ۱۲ سال تحصیل ما را با یک دانش‌آموز کشور پیشرفته که او هم ۱۲ سال تحصیل کرده، کنار هم قرار دهیم، می‌بینیم که داشته‌های او بیشتر از دانش‌آموز ماست؛ چراکه در مدارس ما، بیشتر بر حفظیات تکیه شده است؛ تا پرورش خلاقیت‌ها و کسب مهارت‌ها».

رئیس جمهور اگر چه در روز بازگشایی مدارس، به صراحت از مسؤولان سیستم آموزشی خواست که فکری به حال محتویات کتاب‌های درسی بکند اما روز سه‌شنبه یازدهم مهر، میرحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت وگویی اعلام کرد که تغییر در کتب درسی  بسیار زمان‌بر است و این معلمان هستند که باید دانش خود را  به روز کنند.

به گزارش ایلنا، میرزاده با بیان این مطلب خاطر نشان کرد: در اینکه کتب درسی امروز، ضعف‌هایی دارد در آن هیچ شکی نیست اما به روزرسانی آن هم به این سادگی امکان پذیر نخواهد بود.

او تصریح کرد: تغییرمحتویات کتاب‌های درسی نیاز به یک بازه زمانی چند ساله  دارد در نتیجه معلمان باید در کلاس درس و در هنگام تدریس در مواجه با موضوعات مسائل روز را با دانش آموزان مطرح کنند.
نماینده اردبیل و گرمی در مجلس درخصوص تغییر محتویات کتاب درسی گفت: «تغییر هر کتاب درسی در یک پایه تحصیلی با تغییر در کتاب‌های دیگر و پایه‌های دیگر ارتباط دارد و به این صورت نیست که مجزا باشد یعنی مطالب مرتبط در کتاب‌ها و پایه‌ها زیاد است و همه این موارد باید همزمان با هم تغییر کند، بنابراین تغییر در کتب درسی عملا یک بازه زمانی چند ساله را طی می‌کند.»
میرزاده با بیان این مطلب که نیاز دانش آموزان نباید تنها به محتویات کتاب درسی خلاصه شود گفت: دنیای امروز تغییر کرده و با  وجود رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی و اجتماعی درنتیجه ابزار آموزشی نیز زیاد شده است بنابراین تنها نباید به کتب درسی اکتفا کرد چرا که تمامی نیازهای دانش آموزان در کتابهای درسی آنها خلاصه نمی شود.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان این مطلب که کتاب‌های درسی باید همشه در حال تغییر باشد خاطر نشان کرد: دانش‌آموزان نباید از زمان خود عقب بمانند. کارشناسان و متخصصان این حوزه همواره فعال هستند و کتب درسی را رصد می‌کنند و هرسال اصلاحاتی هم انجام می‌شود. سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی با گروه‌های تخصصی این مساله را دنبال می‌کند و در اکثر مواقع به دنبال اصلاحاتی است که نیازهای جامعه را رفع کند.
به گفته میرزاده، عملا هیچ‌وقت نمی‌شود همه مطالب مورد نیاز روز را در کتب درسی جا داد و در هیچ کشوری این موضوع امکان‌پذیر نیست.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More