شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۸ بهمن

نیشخند روحانی

«باز هم بی‌اعتنایی به روزنامه‌ها»؛ نشست خبری دیروز روحانی علی‌رغم حضور کثیر خبرنگاران از روزنامه‌های مختلف، مجالی برای سوال آن‌ها نداد. آفتاب یزد نوشته است، فقط دو روزنامه فرصت سوال از حسن روحانی را یافتند؛ ضمن این‌که بعضی روزنامه‌های باسابقه و قدیمی دعوت نشده بودند. فرصت سوال فقط به شبکه‌های داخلی و خارجی و بیشتر به صداوسیما داده شد و از روزنامه‌ها هم فقط روزنامه اصول‌گرای خراسان، وابسته به آستان قدس رضوی، سوال کرد و روزنامه دیگر سازندگی بود که سردبیر آن مشاور رسانه‌ای رییس دفتر رییس‌جمهوری و دولت است.

آفتاب یزد با این‌که روزنامه نزدیک به دولت است و اغلب نگاه جانبدارانه‌ آشکاری نسبت به کارنامه دولت داشته است، اکنون از تبعیض، بی‌عدالتی و بد‌سلیقگی تیم رسانه‌‌ای دولت می‌نالد.

صادق زیباکلام در سرمقاله جهان صنعت پرسیده است چرا افکار عمومی برای روحانی مهم نیست.

این تحلیلگر سیاسی درباره نشست خبری دیروز روحانی نوشته است نه تنها حرف تازه‌ای نداشت، بلکه روحانی برای ابراز همدردی با مردم در فجایع اخیر از آبان تا دی هیچ تلاشی نکرد و با لبخندهای تکراری، همان حرف‌های تکراری درباره خطای انسانی را تحویل مخاطب داد.

به باور زیباکلام، سرعت ریزش محبوبیت روحانی به‌گونه‌ای است که اگر همین فردا انتخابات برگزار شود، او حتی ۲۴۰ هزار رای نخواهد داشت. در عین حال، زیباکلام به‌یقین معتقد است روحانی اساسا به نظر مردم اهمیتی نمی‌دهد. زیباکلام می‌پرسد چرا روحانی برایش مهم نیست.

از نگاه زیباکلام، ذات متکبر روحانی دلیل بی‌اعتنایی او به نظر مردم است و میان رجال سیاسی قبل و بعد از انقلاب فردی با تکبر روحانی نداشته‌ایم. این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در ادامه افزوده است شاید هم روحانی برای بعد از ۱۴۰۰ اهدافی در نظر دارد که خیلی به صندوق رای و نظر مردم مربوط نیست و اگر این‌طور باشد، پس فقط کافی است مراکز قدرت را راضی نگه دارد.

هرقدر از چهلم قاسم سلیمانی در تبلیغات حکومتی و صدها گزارش و برنامه تلویزیونی و رادیویی و مطبوعاتی یاد شد؛ چهلمین روز جانباختگان سقوط هواپیمای اوکراینی در سکوت رسانه‌ای تلاش شد که فراموش شود.

اما لوریس چکناواریان با اجرای قطعه مرثیه‌ای برای پرواز ۷۵۲ در جشنواره موسیقی فجر، یادشان را گرامی داشت. به گزارش شهروند، دانشگاه صنعتی شریف، که ۱۶ نفر از دانشجویان پرواز ۷۵۲ از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه بودند، یادمانی معنوی برایشان ترتیب داد که به گفته رییس این دانشگاه، ابتدایی‌ترین و حداقل‌ کاری بود که می‌شد انجام دهند. با این حال، هنوز نه نمادی نصب شده و نه رسما بورسیه‌ای به نام جانباختگان اعلام شده است.

این در حالی است که دانشگاه واترلو برای زنده نگه داشتن یاد و نام مرضیه فروتن، از قربانیان این سانحه، بورسیه‌ای تحصیلی به نام او ایجاد کرده است. دانشجویان دانشگاه واترلو امیدوارند با جمع‌آوری سالانه ۵۰ هزار دلار برای پژوهشگران دانشکده محیط زیست واترلو، یاد مرضیه را زنده نگه دارند.

