شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آغاز آزمایش واکسن کووید۱۹ روی کودکان زیر دوازده سال

پژهشگران در آمریکا و دیگر نقاط دنیا کار روی واکسن کودکان را آغاز کرده‌اند، از جمله آزمایش واکسن کرونا ویژه کودکان در شرکت‌های فایزر و مدرنا اکنون به رده سنی پایین‌تر را دوازده سال رسیده تا اطمینان حاصل شود که واکسن روی آنها اثر دارد و برای سنین مختلف بی‌خطر است.

تاکنون تزریق واکسن روی سالمندان و بزرگسالانی انجام شده است که بیشتر در خطر آسیب‌دیدگی از بیماری هستند، اما برای پایان همه‌گیری لازم است که کودکان نیز واکسینه شوند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس جمعه ۶ فروردین در گزارشی درباره یکی از چند پژوهش جاری، از حضور ملیسا و خواهر دو قلویش در دانشگاه دوک در کارولینای جنوبی گزارش داد و نوشت که این دو خواهر ۹ ساله از جمله داوطلبان آزمایش واکسن کرونا ویژه کودکان در طرح پژوهشی شرکت فایزر، بوده‌اند.

این دو خواهر تنها داوطلبان نبوده‌اند. شرکت‌های فایزر و مادرنا در آمریکا پیشتر واکسن تولیدی خود را روی نوجوانان ۱۲ ساله و بزرگتر را آزمایش کرده‌اند و قرار است به‌زودی اعلام کنند که نتیجه تزریق دو دوز از واکسن روی این نوجوانان چه بوده است.

در حال حاضر، تزریق واکسن فایزر برای ۱۶ سال به بالا و تزریق واکسن مدرنا برای ۱۸ سال به بالا مجاز است. بر اساس تحقیقات، کودکان ممکن است در مقایسه با نوجوانان به دوز متفاوتی از واکسن نیاز داشته باشند.

شرکت مدرنا هم به تازگی پژوهشی را مانند تحقیقات فایزر در مورد تولید واکسن برای کودکان آغاز کرده است. هر دو شرکت میزان دوز لازم در هر تزریق برای هر گروه سنی را بررسی می‌کنند تا سرانجام به پایین‌ترین گروه سنی، یعنی ۶ ماهه‌ها برسند.

تنها این دو شرکت نیستند که روی واکسن کووید۱۹ ویژه کودکان تمرکز کرده اند؛ ماه گذشته شرکت آسترازنکا در بریتانیا پژوهشی را روی اثربخشی واکسن خود بر ۶ تا ۱۷ ساله‌ها آغاز کرد. شرکت آمریکایی جانسون و جانسون هم قرار است تحقیقات جداگانه خود را داشته باشد. در چین هم شرکت سینواک اعلام کرد که به تازگی نتایج تحقیقات مقدماتی خود را به مقامات ارائه داده که نشان می‌دهد واکسن آن روی کودکان سه ساله و بزرگتر هم موثر است.

امانوئل چیپ والتر، متخصص کودکان و واکسیناسیون در دانشگاه دوک، که به تحقیقات فایزر در تولید واکسن مخصوص کودکان کمک می‌کند، گفت که به دست آوردن داده‌ها درباره اثربخشی و ایمنی واکسن‌ها روی کودکان بسیار حیاتی است چرا که همه کشورها برای به دست آوردن ایمنی جمعیتی در برابر کووید۱۹ باید کودکان را نیز واکسینه کنند.

تحقیقات روی واکسن ویژه کودکان به دشواری و گستردگی پژوهش‌های تولید نخستین واکسن‌های کووید۱۹ نیست. پیش از تولید واکسن برای بزرگسالان، همه تولید کنندگان واکسن نمونه‌های خود را روی دهها هزار نفر آزمایش کردند. از آغاز واکسیناسیون نیز واکسن‌های تولید شده به میلیون‌ها بزرگسال تزریق شده‌اند و پیامدها و عوارض احتمالی آنها نیز ثبت شده است. حالا پژوهشگران از این پژوهش‌ها و داده‌های ثبت شده درباره پیامدها برای تحقیق درباره تولید واکسن برای کودکان استفاده می‌کنند. همچنین به این دلیل که نرخ ابتلای کودکان به کووید۱۹ بسیار پایین است، تمرکز مطالعات متخصصان کودک روی تعداد بیماران نیست بلکه روی این نکته است که آیا واکسن سیستم ایمنی کودکان را نیز مانند بزرگسالان فعال می کند یا نه.

به دست آوردن چنین نتایجی بسیار مهم است چرا که اگر چه تعداد ابتلای کودکان به کووید۱۹ بسیار پایین بوده، اما دست کم در آمریکا میزان بستری شدن و مرگ کودکان مبتلا شده قابل توجه بوده است. تنها در آمریکا ۱۳ هزار و۵۰۰ کودک مبتلا به کووید۱۹ بستری شدند که از این تعداد ۲۶۸ نفر جان باختند. این آمار بیشتر از متوسط سالانه بستری و مرگ بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا است.

جدا از خطراتی که بیماری برای خود کودکان دارد،‌ هنوز پرسش‌هایی درباره اینکه انتقال ویروس کرونا از طریق کودکان چقدر آسان و سریع است، وجود دارد؛ موضوعی که تلاش برای بازگشایی مدارس را با پیچیدگی‌هایی روبرو کرده است.

آنتونی فائوچی، عالیترین متخصص بیماری‌های عفونی در آمریکا، در هفته‌های گذشته به کنگره این کشور گفت که انتظار دارد واکسیناسیون نوجوانان دبیرستانی در برابر ویروس کرونا در پاییز امسال آغاز شود،‌ اما واکسیناسیون دانش‌آموزان ابتدایی تا اوایل سال ۲۰۲۲ میلادی آغاز نخواهد شد.

با وجود همه این پیچیدگی‌ها، ملیسا و آلخاندرا برای گرفتن تصمیم خود و حضور در دانشگاه دوک تردید نکردند. مادر آنها، می‌گوید بعد از اینکه او و همسرش موضوع تحقیقات واکسن برای کودکان را به  این دوقلوهای ۹ ساله توضیح دادند آنها خودشان تصمیم گرفتند که داوطلب حضور در این پژوهش در دانشگاه دوک در کارولینای جنوبی شوند. مادر این دو کودک داوطلب،‌ یک پزشک متخصص بیماری‌های عفونی است و پدرشان نیز پزشک اورژانس است. این دو می‌گویند که پیشتر همواره در مورد تحقیقات پزشکی با دو دختر خود در خانه صحبت می‌کردند.

در مرحله نخست آزمایش واکسن کرونای شرکت فایزر برای کودکان، پژوهشگران دوزهای متفاوتی را به تعدادی از داوطلبان تزریق می‌کنند تا دوز مناسب را به دست آورند و آن را برای آزمونی بزرگتر به هزاران کودک تزریق کنند.

سوزانا نگی، مادر آلخاندرا و ملیسا، در توضیح دشواری گرفتن تصمیمی که منجر به حضور داوطلبانه کودکانشان در پژوهش شرکت فایزر و دانشگاه دوک شد، گفت: «ما به روند تحقیقات واقعا اعتماد داریم و البته می دانیم که ممکن است میزانی که تزریق شده تاثیر مناسبی نداشته باشد و حتی عوارضی داشته باشد.» او اما توضیح داد که دخترانش درباره همه‌گیری کرونا اطلاعاتی دارند و برایشان مهم است در کاری مشارکت کنند که فقط برای خودشان نیست بلکه برای یادگیری و علم است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More