شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمار متناقض استاندار خوزستان و رسانه‌ها درباره خودکشی دانش‌آموزان در رامهرمز

 

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، اعلام کرد که در سال گذشته ۶ مورد اقدام به خودکشی در میان دانش‌آموز در رامهرمز گزارش شده و دو مورد خودکشی به مرگ منجر شده است.

او در یک نشست خبری آنلاین گفت: «براساس گزارش فرمانداری رامهرمز، در یک سال گذشته در این شهرستان دو مورد خودکشی منجر به فوت و ۶ مورد اقدام به خودکشی در میان دانش‌آموزان اتفاق افتاده است.»

سخنان استاندار خوزستان در حالی بیان شده که پیش از این وب‌سایت‌های محلی از شش مورد خودکشی دانش‌آموزان در ماه گذشته خبر داده بودند، نه سال گذشته. 

همچنین درباره وضعیت دانش‌آموزانی که خودکشی کرده‌اند نیز گزارش‌های متناقضی منتشر شده است.

در حالی که استاندار خوزستان از فوت دو دانش‌آموز خبر داده‌، وب‌سایت «عصر جنوب» نوشته بود: «تعداد افرادی که طی ماه گذشته به زندگی خود پایان داده‌اند به ۶ تن رسیده است.» این پایگاه خبری «نداشتن موبایل» را دلیل این خودکشی‌ها ذکر کرده بود.

با این حال استاندار خوزستان اخبار منتشرشده درباره خودکشی دانش‌آموزان را «غلوآمیز» توصیف کرد.

شریعتی اعلام کرد که این خودکشی‌ها «ارتباطی با فقر و مسائل مالی نداشته» اما بررسی در این زمینه ادامه دارد.

او در عین حال گفت: «اگر فقر ریشه این خودکشی‌ها باشد باید به آن رسیدگی شود و اگر مسائل دیگر علت اصلی باشد، آنها نیز باید مورد توجه و اقدام قرار گیرند.»

پس از انتشار گزارش‌ها درباره خودکشی یک دختر ۱۵ ساله رحیم رستمی، رییس آموزش و پرورش رامهرمز، علام کرده بود که «علت یکی از خودکشی‌ها منع شدن دختر خانواده از دسترسی به تلفن همراه بوده است.» او گفته بود: «این ممنوعیت‌ از سوی پدر و برادران در یک خانواده سنتی اعمال شده است‌.»

رستمی همچنین اعلام کرده بود: «از ۲۷ هزار دانش‌آموز رامهرمزی دستکم چهار هزار دانش‌آموز از داشتن تلفن همراه برای ادامه تحصیل در سال جدید تحصیلی محروم بوده‌اند.» 

استاندار خوزستان گفت که دو هزار تبلت برای دانش‌آموزان نیازمند در شهرستان ماهشهر و بندر امام خمینی از طریق پتروشیمی‌ها خریداری شده و سه هزار تبلت دیگر نیز برای این استان سفارش داده شده است.

اداره ارشاد رامهرمز به دستور فرمانداری این شهرستان رسانه‌ها را از انتشار اخبار خودکشی دانش‌آموزان منع کرده است.

 

 

پیش از این نیز خبر خودکشی پرستو جلیلی آذر، دانش آموز ۱۳ ساله در دهستان طلاتپه ارومیه و محمد موسوی‌زاده دانش آموز ۱۱ ساله دبستانی در شهرستان بندر دیر در استان بوشهر، به دلیل نداشتن گوشی منتشر شده بود.

روز ۲۳ مهر محمدمهدی تندگویان، معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان، از کاهش سن خودکشی و همچنین افزایش تعداد آن با «ضریب روبه رشد» خبر داد. 

او به خبرگزاری برنا گفته بود که عمده خودکشی ها بین سنین ۱۵ تا ۳۵ سال رخ می دهد اما در سال جاری شاهد خودکشی کودکان زیر ۱۵ سال هم بودیم. 

این مقام دولتی از ارائه آمار درباره خودکشی کودکان زیر ۱۵ سال خودداری کرد، اما سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More