روزنامه شهروند با مریم لطیف‌پور، از همکلاسی‌های مرضیه، گفت‌و‌گو کرده و از او شنیده است که مرضیه آن‌قدر باهوش بود که در توصیفش، باید او را نابغه خواند. خلاقیت، فروتنی و نگاه چندبعدی به مسائل او را شخصیت منحصربه‌فردی می‌کرد.

روزنامه شهروند همچنین در گزارش خود درباره بورسیه مرضیه، تصویری از سوگواری دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر به یاد جانباختگان هواپیمای اوکراینی منتشر کرده که عکاس همین روزنامه آن را ثبت کرده است. یادشان گرامی باد.  

نیشخند روحانی به آمار کشته‌شدگان آبان ۹۸

نشست خبری رییس‌جمهوری برگزار شد و جهان صنعت لبخند روحانی به سوالی درباره آمار کشته‌شدگان آبان را با تیتر «نیش‌خند» ملامت کرد. جهان صنعت نوشته است تعداد کشته‌شدگان آبان سوالی بود که روحانی با نیشخند از کنار آن گذشت و از پاسخ صریح طفره رفت.

روحانی آمار رسانه‌های خارجی را اغراق و نادرست خواند و گفت آمار در اختیار پزشکی قانونی است.

جهان صنعت همچنین پاسخ روحانی درباره حادثه سقوط هواپیما ۷۵۲ اوکراین را برجسته کرده و از قول روحانی نوشته است دولت مسئول «کلیر کردن» آسمان نبود. روحانی در نشست خبری ادعا کرد که «دولت مسئولیتی در کلیر کردن آسمان بر عهده ندارد» و این موضوع صرفا بر عهده نیروهای مسلح بوده است.

چند قدمی لیست سیاه

حساب تبعه‌های ایرانی در مالزی و اخیرا در بانک‌های ایتالیا در حال مسدودسازی است.

به گزارش شرق، به‌زودی ایران در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی قرار خواهد گرفت و در این‌صورت، تحریم اف.ای.تی.اف یعنی روابط مالی هر فرد یا شرکت ایرانی در هر جای دنیا دچار مشکل خواهد شد.

به نوشته شرق، از چند ماه پیش، تعدادی از بانک‌های مالزی و اخیرا بانک‌های ایتالیا حساب‌های بانکی ایرانیان مقیم این کشورها را مسدود کرده‌اند. ترکیه و روسیه هم به‌زودی چنین خواهند کرد.

شرق تاکید می‌کند که توصیه‌های اف.ای.تی.اف فقط مربوط به روابط بانکی نیست و به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم همه روابط مالی بخش خصوصی و دولتی را، از املاک و بورس تا تجارت، بیمه، خرید‌و‌فروش و حتی صرافی‌ها را تحت‌ تاثیر قرار خواهد داد.

به گفته کارشناسان اقتصادی، با نپیوستن به اف.ای.تی.اف، حلقه سخت‌گیری‌ها تنگ‌تر خواهد شد و مزاحمت‌های بسیاری برای ایرانیان خارج و داخل کشور ایجاد خواهد کرد.

آقایان مواد اولیه را می‌خواهند از چاه بیاورند؟!

آفتاب یزد با جمشید پژویان، اقتصاددان، درباره وضع اقتصادی کشور و وعده‌های انتخاباتی اصول‌گرایان مصاحبه کرده است تا این ادعا را که می‌توان بی‌نیاز از اقتصاد جهانی و با تکیه بر توان داخلی، پیشرفت اقتصادی داشت راستی‌آزمایی کند.

