شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اعتراض‌های مردمی در ولایت غور وارد چهارمین روز شد

 

اعتراض شهروندان ولایت غور در غرب افغانستان وارد چهارمین روز شد.

شهروندان این ولایت از روز چهارشنبه دوم دلو/ بهمن در اعتراض به اختصاص داده نشدن بودجه برای شاهراه غور _کابل در سند مالی سال ۱۳۹۹، دست به اعتراض زده‌اند و تمامی اداره‌های دولتی را در این ولایت بسته‌اند.

غلام ناصر خاضع، والی/استاندار ولایت غور می‌گوید، اداره محلی ولایت غور صدای معترضان را شنیده، اما اقدامات عملی که معترضان را راضی کند، صورت نگرفته است.

والی غور در گفت‌وگو با ایران اینترنشنال گفت که نمایندگان پارلمان در کابل مشغول رایزنی هستند و تاکنون از مرکز دستور تازه‌ای صادر نشده است.

خاضع افزود که شهروندان ولایت غور از طریق اعتراض مدنی ساخت صد کیلومتر جاده و همچنین تامین انرژی برق برای این ولایت را خواستارند.

غلام ناصر خاضع تأیید کرد که معترضان تمامی اداره‌های دولتی ازجمله دفتر والی را مسدود کرده‌اند.

عبدالظاهر تمیم، نماینده ولایت غور در مجلس نمایندگان افغانستان می‌گوید، نمایندگان ولایت غور برای حل این موضوع روز شنبه ۵ دلو/بهمن به وزارت مالیه/دارایی رفتند و مقامات وزارت مالیه گفتند که این مساله را با ریاست‌جمهوری در میان می‌گذارد.

عبدالظاهر تمیم به ایران اینترنشنال گفت با آنکه بودجه سال ۱۳۹۹ توسط مجلس نمایندگان تصویب شده است، اما مقامات وزارت مالیه تعهد سپردند که ضمن اجرایی کردن پروژه‌های توسعه‌ای در ولایت غور، اقدامات دیگری نیز برای دلجویی از مردم ولایت غور، مدنظر گرفته خواهد شد.

تمیم تصریح کرد: «غور از جمله ولایاتی است که در زندان جغرافیایی مناطق مرکزی قرار دارد و مردم خواهان ساخت شاهراه هستند. این شاهراه تنها متعلق به غور نیست، بلکه هشت ولایت را دربر می‌گیرد.»

این نماینده مجلس همچنین گفت: «شاهراه غور-کابل تا ولسوالی یکاولنگ ولایت بامیان ساخته شده و تنها در حدود صد کیلومتر باقی مانده است.»

مجلس نمایندگان افغانستان چهارشنبه ۲ دلو/بهمن، بودجه سال آینده حکومت را با اکثریت آرا تصویب کرد.

بودجه سال ۱۳۹۹ بیش از ۴۲۸ میلیارد افغانی است که ۲۸۹ میلیارد آن بودجه عادی و ۱۳۹ میلیارد افغانی مربوط به بودجه توسعه‌‌ای است.

اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان با نشر اعلامیه‌ای از تصویب بودجه در مجلس استقبال کرد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More