شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گزارش جنجالی خط ۷ مترو در شورای شهر تهران

 

رییس کمیسیون سلامت شورای شهر در مورد معایب خط هفت مترو با استناد به گزارش معاونت حمل و نقل شهرداری تهران توضیحاتی را ارائه کرد که با حاشیه‌هایی همراه  شد.
امروز سه‌شنبه ۱۳ تیرماه رحمت‌الله حافظی پس ازشنیدن گزارش معاون حمل و نقل شهرداری تهران در خصوص وضعیت متروی پایتخت با بیان این‌که مدیریت شهری باید در خصوص امنیت و تامین امنیت جانی مسافران در خط هفت تعهد بدهد، گفت: «در اصلاحیه سال گذشته ۳۵۰۰ میلیارد تومان برای سیگنالینگ خط یک و دو طلب کردید اما حالا شاهد حادثه برخورد قطارها در متروی طرشت هستیم و جای سوال است منابعی را که گرفتید چه کردید؟»
حافظی با بیان این‌که در حادثه متروی طرشت برخی گفتند که راهبر، ATP را قطع کرده اما برخی می‌گویند اصلا ATP  وجود نداشت، گفت: «گزارشی با عنوان نگاه جامع در خط هفت مترو در تاریخ ۲۱ خرداد سال جاری از سوی معاونت حمل و نقل تهیه و در اختیار عموم گذاشته شده است که من بر اساس این گزارش توضیحاتی را ارائه می‌کنم».
بر اساس این گزارش اگر چه  پیشرفت تجهیزات ۶۰ درصد اعلام شده است اما به گفته حافظی پیشرفت واقعی تنها هفت درصد بوده و از منظر مهندسی نیزانتظارمی‌رفت که این پیشرفت ۷۳ درصد باشد اما تنها ۹ درصد پیشرفت داشته است.

حافظی با بیان اینکه سیگنالینگ مهم است اما بر اساس این گزارش تنها ۵۵ درصد پیشرفت داشته است،‌ گفت: «امنیت مسافران چه می‌شود؟».
او با اشاره به این نکته که LPS‌ (سیستم مکان یاب محلی) باید ۵۲ پست باشد که هفت پست فعال دارد، گفت: «تجهیزات فاز اول باید پیشرفت صددرصدی می‌داشت که حالا ۷۵ درصد است و نصب و راه‌اندازی نیز باید به صورت صددرصد انجام می‌شد اما تنها ۳۲ درصد است».

 

  • خط ۷ عمیق‌ترین متروی تهران

متروی خط ۷ از شهرک امیرالمؤمنین (قصر فیروزه) و در کنار ورزشگاه تختی در جنوب شرقی تهران آغاز شده و پس از طی مسیر شرقی- غربی و تقاطع با خط یک در ایستگاه مولوی، از ایستگاه بریانک به سمت شمال متمایل می‌شود و در ایستگاه نواب با خط دو و در ایستگاه توحید با خط چهار تقاطع خواهد داشت و سپس در امتداد بزرگراه چمران ادامه پیدا می‌کند و پس از عبور از کنار برج میلاد، وارد میدان صنعت در شهرک غرب گردیده و در انتها به میدان کتاب (نام های قدیمی: میدان فرحزادی، میدان بوستان) در سعادت آباد می‌رسد.
خط  ۷ متروی تهران پیش از این نیز  با حواشی فراوانی روبرو بوده است. رحمت‌الله حافظی بارها  درباره امنیت این خط تذکر داده و خواستار تشکیل کمیته‌ای در شورای شهر برای بررسی امنیت آن شد.
براساس گزارش‌های مطرح شده از سوی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در حال حاضر
تعداد واگن های این خط ۱۰ درصد استانداردهای موجود است. در مسیر ۲۲ کیلومتری از خط ۷ متروی تهران سیستم هواکش و راه‌های خروج و فرار فراخور نیاز وجود ندارد و با توجه به این‌که در مقطعی فاصله یک ایستگاه تا ایستگاه بعدی ۶ کیلومتر است و این حای نگرانی دارد.
حافظی پیش‌تر پیشنهاد کرده بود برای رفع این نگرانی و حصول اطمینان از امنیت شهروندان، کمیته ای سه نفره متشکل از اعضای کمیسیون حمل و نقل، سلامت و نظارت شورا برای بررسی این موضوع تشکیل شود و پس از بازدید از این خط گزارشی را در این باره تهیه و به شورا ارائه کند.
 

  • تنها ۱۴ درصد هواکش‌ها فعال است

رییس کمیسیون سلامت شورای شهر با بیان اینکه خط هفت عمیق‌ترین خط متروی تهران است و بر همین اساس باید هواکش‌های فعال آن زیاد باشد، گفت: «بر اساس برنامه باید ۸۷ درصد هواکش‌ها فعال می‌بود اما تنها ۱۴ درصد آنها فعال است و من نمی‌گویم این خط خطرناک‌ترین است؛ اما وقتی پول ندارید افتتاح نکنید و مردم را به تونل نفرستید».
به گزارش ایسنا، پس از اتمام سخنان حافظی، او در هنگام خروج از صحن علنی مورد خطاب مازیار حسینی  مشاور معاون حمل و نقل قرار گرفت وبا انتقاد از گزارش خوانده شده گفت: «این گزارش برای ما نیست و بهتر بود شما از خط هفت بازدید و بعد این صحبت‌ها را بیان می‌کردید».

حافظی درپاسخ به گفته‌های حسینی تصریح کرد: « من به این گزارشی که از سوی معاونت ارائه شده اطمینان دارم».
در ادامه این درگیری‌ها ناصر امانی معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران و هابیل درویشی مدیر عامل شرکت مترو تهران نیز وارد درگیری شده و از عملکرد مترو در خط ۷ دفاع کردند و اظهارات حافظی را بدون پایه و اساس دانستند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More