شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ورود برخی گردشگران به ابیانه در تاسوعا و عاشورا ممنوع اعلام شد

احمد نجیبی، مدیرپایگاه میراث و فرهنگی روستای تاریخی ابیانه،  ورود گردشگران به این روستای تاریخی در تاسوعا و عاشورای امسال را ممنوع اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، نجیبی با اعلام این خبر گفت: طبق مصوبه سال‌های قبل شورای تامین شهرستان نطنز، تنها گردشگرانی که از پیش محلی را برای اقامت در روستای تاریخی ابیانه تعیین کرده‌اند می‌توانند در این زمان به این مکان سفر داشته‌ باشند.

او با اشاره به حضور بومی‌های ابیانه در این چند روز تعطیلی و تکمیل شدن ظرفیت این روستای تاریخی کوچک، افزود: «در این شرایط روستا آمادگی سرویس دادن مناسب به گردشگرانِ را ندارد، بنابراین از گردشگران داخلی خواهش می‌کنیم در ایام دیگری به ابیانه بیایند تا بتوانیم به خوبی پذیرایی کنیم.»
مدیر پایگاه میراث فرهنگی ابیانه، با اشاره به حضور بومی‌های ابیانه در روستا از چهارشنبه شب (۵ مهر) و افزایش این تعداد به مرور تا روز عاشورا، افزود:« آئین‌های عزاداری مردم روستا نیز از روز اول محرم آغاز شده و تا روز عاشورا ادامه‌ خواهد داشت.»
ابیانه روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان نطنز در استان اصفهان است که یکی از بلندترین نقاط مسکونی در ایران به حساب می‌آید.  این روستا در تاریخ ۳۰ مرداد ۱۳۵۴ با شمارهٔ ثبت ۱۰۸۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

 

ابیانه

 

«جِق جِقه زنی» و «نخل گردانی » دو مراسم مهم این دهه است.

«جِق جقه زنی»، مراسمی است که با کوبیدن دو عدد چوب توسط عزاداران انجام می شود. این آیین از صبح تا ظهر تاسوعا ادامه دارد. در این روز کسانی که افرادی از خانواده خود را از دست داده اند در مسیر عزاداران نشسته و نذری پخش می کنند.

نخل‌گردانی نیز یکی از نمادهای مراسم سوگواری محرم در ایران است. در دهه اول این ماه تابوت چوبی بزرگی که از پارچه‌های مشکی و سبز پوشانیده شده است توسط عزادارن حمل می‌شود.

سال‌های گذشته دو آئین «نخل گردانی» و «جق جقه زنی» از آئین‌هایی محرم در ابیانه نیز در فهرست میراث ملی ناملموس به ثبت رسید.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More