شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بررسی اهمیت دیدارهای‌ دوستانه ایران با تونس و الجزایر در گفت‌وگو با بازیار

 

کوروش بازیار، کارشناس فوتبال در گفت‌وگو با وب‌سایت ایران‌ اینترنشنال برگزاری دیدار دوستانه تیم ملی فوتبال ایران با تیم‌های تونس و الجزایر را گامی مهم در راه آماده سازی شاگردان کی‌روش برای بازی‌های جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه خواند.

تیم ملی فوتبال ایران که خود را برای حضوری قدرتمند درمسابقات جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه آماده می کند روزهای سوم و هفتم فروردین در دو بازی دوستانه به ترتیب به مصاف تیم‌های آفریقایی تونس و الجزایر می‌رود. اهمیت این دو بازی دوستانه برای ایران از آن جهت مهم به شمار می‌رود که دو تیم شمال آفریقایی، شیوه بازی مشابهی با تیم ملی مراکش، دارند. این تیم اولین حریف ایران در رقابت‌های جام جهانی روسیه است.

کوروش بازیار، کارشناس فوتبال ساکن «فرانکفورت آلمان»،روز چهارشنبه، اول فروردین در گفت‌وگو با بخش ورزشی وب‌سایت ایران اینترنشنال در ابتدا درباره بازی روز جمعه تیم ملی ایران با تونس اظهار داشت:«مهمترین نکته برای انتخاب تیم ملی تونس برای برگزاری دیدار تدارکاتی حضور خود این تیم شمال آفریقا در جام جهانی است و بازی برابر این تیم می تواند محک بسیار خوبی برای بازیکنان تیم ملی باشد. روش بازی این تیم ۴-۲-۳-۱ است و تونسی‌ها شبیه مراکش، همگروه تیم ملی درجام جهانی بازی می‌کنند و رویارویی با  این تیم به کادر فنی تیم ملی کمک خواهد کرد تا شناخت بیشتری از مراکش پیدا کنند».

او افزود«تیم ملی تونس فیزیکی بازی می‌کند و از همان ابتدا پرس را در دستور کار قرار می دهد و کارلوس کی‌روش می تواند با استفاده از بازیکنان خود در بازی مقابل این تیم انگیزه آن‌ها را برای روبرو شدن با مراکش درجام جهانی ۲۰۱۸ بیشتر کند».

این کارشناس فوتبال ساکن «فرانکفورت»، آلمان در ادامه درخصوص دیدار دوستانه با تیم ملی الجزایر که روزسه شنبه، هفتم فروردین در «گراتس»، اتریش برگزار خواهد شد، گفت:«الجزایر مانند تونس از بازیکنان بسیار خوبی در ترکیب خود استفاده می‌کند. بازیکنان زیادی از این تیم در لیگ‌های معتبر اروپایی حضور دارند. سیستم بازی الجزایر ۳-۳-۴ است و نقطه قوت این تیم حضور در دوره‌های قبلی جام جهانی است که نشان از تجربه بالای بازیکنان این تیم دارد.

بازیار تصریح کرد:«در هر صورت برگزاری این دو بازی به تیم ملی ایران بسیار کمک خواهد کرد تا خود را برای جام جهانی ۲۰۱۸ آماده کند و بازیکنان جدیدی که به این اردو دعوت شده‌اند می‌توانند با حضور مقابل تونس و الجزایر به تجربیات خود در بازی با تیم‌های مطرح اضافه کنند».

این کارشناس فوتبال درباره نحوه دعوت بازیکنان به اردوهای تیم ملی ایران توسط «کارلوس کی‌روش» گفت :«نحوه حضور بازیکنان در این اردوها بر اساس تصمیمات و تفکر سرمربی پرتغالی تیم ملی است و بازیکنانی که آمادگی خود را در  بلند مدت حفظ کنند قطعا در برنامه کی روش قرار خواهند گرفت و او دراین سال‌ها نشان داده که به دقت بازیکنان را زیر نظر دارد و زمانی که به بازیکنی اطمینان کند این بازیکن در ذهن او ماندگار خواهد شد».

وی درخصوص خط خوردن «علی علیپور» و «کمال کامیابی‌نیا» از فهرست تیم ملی برای بازی با تونس و الجزایر گفت:«علیپور و کامیانی‌نیا بازیکنان بسیار خوبی هستند، اما کی‌روش بازیکنان بهتری همچون امید ابراهیمی، کاوه رضایی و مهدی ترابی را در پست این دو بازیکن دارد و این بازیکنان درطول این مدت توانسته‌اند اعتماد سرمربی تیم ملی را به دست آورند و باید گفت:«کی روش تا حدود زیادی ترکیب ۲۳ نفره خود برای جام جهانی ۲۰۱۸ را انتخاب کرده و در صورتی که اتفاق خاصی رخ ندهد همین بازیکنان حاضر در اردو راهی جام جهانی خواهند شد مگر حادثه‌ای برای بازیکنی اتفاق بیفتد و یا اینکه بازیکن جدیدی اینقدر خوب کار کند که ذهن سرمربی تیم ملی را برای حضور در تیم ملی به خود جلب کند».

