شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی: سلاح‌های ایرانی در حمله به تاسیسات نفتی استفاده شده

ترکی مالکی سخنگوی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی گفت که تحقیقات نشان می‌دهد حملات اخیر به تاسیسات نفتی عربستان سعودی با استفاده از سلاح‌های ایرانی انجام شده است. 

او  ورز دوشنبه ۲۵ شهریور در یک کنفرانس خبری در ریاض، با بیان این که تحقیقات اولیه نشان می‌دهد حمله‌ها از یمن انجام نشده، گفت که مسئولان عربستان سعودی در تلاشند تا محل دقیق حمله را مشخص کنند.

مالکی گفت که «حمله به آرامکو، نه فقط امنیت عربستان سعودی بلکه امنیت انرژی در جهان را هدف قرار داده است.»

روز شنبه ۲۳ شهریور، حملات پهپادی به دو تاسیسات نفتی متعلق به شرکت نفتی آرامکو در استان‌های بقیق و خریص، تولید نفت عربستان سعودی را نصف کرد.  شورشیان حوثی در یمن مسئولیت این حملات را بر عهده گرفتند اما مقام‌های آمریکا، ایران را مسئول این حملات معرفی کرده‌اند.

ایران دست داشتن در این حملات را رد کرده است و ‌آن را  اتهامی «بی‌ربط و بی‌اساس» خوانده است.

عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری روز دوشنبه ۲۵ شهریور با خبرنگاران گفت «یمنی‌ها» مجتمع پالایشگاهی آرامکو را در استان بقیق و یک مجتمع دیگر این شرکت بزرگ نفتی را در استان خریص «زده‌اند» و  این موضوع ربطی به ایران ندارد.

در همین حال دفتر نخست‌وزیری عراق بعد از تماس تلفنی مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق اعلام کرد که واشینگتن تایید کرده حمله علیه تاسیسات نفتی عربستان سعودی از خاک عراق انجام نشده است. 

دفتر نخست‌وزیری عراق روز دوشنبه ۲۵ شهریور در بیانیه‌ای اعلام کرد: «وزیر خارجه آمریکا به نوبه خود اعلام کرد این کشور اطلاعاتی دارد که موضع بغداد مبنی بر انجام نشدن حمله علیه عربستان سعودی از خاک عراق را تایید می‌کند» 

حوثی‌های یمن تهدید کرده‌اند حملات بیشتری را علیه تاسیسات شرکت آرامکو انجام خواهند داد. یحیی سریع، سخنگوی نظامی حوثی‌ها، روز دوشنبه در توییتی گفت حملات روز شنبه با پهپاد انجام شده بود.

یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح شبه‌نظامیان حوثی‌ها در یمن، روز دوشنبه ۲۵ شهریور تهدید کرد تاسیسات نفتی شرکت آرامکوی عربستان سعودی هدف حملات آنان بوده و «هر لحظه» ممکن است دوباره مورد هدف قرار بگیرد.

سریع در توییتی از اتباع خارجی که در این تاسیسات نفتی مشغول به کارند خواست هر چه سریع‌تر منطقه را ترک کنند.

در همین حال مقام‌های آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفتند دولت آمریکا در حال بررسی طرحی برای تبادل اطلاعاتی بیشتر با عربستان سعودی در پی حملات روز شنبه به تاسیسات نفتی این کشور نفت‌خیز است.

این مقام‌ها توضیح نداده‌اند تا چه سطحی از اطلاعات را قرار است  در اختیار عربستان سعودی قرار دهند. 

آنها همچنین درباره اینکه دولت آمریکا چه گزینه‌هایی را در پاسخ به حمله به بزرگترین مجتمع پالایشگاهی جهان در عربستان سعودی در نظر دارد توضیحی ارائه نکردند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More