شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

۱۳ روستا از توابع الیگودرز، مدرسه و معلم ندارند

 

دهیار روستاهای پز از توابع شهرستان الیگودرز، از نبود مدرسه و معلم در ۱۳ روستای بخش «بشارت» این شهرستان خبر داد.

به گزارش تسنیم، در حال حاضر از ۱۹ روستایی که  در بخش بشارت الیگودرز قرار دارد، تنها شش روستا از امکانات آموزشی برخوردار بوده و مابقی روستاها یا متقاضی معلم هستند و یا اینکه فاقد مدرسه یا کلاس درس هستند.

خداداد حسنی، دهیار روستاهای پز ، با توضیح شرایط آموزشی روستاهای این شهرستان گفت: در یکی از  روستاهای این بخش ۴۳ دانش‌آموز تحصیل می‌کنند و تنها یک معلم دارند که باید دو نوبت تدریس کند، ولی یک معلم نمی‌تواند پاسخگوی این تعداد دانش‌آموز پایه اول تا ششم باشد.او در ادامه از انصراف برخی معلم‌ها از ادامه تدریس در این روستاها خبر داد.

او همچنین خاطر نشان کرد که یکی دیگر از روستاهای این بخش با وجود داشتن معلم فاقد فضای آموزشی مناسب  بوده و کلاس‌های آن‌ها در ساختمانی گلی برگزار می‌شود.او افزود این روستا فاقد برق است.

به گفته آقای حسنی، پیگیری‌های متعددی برای دریافت کانکس، بعنوان فضایی جهت برگزاری کلاس انجام شده، ولی آموزش و پرورش ضمن اعلام موجود بودن کانکس، مشکل حمل را دلیل عدم تحویل آن ذکر کرده است.

گفتنی است در حال حاضر روستاهای پزاولیا از داشتن مدرسه بی‌بهره هستند و کلاس‌های این دانش آموزان در یک کانکس برگزار می‌شود و به همین دلیل امکان تفکیک کلاس‌ها وجود ندارد.
براساس آمار اعلام شده از سوی اداره ثبت و احوال کشور در سال تحصیلی جدید، ۱۲ ميليون و ۲۹۶ هزار و ۷۹۳ دانش آموز در مدارس کشور، مشغول به تحصيل هستند.

احمد تقی نظرپور، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، یکشنبه شانزدهم مهر، اعلام کرد که ۹۶ هزار کلاس درس همچنان ناامن هستند و برای مقاوم سازی آنها بودجه کافی وجود ندارد.

طرح مقاوم سازی کلاس‌های درس از سال ۸۵ شروع شد. براساس این طرح می‌بایست  ۱۳۲ هزار کلاس درس،  تخریب و بازسازی  شود. بنا به گفته نظر پور، از آن سال تا به امروز حدود ۶۴ هزار کلاس درس نوسازی شده است و این بدان معنی است که حدود ۴۹ درصد این طرح تا امروز اجرا شده و حدود ۶۲ هزار کلاس درس نیازمند نوسازی است و نیاز به اعتبار دارد.

براساس شاخص سرانه فضای آموزشی، هر دانش‌آموز به ۵/۱۶ متر مربع فضای آموزشی نیاز دارد، اما درحال حاضر ۱۱ استان کشور از جمله استان‌‌های تهران، البرز، خراسان شمالی، لرستان و سیستان و بلوچستان به این میانگین از فضای آموزشی نرسیده‌اند.

در طرحی که توسط وزارت آموزش و پرورش، در شهریور ۹۵ ، به منظور  شناسایی کودکان مانده از تحصیل اجرا شد ، مشخص شد که در حدود ۱۳۶ هزار کودک ازتحصیل بازمانده اند.

تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که ۳۰ درصد این کودکان به دلیل فقر، ۲۷ درصد به دلیل معلولیت، ۱۴ درصد به خاطر زندگی در خارج از کشور و ۶ درصد به علت دوری از مدرسه از تحصیل باز مانده‌اند.

بیشترین کودکان دور مانده از تحصیل در استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان، تهران و کرمان زندگی می‌کنند.

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More