شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزارت امور خارجه ایران سفیر افغانستان در تهران را احضار کرد

 

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به‌ دنبال راهپیمایی‌ در شهرهای افغانستان در اعتراض به کشته شدن مهاجران افغان در یزد، سفیر افغانستان در تهران را صبح روز شنبه ۲۴ جوزا/خرداد احضار کرده است.

وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد: «در پی تحرکات عده‌ای معدود از جریانات خاص سیاسی و برخی اقدامات اهانت‌آمیز و تعرض به سفارت جمهوری اسلامی ایران و سایر نمایندگی‌های کشورمان در افغانستان، صبح امروز سفیر افغانستان در تهران برای پاره‌ای توضیحات در وزارت امور خارجه حاضر شد.»

پس از آن‌که دولت افغانستان تایید کرد سه تن از اتباع این کشور در پی شلیک نیروی انتظامی ایران و آتش گرفتن خودرو حامل آن‌ها، در یزد جان باخته‌اند، شماری از شهروندان افغانستان در کابل، ننگرهار، هلمند، فراه و هرات تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند و خواستار این بودند که ایران این حادثه را بررسی و عاملان آن را مجازات کند.

بنا بر اعلام وزارت امور خارجه ایران، عبدالغفور لیوال، سفیر افغانستان در تهران، صبح امروز برای ارائه توضیحات و «در پی تحرکات عده‌ای معدود از جریانات خاص سیاسی که دارای سابقه ضدیت با جمهوری اسلامی ایران و حسن همجواری میان دو کشور ایران و افغانستان می‌باشند و اخیرا به بهانه فوت چند تن از اتباع آن کشور که قصد ورود غیرقانونی به ایران داشته و یا بصورت قاچاقی و غیر‌قانونی وارد ایران شده بودند، مرتکب برخی اقدامات اهانت‌آمیز و تعرض به سفارت جمهوری اسلامی ایران و سایر نمایندگی‌های کشورمان در افغانستان شده بودند»، در وزارت امور خارجه ایران حاضر شد.

اعضای حزب همبستگی افغانستان در تجمع اعتراضی مقابل سفارت ایران در کابل، به نشانه اعتراض، رنگ قرمز بر تابلوی سفارت ایران پاشیدند. در شماری از شهرهای افغانستان، معترضان عکس‌های رهبران جمهوری اسلامی و پرچم این کشور را آتش زدند.

در بیانیه وزارت امور خارجه ایران آمده است: «در جریان این دیدار، مدیر‌کل آسیای غربی وزارت امور خارجه مراتب نگرانی از تاثیر اقدامات غلط این گروه قلیل بر روابط همسایگی دو کشور را ابراز کرد.»

شورای امنیت ملی افغانستان نیز از جان باختن شماری از مهاجران این کشور در ایران ابراز نگرانی و اعلام کرد هیاتی عالی‌رتبه‌ به‌نمایندگی از دولت افغانستان برای پیگیری کشته شدن مهاجران به ایران می‌رود. شورای امنیت ملی افغانستان از جمهوری اسلامی خواسته است با مهاجران با «روحیه تساهل و همکاری» برخورد کند.

وزارت امور خارجه افغانستان اعلام کرده است که هیات عالی‌رتبه افغانستان در سفر به ایران، در مورد «دلایل وقوع این حوادث، با تمرکز بر تامین بهتر امنیت مرزهای مشترک میان دو کشور و جلوگیری از ترددهای غیر‌قانونی» با مقام‌های جمهوری اسلامی گفت‌وگو خواهد کرد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More