مربی رده‌های فوتبال پایه در آلمان درباره حواشی تیم ملی و مصاحبه‌های کی‌روش و کادر فنی در واکنش به منتقدان و تاثیر منفی بر تیم ملی در آستانه بازی‌های جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه گفت:«کسی نمی‌تواند جلوی صحبت کردن منتقدین کارلوس کی روش را بگیرد، اما کسانی که به سرمربی تیم ملی انتقاد دارند باید در اظهارات خود انصاف را رعایت کنند و انتقاد آن‌ها نباید از روی بغض باشد. مصاحبه‌هایی که منتقدین به سرمربی تیم ملی این روزها با رسانه‌ها می‌کنند بیشتر منظور آن‌ها، مسئوولان فدراسیون فوتبال هستند، اما در صحبت‌های خود به جای این مدیران سرمربی تیم ملی را هدف قرارمی دهند و دراین میان آن‌ها دربرابر این اظهارات عکس العملی از خود نشان نمی دهند و همین مسئله کار را برای کی روش سخت کرده و اوست که مجبور است به انتقاد کارشناسان پاسخ دهد. منتقدان به فدراسیون فوتبال و سرمربی تیم ملی فساد مالی و مسائل پشت پرده را بازگو می کنند، اما این افراد تنها حرفش را می‌زنند و مدرکی در این باره تاکنون ارائه نکرده‌اند».

او افزود:«هنوز یادمان نرفته انتقادات مغرضانه برخی از خبرنگاران و اصحاب رسانه از میروسلاو بلاژویچ در مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲ چه ضربه جبران ناپذیری به تیم ملی زد که همان مسائل باعث شد بازیکنان و کادر فنی تیم ملی مجبور به واکنش شوند و در نهایت تیم ملی ایران به دلیل دور شدن از هدف خود از راه یابی به جام جهانی بازبماند».

کوروش بازیار همچنین در خصوص صحبت‌های تازه «هومن افاضلی»، سرمربی تیم فوتبال نفت تهران در انتقاد از کادر فنی تیم ملی و واکنش‌ها به اظهاراتش گفت:«اگر آقای افاضلی یا هر فرد دیگری از مسئوولان فدراسیون فوتبال و یا کادر فنی تیم ملی مدرکی دارد که ثابت می کند آن‌ها فساد مالی و یا سوءمدیریت دارند باید آن را ارائه کند تا افکار عمومی از آن مطلع شوند نه اینکه تنها مصاحبه کنند و آرامش تیم ملی را برهم بزنند. این حواشی به تیم ملی ضربه بزرگی خواهد زد و باعث خواهد شد کادر فنی و بازیکنان تیم ملی ایران در آستانه جام جهانی به طور جدی وارد جنجالی ناخواسته شوند».

این کارشناس فوتبال درپایان درباره حضور جنجالی تیم ملی سیرالئون در ایران برای بازی با تیم ملی و خروج پرحاشیه این تیم از کشور اظهار داشت:«مسئوولان فدراسیون فوتبال باید به صراحت اعلام کنند که چه قراردادی با فدراسیون فوتبال سیرالئون برای این بازی دوستانه بسته اند. مگر می‌شود تیمی برای برگزاری بازی دوستانه وارد کشوری شود و در زمان خروج درخواست باج یا پول اضافی کند. فدراسیون فوتبال دراین باره مسؤول است و باید اعلام کند که مفاد قرارداد چه بوده است. اگر به فدراسیون فوتبال سیرالئون اعلام کرده‌اند که مبلغ درخواستی آن‌ها را پرداخت می‌کنند پس چرا بازیکنان این تیم در زمان خروج اعلام کردند تا پول درخواستی را دریافت نکنند از ایران خارج نمی شوند؟ و اگر این موضوع صحت ندارد پس چرا مدیران فدراسیون فوتبال حقیقت ماجرا را بازگو نمی‌کنند تا مردم بدانند که واقعیت چیست. خیلی‌ها، الان کارلوس کی‌روش را مسئوول این کار می‌دانند و می‌گویند تیم سیرالئون با هماهنگی او وارد ایران شده، اما این موضوع برای مردم روشن نشده که مسئوول این اتفاق تلخ کیست. مسئوولان فدراسیون فوتبال باید این شهامت را داشته باشند که یک بار برای همیشه این موضوع را برای افکار عمومی به صورت شفاف توضیح دهند که چه اتفاقاتی در این فدراسیون درحال رخ دادن است و چرا باید تیمی مثل سیرالئون با این وضع وارد ایران شود و با وضعی بدتر ایران را ترک کند که بروز چنین اتفاقاتی برای فوتبال ایران مایه شرمساری است و باعث می‌شود تا شخصیت تیم ملی ایران در عرصه جهانی به شدت ضربه بخورد».

 

تازه چه خبر؟
بنا بر اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ جان باخته است. منابع نزدیک به خانواده شاهین...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More