شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روزی تاریخی برای افغانستان؛ دولت و گروه طالبان مذاکرات صلح را آغاز کردند

مذاکرات صلح افغانستان امروز شنبه ۲۲ سنبله/شهریور، میان دولت افغانستان و گروه طالبان با حضور مقام‌های ارشد دولت افغانستان، گروه طالبان، قطر و ایالات متحده آمریکا در دوحه، پایتخت قطر، به‌طور رسمی آغاز شد.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر، عبدالله عبدالله، رییس شورای مصالحه افغانستان، ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروه طالبان و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، از سخنرانان اصلی مراسم مذاکرات بین‌الافغانی بودند. وزرای امور خارجه و نمایندگان ۱۸ کشور و سازمان‌ بین‌المللی از جمله دبیر‌کل سازمان ملل متحد، ناتو و سازمان همکاری اسلامی به‌صورت ویدیویی در این مراسم سخنرانی کردند.

عبدالله عبدالله، رییس شورای مصالحه، به نمایندگی از دولت و رییس‌جمهوری افغانستان، از گروه طالبان برای شرکت در مذاکرات صلح قدردانی کرد. او گفت هیات دولت افغانستان با نیت صادقانه به دوحه آمده است و دولت این کشور و طالبان مسئولیت دارند از این فرصت تاریخی برای پایان جنگ و برقراری صلح استفاده کنند.

عبدالله عبدالله خواستار آتش‌بس بشردوستانه شد و گفت مهم نیست دو طرف روی موضوع‌ها توافق کامل داشته باشند بلکه می‌توانند روی راهکاری میانی به تفاهم برسند. او گفت صلح نیازمند گذشت است و دو طرف باید به دیدگاه‌های یکدیگر احترام بگذارند و متوجه پیامدهای شکست مذاکرات باشند.

رییس شورای مصالحه افغانستان مذاکرات صلح بین‌الافغانی را فرصتی تاریخی خواند و تاکید کرد که مسئولیت داریم نهادهای ملی از جمله نیروهای امنیتی را که در ۱۹ سال اخیر ایجاد شده‌اند حفظ کنیم. عبدالله عبدالله گفت در سال‌های اخیر، زندگی مردم تغییر کرده است و بازگشت به گذشته برای مردم قابل قبول نیست. او در ادامه تصریح کرد ادامه جنگ ویرانگر در افغانستان برنده ندارد. عبدالله جنگ در افغانستان را تهدیدی برای کشورهای منطقه خواند و گفت افغانستان به کمک های جهانی نیاز دارد و افغانستان امیدوار است این کمک‌ها پس از صلح نیز ادامه داشته باشد.

ملا برادر، معاون گروه طالبان و رییس دفتر سیاسی این گروه، در سخنانی گفت امیدوار است در مذاکرات صلح، هر دو طرف به مسائل اسلامی و منافع همه توجه کنند. او گفت روند مذاکرات ممکن است دشواری‌هایی داشته باشد که با صبر و حوصله باید پیش برد. او در ادامه تاکید کرد طالبان به مردم افغانستان توجه دارد و این مذاکرات را صادقانه پیش می‌برد.

معاون سیاسی طالبان از جامعه جهانی نیز خواست برای موفقیت مذاکرات بین‌الافغانی تلاش کنند و افزود طالبان خواهان افغانستان آزاد و مترقی است و این کشور باید نظام اسلامی داشته باشد که در آن تمام شهروندان خود را بخشی از نظام ببینند و برادرانه زندگی کنند. او گفت گروه طالبان خواهان روابط مثبت افغانستان با کشورهای منطقه و جهان است.

 

 

واکنش‌های بین‌المللی به گفت‌و‌گوهای صلح افغانستان

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، آغاز مذاکرات بین‌الافغانی را فرصتی تاریخی برای افغانستان خواند و گفت آمریکا حملات ۱۱ سپتامبر را فراموش نمی‌کند و به گروه‌های تروریستی و القاعده اجازه نمی‌دهد از خاک افغانستان استفاده کنند.

وزیر خارجه آمریکا خطاب به نمایندگان دولت افغانستان و گروه طالبان گفت مسئولیت بزرگی بر عهده دارند و تنها نیستند زیرا تمام جهان می‌خواهند        این مذاکرات به ثمر بنشیند. پمپئو گفت آمریکا خواهان افغانستان مستقل، متحد و مترقی است که هم با خود و هم با دیگران در صلح باشد.

مایک پمپئو در ادامه افزود آمریکا از افغانستان دموکراتیک حمایت می‌کند و دموکراسی بهترین نظام برای انتقال قدرت است اما آمریکا به‌دنبال تحمیل نظام خود بر دیگران نیست. او گفت: «فصل بعدی تاریخ افغانستان را شما می‌نویسید و این فصل باید افغانستان را به صلح و رفاه سوق دهد.» مایک پمپئو از دولت افغانستان و گروه طالبان خواست به دیدگاه‌های یکدیگر احترام بگذارند و اضافه کرد آمریکا در صورت درخواست دو طرف، آماده همکاری است.