جمشید پژویان چنین ادعایی را نا‌ممکن می‌داند و می‌پرسد آقایان ماشین‌آلات و مواد اولیه برای تولید را می‌خواهند از داخل چاه بیاورند؟ تکلیف مواد اولیه‌ای که بیشتر آن از خارج وارد می‌شود چیست و وقتی تولیدات باکیفیت و قابل صادرات نداشته باشند، چطور می‌توانند اقتصاد کشور را تغییر دهند؟

پژویان با اشاره به این‌که وعد‌ه‌های متناقض و تکراری سیاستمداران دیگر عادت شده است، مخالفت با اف.ای.تی.اف را یکی از همین تناقض‌ها می‌داند و می‌گوید نمی‌توانیم مرام‌نامه‌های جهانی را نپذیریم و صادرات داشته باشیم.

این اقتصاددان در ادامه افزوده است با توجه به شرایط فعلی اقتصاد و رشد منفی تولید ناخالص داخلی، مجلس نمی‌تواند کاری کند. نامزدهای انتخاباتی برای چه می‌خواهند بروند مجلس؟ پژویان انگیزه رقابت نامزدهای مجلس را منافع اقتصادی شخصی می‌داند.

زنگ کولبری بعد از تعطیلی مدرسه

خبرها درباره مردان و زنان کولبر کم بود، حالا روزنامه‌ها از کودکان کولبر گزارش می‌دهند. روزنامه ایران روایت کودکان کولبر در کوهستان‌‌ برفی کردستان را از زبان کولبر دیگری گزارش می‌کند.

عطا شهروند خبرنگاری است که اطلاعات کودکان کولبر را جمع‌آوری می‌کند و از آن‌ها عکس و فیلم می‌گیرد. عطا، که خود کولبری می‌کند، از وقتی آزاد و فرهاد ۱۷ و ۱۴ ساله موقع کولبری در مریوان جان‌ باختند، تصمیم گرفت راوی قصه کودکان کولبر باشد. از زاویه دوربین عطا، قصه محمد را می‌خوانیم:

محمد ۱۳ ساله یکی از این بچه‌هاست. پدر محمد پارسال فوت کرد و او باید خرج خانه را بدهد. مدرسه را رها کرده است، اما خیال دارد خودش درسش را بخواند. برادر ۱۱ ساله‌اش هم از سال دیگر برای کولبری به او ملحق می‌شود تا شکم سه بچه دیگر را که در خانه‌اند سیر کنند. جثه محمد در عکس آن‌قدر کوچک است که تصور حمل بار با آن وزن برای بچه‌ای به آن لاغری ممکن نیست.

به گزارش فعالان مدنی کردستان، تعداد کودکان کولبر زیاد است و معمولا از سن ۱۳ سالگی شروع به کولبری می‌کنند، خیلی از بچه‌ها برای تامین هزینه تحصیلشان کولبری می‌کنند یا درس را رها می‌کنند و کار می‌کنند چون سرپرست خانواده به حساب می‌آیند.

روزنامه دولتی ایران نوشته است بیشتر کمک‌های مالی که به کولبران می‌شود از طرف مردم است.

مرثیه‌ای برای پرواز ۷۵۲

لوریس چکناواریان، آهنگساز، شنبه شب به‌مناسبت چهلمین روز سقوط پرواز ۷۵۲، قطعه‌ای را به یاد قربانیان هواپیمای اوکراینی در جشنواره موسیقی فجر اجرا کرد که به گفته خودش، همان شب دوم حادثه به او الهام شده بود و بدون بازنویسی روی صحنه برد.

چکناواریان در گفت‌و‌گو با شهروند می‌گوید او استثنا نبوده و مثل خیلی‌ها از این واقعه دردناک متاثر شده است. او این قطعه را ساخته است تا به دنیا بگوید ما مردمی صلح‌دوستیم. شعری که این آهنگساز از سعدی انتخاب کرده انگار برای حال امروز ماست.

شورش بلبلان سحر باشد/ خفته از صبح بی‌خبر باشد/ تیرباران عشق خوبان را/ دل شوریدگان سپر باشد/ عاشقان کشتگان معشوق‌اند/ هر که زنده‌ست در خطر باشد/ عاقلان از بلا بپرهیزند/ مذهب عاشقان دگر باشد/ پای رفتن نماند سعدی را/ مرغ عاشق بریده‌پر باشد

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More