شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مایک پمپئو: قاسم سلیمانی «هم‌تراز با ابوبکر بغدادی» است

همزمان با تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سوی دولت دونالد ترامپ، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس را «هم‌تراز با ابوبکر بغدادی»، رهبر داعش خوانده است.

وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در پاسخ به پرسش خبرنگار فاکس‌نیوز که از او پرسیده بود آیا قاسم سلیمانی هم‌تراز البغدادی، رهبر داعش است، گفت: «بله او یک تروریست است»، مایک پمپئو افزود: «دستان قاسم سلیمانی همچون سازمان تحت رهبری او، به خون آمریکایی‌ها آغشته است. آمریکا ملزم است که هر سازمان، نهاد یا فردی را که جان آمریکایی‌ها را بگیرد پیدا کند. این وظیفه رئیس‌جمهور دونالد ترامپ است.»

از سوی دیگر قاسم سلیمانی در واکنش به اقدام آمریکا در پیامی در اینستاگرام از عملکرد پیشین ایالات متحده در افغانستان انتقاد کرد و نوشت: «از سال ۲۰۰۱ تاکنون ۱۱۰ هزار سرباز را در سراسر جهان تجهیز و نیروهای زیادی را بسیج کرده‌اید، هر کسی با شما بوده را از خود دانسته‌اید و هر کسی با شما نبوده را تروریسم خوانده‌اید. با این وجود شما نتوانستید به چیزی دست پیدا کنید.»

سلیمانی با اشاره به عملکرد آمریکا در افغانستان افزود:‌ «این افتضاح امروزه گسترده‌تر است. آیا غیر از این است که به‌دنبال متقاعد کردن طالبان برای صلح و گفت‌و‌گو هستید؟ آیا غیر از این است که  برای گفت‌وگو‌های صلح بر پاکستان و افغانستان فشار می‌آورید؟ طالبان تنها یک سازمان در یک کشور است. چه کاری کرده‌اید برای مدیریت سازمانی که تنها بخشی از افغانستان است؟ حالا دست به تهدید ایران می‌زنید؟»

کاخ سفید عصر دوشنبه ۱۹ فروردین‌ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های «تروریستی خارجی» قرار داده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در این بیانیه‌ اعلام کرد سپاه پاسداران خصوصا شاخه برون‌مرزی آن موسوم به سپاه قدس طبق ماده ۲۱۹ قانون مهاجرت و ملیت به‌عنوان «سازمان تروریستی خارجی» شناخته می‌شود.

قراردادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی از سوی آمریکا با واکنش‌های مختلفی از سوی برخی کشورها روبرو شده است.

تصمیم آمریکا استقبال عربستان سعودی و اسرائیل را به همراه داشت. وزارت امور خارجه عربستان سعودی، تصمیم آمریکا را اقدامی «عملی و جدی» در مقابله با تروریسم خواند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل هم اقدام دونالد ترامپ را «پاسخی مثبت به یکی از درخواست‌های مهم خود» خواند و آن را «به نفع اسرائیل و کشورهای منطقه» توصیف کرد.

در مقابل سوریه، ترکیه و ژاپن صریحا مخالفت خود را با این تصمیم اعلام کرده‌اند. سوریه، متحد اصلی ایران تصمیم آمریکا را محکوم و آن را «غیرمسئولانه» و در راستای «منافع اسرائیل» توصیف کرد. وزیر امور خارجه ترکیه، تصمیم کاخ سفید را «عاملی برای بی‌ثباتی در منطقه» دانسته است. وزیر خارجه ژاپن هم گفت که کشورش از اقدام آمریکا در تروریستی خواندن سپاه پاسداران ایران پیروی نمی‌کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More