آنتونیو گوترش، دبیر‌کل سازمان ملل متحد، در سخنرانی ویدیویی در مراسم افتتاحیه مذاکرات بین‌الافغانی گفت سازمان ملل از صلح افغانستان حمایت می‌کند و خود افغان‌ها باید محتوای مذاکرات را تعیین کنند. او گفت امیدوار است با آغاز مذاکرات، آتش‌بس در افغانستان برقرار شود. دبیرکل سازمان ملل متحد صلح را زمینه‌ساز بازگشت مهاجران دانست و گفت این سازمان آماده همکاری با افغانستان است.

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در سخنرانی کوتاه ویدیویی، ضمن حمایت از مذاکرات صلح افغانستان، گفت کاهش خشونت کافی نیست و هیچ چیز نباید مانع آتش‌بس شود. او گفت رهبری این روند باید بر عهده افغان‌ها باشد و جامعه جهانی باید به تصمیم افغان‌ها احترام بگذارد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که مذاکرات صلح باید در ادامه دستاوردهای ۱۹ سال اخیر در افغانستان باشد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، نیز در سخنرانی ویدیویی گفت صلح نزدیک است و مردم افغانستان و جامعه جهانی خواهان صلح‌اند و ناتو از مذاکرات صلح حمایت می‌کند. او گفت افغانستان نباید بار دیگر به پناهگاه تروریسم تبدیل شود و مذاکراتی که امروز آغاز شد باید دستاوردهای دو دهه اخیر، به‌ویژه در زمینه حقوق زنان، را حفظ کند. دبیر‌کل ناتو از دو طرف خواست به منازعه پایان دهند.

یوسف بن‌احمد العثیمین، رییس سازمان همکاری اسلامی، به‌مناسبت آغاز مذاکرات گفت این سازمان در روند صلح افغانستان سهیم بوده است و از آن حمایت می‌کند. او ابراز امیدواری کرد این مذاکرات به‌خوبی پیش برود.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان،نیز در سخنرانی ویدیویی گفت روند صلح افغانستان با دشواری‌ها و پیشرفت‌هایی همراه بود و پاکستان این روند را تسهیل کرده است و اکنون، رهبران افغانستان باید از این فرصت تاریخی استفاده کنند و به توافقی جامع برسند. او در ادامه افزود در مذاکرات پیش رو فقط افغان‌ها می‌توانند تصمیم بگیرند. قریشی از جامعه جهانی خواست به نتایج مذاکرات صلح افغانستان احترام بگذارند. او همچنین گفت اشتباه‌های گذشته نباید تکرار شود و مردم افغانستان را نباید تنها گذاشت. قریشی تاکید کرد پاکستان نیز از منازعه افغانستان آسیب دیده است.

وزیر خارجه هند نیز در سخنانی گفت این کشور با دولت افغانستان همکاری می‌کند و روند صلح باید با رهبری و مسئولیت افغانستان پیش برده شود. او خواهان کاهش خشونت‌ها شد و اعلام کرد باید به حقوق بشر و دموکراسی احترام گذاشته شود و عناصر مخالف دولت هند نباید از خاک افغانستان علیه این کشور استفاده کند.

وزیر خارجه چین نیز ضمن تاکید بر این‌که مذاکرات صلح را باید افغان‌ها بدون مداخله و تحمیل خواسته‌های خودخواهانه دیگران، انجام دهند، گفت نیروهای خارجی باید از افغانستان خارج شوند.

وزرای امور خارجه ازبکستان و ترکمنستان با حمایت از مذاکرات صلح افغانستان، آمادگی کشورهایشان برای میزبانی گفت‌وگوهای صلح را اعلام کردند.

وزیر خارجه آلمان نیز در این زمینه گفت نگاه تمام جهان و مردم افغانستان به مذاکرات صلح بین‌الافغانی و مذاکرات پیش رو دشوار و خواسته‌ها متفاوت است. او گفت ادامه کمک‌های جهانی به افغانستان به نتیجه مذاکرات صلح بستگی دارد. هایکو ماس ضمن تاکید بر توجه به حقوق زنان و اقلیت‌های قومی و مذهبی، خطاب به نمایندگان دولت افغانستان و طالبان گفت شما می‌توانید امروز بنای افغانستانی را بنیان بگذارید که در آن، همه افغان‌ها در صلح و ثبات زندگی کنند. 

وزیر خارجه ژاپن نیز با اعلام حمایت این کشور از آغاز مذاکرات صلح بین‌الافغانی، گفت ژاپن امیدوار است مذاکرات صلح به جنگ افغانستان پایان دهد.

وزارت امور خارجه ایران با انتشار بیانیه‌ای، از شروع مذاکرات بین‌الافغانی استقبال و تاکید کرد تمامی معضل‌های افغانستان تنها از طریق گفت‌وگو قابل‌حل است و خروج مسئولانه نیروهای خارجی پیش‌نیاز اجتناب‌ناپذیر برای رسیدن به صلح در افغانستان است. وزارت خارجه ایران ابراز امیدواری کرد در مذاکرات صلح، دستاوردهایی مانند قانون اساسی، ساختارهای مردم‌سالارانه، مشارکت سیاسی فراگیر، حقوق و کرامت زنان و حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی حفظ شود. وزارت امور خارجه ایران ضمن محکوم کردن «هر‌گونه فرصت‌طلبی سیاسی و سودجویی کاسبکارانه»، آمریکا را به بهره‌برداری انتخاباتی از گفت‌وگوهای بین‌الافغانی متهم کرد و آن را «مخل» روند صلح و گفت‌وگوی بین‌الافغانی دانست.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More