شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

موش‌ «آدم‌خوار» در تهران وجود ندارد

 

صدرالدین علیپور، رئیس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، خبر وجود موش‌های آدم‌خوار در تهران را تکذیب‌کرد و آن‌را بی‌اساس خواند.

هم‌زمان با وقوع چندین زلزله طی ماه جاری در استان تهران و توابع آن  خبری مبنی بر وجود جمعیت ۵۰ تا ۷۰میلیونی موش‌های مهاجم و زنده‌خوار ساکن در لایه‌های زیرین زمین منتشر شد و بر شدت نگرانی و وحشت مردم اضافه کرد.

به گزارش ایلنا، رئیس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران،  با انتقاد از انتشار برخی خبرها در خصوص حضور موش‌های آدم‌خوار در پایتخت در زمان بروز زلزله احتمالی گفت: وظیفه مسؤولان مدیریت بحران و بکارگیری سیستم‌های مدیریتی و همکاری مناسب با  در هنگام بحران است، نه انتشار اخبار بی پایه و اساس و دامن زدن به نگرانی مردم.

او در ادامه توضیح داد که موش، به‌عنوان یک آفت در اکوسیستم شهری در همه جای دنیا وجود دارد، اما طبیعتا وجود منابع غذایی بیشتر و یا  کنترل غیرموثر، موجب ازدیاد جمعیت و بعضا خروج از روند طبیعی این جاندار می‌شود.
به گفته‌ی رییس مرکز مدیریت محیط زیست،  طرح این موضوع که زلزله‌ای بیاید و انسان‌ها زیر آوار بمانند و موش‌ها بخواهند عامل را تشدید کنند بحثی کاملا حاشیه‌ای و درجه چندم است.

علیپور تصریح کرد: «وجود موش در هنگام زلزله در مقایسه با ده‌ها موردی که در تهران بر وخامت فاجعه می‌افزایند، مانند انشعابات گاز ومخاطرات احتمالی کانال‌های فاضلاب، لوله‌های پوسیده انتقال آب و نشت آب و آلودگی سراسری آن، آلودگی ناشی از پسماندهای پخش شده مواد عفونی، آلودگی خاک و شیوع بیماری‌های مسری، پخش شدن مواد آزبستی و مواد خطرناک و بیماری‌های متاثر از آنها و … موضوع موش‌ها نه‌تنها موضوع حاشیه‌ای درجه چندم محسوب می‌شود، بلکه در کنار موارد عنوان شده که در دنیا مورد مشابه در زمان بروز زمین‌لرزه داشته‌اند، اصلا موضوع موش‌های آدم‌خوار موضوع گزارش شده‌ای در زلزله‌های جهان نیست.

او همچنین به استفاده از سموم شیمیایی برای کنترل جمعیت موش اشاره کرد و گفت: اخیرا برای کنترل جمعیت موش‌ها در دنیا استفاده از سموم بیولوژیک، تله‌ها چسبی و خوراک‌های عقیم کننده  و حتی از استفاده از تفنگ بادی رایج شده است، چرا که استفاده از سموم دیگر باعث آلودگی خاک و منابع آبی زیرزمینی خواهد شد.
رئیس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران به وضعیت پایتخت در این خصوص اشاره کرد و گفت: «در ماه‌های آخر دوره قبل شهرداری تهران این موضوع کمی رها شده بود اما درحال حاضر برنامه‌های جدی از سوی مدیریت شهری تهران برای کنترل و کاهش جمعیت موش‌ها با روشهای بی‌خطر برای محیط زیست در دست اجرا است.»
علیپور دغدغه اصلی شهرداری تهران را مدیریت بحران زلزله عنوان کرد و گفت: در عین حال دغدغه اصلی شهرداری مدیریت بحران زلزله احتمالی پایتخت است که در این راستا برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای در حال انجام است و شهروندان مطمئن باشند شهرداری تهران با تمام توان در کنار مردم است.
به گفته این مقام مسؤول، شهرداری تهران در تلاش است تا با استفاده از آخرین یافته‌های علمی دنیا به مقابله با این جونده موذی برود و قطعا نتایج اجرای این طرح‌ها به اطلاع عموم می‌رسد.

بهرام عکاشه، متخصص زلزله‌شناسی و زمین‌شناسی ایران، نیز همزمان با انتشار اخباری مبنی بر وجود موش آدم‌خوار در لایه‌های زیرزمینی شهر تهران، این اخبار را بیشتر از این‌که یک پیش‌بینی علمی بداند، فانتزی و تخیلی عنوان کرد. به گفته او «برخی دوست دارند که با استفاده از این حرف‌ها خبرهایشان را داغ کنند و برای مردم حرف‌های جالب و جذاب بزنند. آنها نمی‌خواهند حرف‌های تکراری بزنند در حالی که باید در این زمینه حرف‌های تکراری زد. من سال‌ها پیش اعلام کردم که باید سازمان مدیریت بحران داشته باشیم، باید نظارت بیشتری روی بحث ساخت‌وساز بکنیم، باید آگاهی و آمادگی مردم را بالا ببریم. این‌ها بحث‌هایی است که باید به‌جای پرداختن به فانتزی‌ها، رویشان تمرکز کرد.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More