شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
باوجود گذشت حدود یک هفته

ابهام درباره چگونگی مرگ فرشید هکی

 

چگونگی و دلیل مرگ فرشید هکی، وکیل دادگستری و فعال محیط‌زیست، تبدیل به مساله‌ای جدید در رسانه‌های ایران شده است. درحالی‌که برخی نزدیکان او، از قتلش با ضربه‌های چاقو و سپس سوزاندن جسد خبر می‌دهند، پلیس اعلام کرده که دلیل مرگ او «خودسوزی» بوده است.

حسین رحیمی، فرمانده نیروی انتظامی تهران، روز سه‌شنبه اول آبان‌ماه، به خبرگزاری فارس گفت که روز چهارشنبه هفته گذشته (۲۵ مهرماه) خبری درباره سوختن خودرویی به پلیس می‌رسد و ماموران پلیس هم در محل حاضر می‌شوند.

به گفته رحیمی، براساس «نظریه پزشکی قانونی» مساله خودسوزی هکی محرز است و «پزشکی قانونی نظریه صریح دارد، مبنی‌بر اینکه این فرد، خودسوزی کرده است».

فرمانده نیروی انتظامی تهران خبر به‌قتل رسیدن او پیش از آتش‌سوزی را رد و تاکید کرد که طبق نظر پزشکی قانونی، او «به‌خاطر استنشاق دود در داخل شش‌ها» جان باخته است. او اضافه کرد که خانواده هکی نیز گفته‌اند او از وضعیت زندگی و درآمد خود راضی نبوده است و «چندین‌بار اعلام کرده بود که قصد خودکشی دارد».

با این حال، مسئول روابط عمومی پزشکی قانونی روز دوشنبه سی‌ام مهرماه،به خبرگزاری صداوسیما گفت: «هرنوع نتیجه و تشخیص علت فوت، به قاضی پرونده اعلام می‌شود».

پیش از این میزان، خبرگزاری وابسته‌به قوه‌قضاییه، هم با «تکذیب هر نوع اظهارنظر پزشکی قانونی در مورد جسد مردی در خودروی آتش‌گرفته»، نوشته بود: «سازمان پزشکی قانونی هیچ اظهارنظری درمورد این پرونده نداشته است».

فرشید هکی ازجمله اعضای کمپین محیط‌زیستی حمایت از زاگرس مهربان (صدای پای آب) بود. او در انتخابات اخیر شوراهای شهر و روستا از نامزدهای انتخابات در شهر تهران و نویسنده کتاب‌هایی چون «حقوق‌بشر برای همه» و «اقتصاد سیاسی حقوق‌بشر» بوده است.

خبر مرگ هکی ابتدا ازسوی عبدالرضا داوری، از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری پیشین ایران، اعلام شد. داوری که خود مدیرمسئول نشریه «بررسی‌های اقتصادی» است، نوشت که هکی مشاور او در این مجله بوده است. داوری در توییت‌های خود، از «قتل فجیع» هکی خبر داد و از مسئولان خواست به این مساله رسیدگی کنند.

هنوز مشخص نیست که هکی به‌قتل رسیده یا خودکشی کرده است؛ ضمن اینکه زمان مرگ او نیز هنوز به‌طور قطعی مشخص نیست. در شبکه‌های اجتماعی برخی کاربران مرگ او را با «قتل‌های زنجیره‌ای» مقایسه می‌کنند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More