شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اختصاصی ایران اینترنشنال: حکومت ایران شمار مبتلایان کرونا را یک‌سوم و فوتی‌ها را نصف اعلام می‌کند

 

ایران اینترنشنال بر اساس بررسی داده‌های داخلی وزارت بهداشت ایران دریافته ستاد ملی مقابله با کرونا، هم‌زمان با تلاش برای آماده‌سازی افکار عمومی برای طرح فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی، سعی کرده از روز ۱۴ فروردین‌ماه با کاهش آمار رسمی، موج دوم شیوع کرونا و مرگ‌و‌میر ناشی از آن را پنهان کند.

این بررسی‌ها نشان می‌دهد که در زمینه شمار مبتلایان، آمار رسمی اعلام شده یک‌سوم عدد واقعی و شمار جان‌باختگان نزدیک به نصف تعداد واقعی اعلام شده است.

این بررسی بین روزهای ۱۳ تا ۲۶ فروردین‌ماه و بر پایه آمار داخلی بوده که وزارت بهداشت بر اساس داده‌های ارسالی دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها ثبت کرده است.

 

 

بر اساس این آمار، تعداد جان‌باختگان تا روز ۲۶ فروردین‌ماه به بیش از شش‌هزار و ۹۴۶ نفر رسیده‌ است. مسئولان در رسانه‌ها در این زمینه عدد چهار هزار و ۶۸۳ نفر را اعلام کردند.

آمار رسمی گزارشی است که وزارت بهداشت بر اساس نتیجه تست‌های قطعی ابتلای فوت‌شدگان ثبت کرده و بیماران با علائم بالینی را در بر نمی‌گیرد.

با این‌حال،‌ اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال نشان می‌دهد آمار واقعی با در نظر گرفتن تمامی فوت‌شدگان بیش از ۹ هزار و ۷۷۰ نفر بوده است.

همچنین،‌ آمار دیگری که مسئولان ایران از طرح عمومی آن خودداری کرده‌اند، شمار مبتلایان بوده که تا روز سه‌شنبه به دست‌کم ۲۳۸ هزار نفر رسیده است. آمار اعلامی ستاد ملی مقابله با کرونا در این روز ۷۴هزار و ۸۷۷ نفر بود.

بررسی این آمار نشان می‌دهد که شمار مبتلایان و مرگ‌ومیرها روزانه آهنگ صعودی با نرخ بیش از سه درصد داشته است.

برای فوتی‌ها این رشد روزانه میان سه تا شش درصد بوده،‌ در حالی که برای مبتلایان این عدد در فاصله ۱۳ تا ۱۴ فروردین‌ماه به ۶۶ درصد نیز رسیده است.

 

تایید غیرواقعی بودن آمار

عدم هم‌خوانی آمار ستاد ملی مقابله با کرونا با آن‌که از سوی مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی رد می‌شود، هر از چندگاهی از سوی برخی مدیران و سازمان‌ها مورد اشاره قرار گرفته است.

روز چهارشنبه علیرضا رییسی،‌ معاون وزارت بهداشت،‌ در یک نشست خبری گفت: «به طور قطع آمار واقعی بیش از آمار رسمی است.» او در زمینه میزان فاصله این آمار با واقعیت ابراز بی‌اطلاعی کرد.

همچنین اشاره به این مساله در بیانیه روز دوشنبه سازمان نظام پزشکی نیز صورت گرفته بود. در این بیانیه اعلام شد که آمار رسمی درباره مبتلایان با واقعیات میدانی «فاصله قابل توجهی» دارد.

 پیش از آن نیز تعدادی از نمایندگان از جمله از استان‌های قم و گیلان،‌ که وضعیت کرونا طی مقطعی در آن بحرانی اعلام شده بود،‌ آمار رسمی را «غیرواقعی» عنوان کرده بودند.

 

برکناری منتقدان

اصرار حکومت ایران بر ارائه آمار غیرواقعی طی هفته‌های گذشته در حالی صورت گرفته که دست‌کم چهار نفر از مدیران حوزه بهداشت به دلیل تلاش برای انتقاد یا اشاره به درست نبودن آن برکنار شده‌اند.

در میان برکنار شدگان حسن عادلی، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی قم، به زمان کشف شیوع در ایران پیش از زمان اعلامی حکومت اشاره کرد و برکنار شد.

همچنین قدرت اخوان اکبری و اسماعیل فرزانه،‌ روسای دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان «امام خمینی» در اردبیل،‌ به دلیل اشاره به آن که آمار اعلام شده «گوشه‌ای از آمار واقعی» است با فشار وزارت بهداشت از مقام خود برکنار شدند.

در گیلان نیز وزیر بهداشت مهدی شادنوش، نماینده تام‌الاختیار خود، را به دلیل «بحرانی» خواندن وضعیت در اسفندماه از کار برکنار کرد.

پنهان کردن آمار واقعی و برکناری منتقدان هم‌زمان با دستور حسن روحانی، رییس‌جمهوری، برای اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی و بازگشت به ادارات و کسب‌وکارها صورت می‌گیرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More