شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آتش‌سوزی گسترده در نیروگاه سیکل ترکیبی نیشابور: قطع برق مناطق شهری، شهرک صنعتی عطار و ۳۰ روستا

درپی وقوع آتش‌سوزی گسترده و چندین ساعته در نیروگاه سیکل ترکیبی نیشابور، برق مناطق گسترده‌ای از شهر نیشابور، شهرک صنعتی عطار و دست‌کم سی روستای این شهرستان قطع شد.

مهدی حسینی، مدیرعامل آتش‌نشانی نیشابور، گفت که آتش‌سوزی در یکی از ترانس‌های پست مبدل ۴۰۰ به ۱۲۰ کیلوولت در مجاورت نیروگاه سیکل ترکیبی نیشابور با انفجار ۷۰ هزار لیتر روغن موجود در ترانس‌ها از غروب چهارشنبه آغاز شد.

حسینی افزود که پس از اطلاع از وقوع این آتش‌سوزی، ۴۰ نیروی آتش‌نشان از چهار ایستگاه آتش‌نشانی نیشابور به محل اعزام شدند و به علت حجم بالای آتش علاوه بر آتش‌نشانان مستقر در نیروگاه، آتش‌نشانان تیپ یک امام رضا که در مجاورت نیروگاه مستقر هستند نیز به محل اعزام شدند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی نیشابور افزود که بعد از حدود سه ساعت، آتش‌نشانان حریق در نیروگاه سیکل ترکیبی این شهر را مهار شد ولی دلیل وقوع حادثه و میزان خسارت در دست بررسی است.

همزمان جلال بهشتیان، مدیر شرکت برق نیشابور نیز گفت که علت این آتش‌سوزی بروز اشکالات فنی در پست ۴۰۰ کیلوولت نیروگاه سیکل ترکیبی بود که بر اثر آن روند توزیع برق دچار اختلال شد و برق بخش‌هایی از شهر قطع شد.

بهشتیان گفت که در این آتش‌سوزی کسی آسیب ندیده است و در ساعت آینده برق شهرستان نیشابور به حالت عادی بازخواهد گشت.

از سوی دیگر علیرضا قامتی، فرماندار ویژه نیشابور، با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به دلیل آتش‌سوزی در پست مبدل نیروگاه سیکل ترکیبی، تعدادی از فیدرهای مربوط به شهرستان نیشابور و شهرک صنعتی عطار از مدار خارج شده است.

این اطلاعیه افزود که در هماهنگی مدیریت بحران با مدیریت برق نیشابور، مقرر شده برق قسمتی از شهر، که دچار خاموشی شده برقرار شود و در ادامه نسبت به تامین برق مسیرهای روستایی و سایر قطعی‌ها با اولویت اقدام شود.

فرماندار نیشابور تاکید کرد که تمام واحدهای فنی در حوزه مدیریت برق، در آماده‌باش کامل بوده و در حال انجام اقدامات فنی موثر هستند.

آتش‌سوزی در نیروگاه‌ها و تاسیسات انتقال برق طی یک سال گذشته بیش از این پیش افزایش یافته است. بخشی از این آتش‌سوزی‌ها به گفته مقام‌های صنعت برق ایران به دلیل فرسودگی و عدم تعمیرات به موقع انجام رخ می‌دهد.

نیروگاه حرارتی اسلام‌آباد اصفهان، نیروگاه زرگان (مدحج) اهواز، نیروگاه حرارتی تبریز و پست اصلی برق در خیابان امیرکبیر شیراز، از جمله نیروگاه و تاسیسات برق طی سال ۹۹ و انفجار ترانس برق در خیابان کیان‌آباد اهواز، آتش‌سوزی پست برق مسکن مهر رشت و موارد مشابه همگی منجر بخ قطع و خاموشی‌ در مناطق تحت پوشش نیز شدند.

در نوزدهم تیر ماه سال‌جاری مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق ایران، گفت که یکی از دلایل خاموشی‌های طولانی مدت در شرق و شمال شرق تهران، از جمله تهران پارس، نارمک، قیطریه، لواسانات، آتش‌سوزی خیلی بزرگی بود که در سه ترانسفورماتور این منطقه رخ داد.

مقام‌های وزارت نیرو و همچنین شرکت توانیر و دیگر دستگاه‌های مسئول تقریبا در هیچ یک از این موارد گزارش‌های تکمیلی یا نتایج بررسی‌ها درباره دلایل وقوع این آتش‌سوزی‌ها را دست‌کم به رسانه‌ها ارائه نکرده‌اند.

این درحالی است که خاموشی‌ها و قطع گسترده و اعلام نشده برق که به ویژه از اواخر اردیبهشت ماه سال‌جاری آغاز شده و همچنین در بسیاری از مناطق ایران ادامه دارد، تابستان سال ۱۴۰۰ را به یکی از بحرانی‌ترین سال‌های صنعت برق ایران طی یک دهه گذشته تبدیل کرده است.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More