شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نگرانی مردم استرالیا از احتمال اخراج پناهجوی ایرانی

 

تعدادی از مردم استرالیا در شهر بریزبن، مرکز ایالت کوئینزلند، از دولت آن کشور خواسته‌اند تا از اخراج پناهجوی ایرانی، مژگان شمس‌علی‌پور خودداری کند.

پیتر داتون، وزیر امور مهاجرت کانادا، هفته‌ی گذشته درخواست تجدیدنظر این پناهجوی ایرانی را رد کرد و اداره‌ی مهاجرت استرالیا به شمس‌علی‌پور اعلام کرد شش ماه وقت دارد تا کارهای خود را سروسامان دهد و برای بازگشت به ایران، برنامه‌ریزی و خاک آن کشور را ترک کند.

خانم شمس‌علی‌پور که در کشور استرالیا درخواست پناهجویی کرده بود، پس از رد درخواستش از سوی دولت استرالیا، خواستار ویزای مهاجرت برمبنای تابعیت استرالیایی شریک زندگیش شده بود که آن هم پذیرفته نشد.

به گزارش روزنامه‌ی بریزبن‌تایمز استرالیا، بعدازظهر روز شنبه، سوم تیرماه بیش از صد نفر در مرکز شهر بریزبن تجمع و در مراسم مربوط‌به «روز جهانی پناه‌جویان»، به تصمیم اتخاذشده در مورد این پناهجوی ایرانی اعتراض کردند و خواستار این شدند که «مژگان باید بماند».  

خانم شمس‌علی‌پور که خود در این تجمع شرکت کرده بود، در سخنانی کوتاه از حمایت حاضران در تجمع قدردانی کرد و گفت: «حمایت و صدای شما به من قوت قلب و به دیگر پناهجویانی که در خاک استرالیا و یا مراکز نگهداری بیرون از کشور هستند، امید می‌بخشد».

در بعضی منابع خبری آمده است که مژگان شمس‌علی‌پور، در دادگاهی که برای تصمیم‌گیری در مورد درخواست پناهجویی او تشکیل شده، اعلام کرده که به‌خاطر فعالیت‌های اجتماعی در ایران مورد تجاوز جنسی مأموران امنیتی قرار گرفته است؛ البته بعضی منابع خبری هم نوشته‌اند که او در ایران ازسوی ناپدری ازتشی خود مورد تجاوز قرار گرفته است. 

جسیکا واکر، از مدیران «مرکز حمایت معلمان از پناهجویان و پناهندگان در کشور استرالیا» به روزنامه‌ی بریزبن‌تایمز گفته است: «دلیلی که وزارت مهاجرت برای رد درخواست تجدیدنظر خانم شمس‌علی‌پور ارائه کرده، این است که او در مورد آزار جنسی و تجاوز که در ایران از سر گذرانده، در بدو ورودش به استرالیا چیزی به مقامات مربوطه نگفته است. درنتیجه، حالا دولت باور نمی‌کند که این جنایات اتفاق افتاده باشد».

خانم واکر تصمیم به اخراج این پناهجو را کاملاً غیرعادلانه و خلاف قوانین حمایت از زنان در مقابل خشونت دانست و گفت: «اگر مژگان را از کشور اخراج کنند و به ایران بازگردانند، او به‌خاطر طرح عمومی مسأله‌ی تجاوز و آزار جنسی، دستگیر خواهد شد».

به گفته‌ی خانم واکر، او و صدها تن از مردمی که در حمایت از مژگان و همسرش، میلاد جعفری در مرکز شهر بریزبین تجمع کرده‌اند، نگران هستند که در صورت اخراج مژگان، او و همسرش گفته‌اند که خودکشی را «تنها امکان واقعی» در مقابل جدایی به‌دست وزارت مهاجرت می‌دانند.

خانم واکر ضمن تأکید بر پی‌گیری این ماجرا تا پایان، ابراز امیدواری کرد که آقای داتون نظر خود را عوض کند و افزود: «این واقعیت که آقای داتون نمی‌خواهد قبول کند تعداد زیادی از استرالیایی‌ها خواهان ماندن مژگان و شوهرش به‌عنوان پناهنده در این کشور هستند، نشان می‌دهد که او از واقعیات زندگی مردم کشور و خواسته‌های آنان هیچ اطلاعی  ندارد».

همزمان، خانم شمس‌علی‌پور به انجام کارهای مقدماتی برای ادامه‌ی زندگی در استرالیا مشغول است. او قصد دارد ابتدا یک دوره‌ی فشرده‌ی زبان انگلیسی بگذراند و امیدوار است که بعد از آن در دانشگاه به تحصیل رشته‌ی مامایی بپردازد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More