شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

  تحریم سوخت باعث لنگر انداختن چهار کشتی ایرانی در برزیل شده است  

همزمان با تحریم سوخت‌رسانی به چهار کشتی باری ایران، ژائیر بولسونارو، رییس‌جمهوری برزیل، اعلام کرد که دولتش به شرکت‌های برزیلی درباره «وسعت تحریم‌های آمریکا علیه ایران و عواقب پایبند نبودن به آن‌ها» هشدار داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بولسونارو روز جمعه ۲۸ تیرماه درباره تحریم‌ها علیه ایران گفت:‌ «مشکلی وجود دارد و آن این است که آمریکا به صورت یک‌جانبه تحریم‌ها علیه ایران را وضع کرده است.»

رییس‌جمهوری برزیل اضافه کرد که «شرکت‌های برزیلی از سوی ما از شرایط (تحریم‌ها) مطلع شده‌اند و در حال ریسک‌کردن‌اند.»

بولسونارو با اشاره به اینکه کشورش به دنبال هیچ تنش و جنگی در جهان نیست، گفت: «ما می‌فهمیم که بعضی از کشورهای دیگر مشکلاتی دارند، اما در اینجا ما باید اول به مشکلات خودمان بپردازیم.»

او با اشاره به تلاش برای روابط نزدیک‌تر با دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، اظهار کرد به دلیل آن که این کشور «اقتصاد اول جهان»‌ و «دومین بازار بزرگ برزیل» است، آغوش برزیل برای همکاری و توافق با آن باز است.

اظهارات رییس‌جمهوری برزیل درباره ممانعت از سوخت‌رسانی به کشتی‌های ایرانی در شرایطی انجام می‌شود که خبرگزاری رویترز اعلام کرده تعداد کشتی‌های ایرانی که پس از حمل اوره به برزیل به علت عدم امکان سوخت‌گیری به دلیل تحریم‌های آمریکا قادر به بار زدن غلات و بازگشت به ایران نیستند به چهار فروند رسیده است.

خبرگزاری رویترز گزارش داد شرکت نفت دولتی برزیل (پتروبراس) از دادن سوخت به غله‌برهای دلربا، گنج، باوند و ترمه خودداری کرده است. 

این کشتی‌ها که اکنون در نزدیکی بندر ایمبی‌توبا لنگر انداخته‌اند همگی متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران بوده و همگی در فهرست تحریم‌های آمریکا علیه ایران قرار دارند.  

شرکت پتروبراس اعلام کرده است در صورتی که به این کشتی‌های غلهبر سوخت‌رسانی کند به سبب فعالیت‌هایی که با آمریکا دارد مشمول مجازات خواهد شد.

به جز این چهار کشتی، غلهبر دریابار نیز به برزیل سفر کرده بود اما دریابار قبلا موفق به ترک برزیل با بار غلات شده هر چند هنوز مشخص نیست از چه راهی موفق به سوخت‌گیری شده است. تردد این فله‌برها در چارچوب اقدامات جدید ایران برای بازاریابی محصولات پتروشیمی پس از اعمال تحریم‌های شدید نفتی از سوی آمریکاست. 

رویترز به نقل از یک منبع وابسته به صنایع کشتیرانی نوشت: «دولت ایران به صراحت ریسک کرده است. همه این کشتی‌ها را به اینجا اعزام کرده‌اند غافل ازاینکه نمی‌توانند سوخت‌گیری کرده و به کشور بازگردند.»

شرکت پتروبراس اعلام کرده است که دیگر شرکت‌های نفتی برزیل مجاز به فروش سوخت به کشتی‌های ایرانی‌اند اما منبع فوق تاکید کرد خدمات سوخت‌رسانی در کلیه بنادر برزیل تحت انحصار شرکت پتروبراس است.

مواد غذایی در شمول تحریم قرار ندارند و ایران یکی از بزرگترین مشتریان محصولات کشاورزی برزیل است. ایران از آغاز سال ۲۰۱۹ تاکنون، بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن غلات از برزیل وارد کرده است. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More