شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پیشنهاد دو نماینده برای تامین خسارت سپرده‌گذاران کاسپین از سوی دولت

 

دو عضو ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار پیشنهاد کرده‌اند دولت و بانک مرکزی نسبت به تامین خسارت سپرده‌گذاران کاسپین اقدام کنند.
به گزارش ایسنا، محمدرضا تابش با اعلام این خبر گفت: «من  و الیاس حضرتی به‌عنوان دو عضو ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار،  از شش ماه گذشته از هیچ گونه تلاشی برای احقاق حقوق سپرده‌گذاران کاسپین و سایر موسسات مالی فروگذار نکرده‌ایم. حتی پیشنهاد داده‌ایم دولت و بانک مرکزی برای بازپرداخت سپرده‌های کوچک به مردم تامین خسارت کنند. به نحوه محاسبه بازپرداخت سپرده‌های مردم هم معترضیم.»
او با بیان این‌که این کار جنبه قضایی هم دارد، افزود: «با توجه به ورشکستی و انحلال این تعاونی‌ها و اینکه افراد موثر آن‌ها در زندان هستند هیچ تصمیمی بدون تائید مقامات قضایی قابل اجرا نیست.»
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: «در آخرین جلسه دو هفته قبل مجلس با محوریت دکتر پزشکیان بر احقاق حق همه سپرده گذاران  تاکید و صورتجلسه شد که اصل سپرده با پرداخت سودقانونی، و با اولویت سپرده های کمتر و تا یکصدمیلیون تومان برای همه و در مراحل بعدی سپرده‌های بالاتر به این روش محاسبه و مسترد گردد. بنده هم مجددا برای تایید صورتجلسه توسط رییس قوه قضاییه با رییس مجلس صحبت کردم که امیدوارم با کمک دولت و بانک مرکزی و قوه قضاییه رضایتمندی سپرده گذاران تامین و با غارتگران حقوق مردم قاطعانه برخورد شود.»
تابش با اشاره به جلسه اخیر شورای پول و اعتبار و اعلام تعیین تکلیف ۹۸ درصد سپرده گذاران کاسپین گفت: «آمار اعلامی از سوی معاونت نظارت بانک مرکزی بوده و مسئولیت صحت و سقم آن نیز به عهده آن‌ها است.»

در اسفندماه ۱۳۹۴بانک مرکزی با دادن مجوز مؤسسه «آرمان ایرانیان» با نام جدید «کاسپین» موافقت کرد. این مؤسسه در راستای برنامهٔ سامان‌دهی بانک مرکزی از ادغام موسسه‌های مالی اعتباری فرشتگان و فردوسی پدید آمده بود.
فعالیت مؤسسه کاسپین به دلیل بدهی حدود ۴ هزار میلیارد تومانی تعاونی فرشتگان به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های آن با مشکل مواجه گردید که باعث بازپس‌گیری سپرده‌های سپرده‌گذاران از این مؤسسه شد، اما به دلیل کمبود منابع موجب بسته شدن حساب‌ها و اعتراضات سپرده‌گذاران شده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More