شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اختصاصی: تصاویر ماهواره‌ای ابعاد تازه‌ای از انفجار در پارچین را فاش می‌کند

 

تصاویر ماهواره‌ای که به سفارش ایران اینترنشنال تهیه شده، نشان می‌دهد انفجار بامداد جمعه در منطقه نظامی پارچین و خجیر، آثاری به وسعت نیم‌کیلومتر بر جای گذاشته است. طبق تصاویر ماهواره‌ای، نشانه‌های حاصل از آتش‌سوزی در محدوده وسیعی از تپه‌هایی دیده می‌شوند که در مجاورت تاسیسات صنعتی-نظامی پارچین قرار دارند.

بر اساس این تصاویر، تاسیسات  مهمات سازی و ساختمان‌های تولید موشک‌های کروز در نزدیکی محوطه‌ای قرار دارند که آثار سوختگی ناشی از انفجار در آن مشاهده می‌شود.

تعدادی از افراد پادگان خجیر و برخی شاهدان عینی در تماس با ایران اینترنشنال این اطلاعات را تایید کرده‌اند.

یکی از شاهدان عینی به ایران  اینترنشنال گفت انفجار «صدای مهیبی داشت و در نزدیکی یکی از زاغه‌های مهمات» اتفاق افتاد.

به گفته او پس از وقوع انفجار «‌صدای ماشین‌های آتش‌نشانی که برای اطفاء حریق آمده بودند تا صبح قطع نمی‌شد و همه نیرو‌ها در منطقه در وضعیت آماده‌باش قرار داشتند.»

بامداد جمعه، نوری نارنجی رنگ، آسمان را به مدت چند ثانیه در شرق تهران روشن کرد.

داوود عبدی، سخنگوی وزارت دفاع جمهوری اسلامی دلیل اتفاق را انفجار ناشی از «نشت گاز» در منطقه عمومی پارچین خواند و گفت این حادثه تلفاتی نداشته و حریق ناشی از انفجار به سرعت اطفاء شده است. 

اظهارات او از دید بسیاری از تحلیل‌گران، تلاش برای کم‌اهمیت جلوه دادن این انفجار تعبیر شده است.

 

 

منطقه پارچین محل استقرار صنایع نظامی است و اهمیت آن به دلیل وجود سوله تاسیسات نظامی و محل نگهداری ذخایر موشکی و همچنین برخی از تاسیسات هسته‌ای است.

بعد از وقوع حادثه بامداد جمعه، گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال خرابکاری در منطقه پارچین و وقوع این انفجار مطرح شد. برخی رسانه‌های اسرائیلی هم احتمال یک حمله سایبری علیه این تاسیسات را طرح کرده‌اند.

ایران اینترنشنال در تماس با سخنگوی دفتر نخست‌وزیری اسرائیل درباره گزارش‌های مربوط به نقش این کشور در انفجار بامداد جمعه در پارچین سوال کرد اما این دفتر از اظهارنظر در این زمینه خودداری کرد.  

زوی یهزکلی، تحلیلگر سیاسی کانال ۱۳ تلویزیون اسرائیل روز جمعه گفت به نظر می‌رسد انفجار در پارچین «در نتیجه یک حمله سایبری باشد».

او همچنین احتمال ارتباط میان قطع برق گسترده ‌در شیراز با این انفجار را مطرح کرد و گفت روز پنجشبه پنجم تیرماه، یک مقام اطلاعاتی ارتش اسرائیل نیز به دلیل فعالیت‌های اطلاعاتی اسرائیل یک نشان افتخار را دریافت کرد و شاید این موضوع نیز به اتفاقات ایران ربط داشته باشد.

پیش از این گزارش‌هایی درباره خرابکاری در برخی از صنایع نظامی ایران منتشر شده است. 

سابقه‌ حوادثی از جنس انفجار در پارچین

در سال ۱۳۹۰، حسن طهرانی‌مقدم، از بنیانگذاران برنامه موشکی ایران، و تعدادی از اعضای سپاه پاسداران بر اثر انفجار در یک پادگان سپاه پاسداران در بیدگنه ملارد کشته شدند. صدای این انفجار به اندازه‌ای شدید بود که در مناطقی از تهران و کرج شنیده شد. روابط عمومی سپاه پاسداران علت آن را  انفجار هنگام «جابه‌جایی مهمات» اعلام کرده بود. 

محمد طهرانی‌مقدم، برادر حسن طهرانی‌مقدم در سال ۱۳۹۵ در مصاحبه‌ای با نشریه «رمز عبور»،  انفجار ملارد و مرگ برادرش را به اسراییل نسبت داده بود، اما ‌همان‌زمان امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، احتمال نقش داشتن اسراییل در این انفجار را رد کرد و آن را «‌شایعه» خواند.

در ماه‌های اخیر گزارش‌ها درباره حمله‌های سایبری متقابل ایران و اسرائیل بیشتر شده است.

ایگال اونا،‌ رییس شبکه ملی سایبری اسرائیل، اوایل خردادماه در یک کنفرانس خبری گفت: «زمستان سایبری در راه است و حتی سریع‌تر از آن‌چه که حدس می‌زدم، می‌آید.»

فاینشنال تایمز روز ۱۲ خردادماه اعلام کرده بود ایران در روزهای پنجم و ششم اردیبهشت‌ماه به شبکه آب‌رسانی روستایی در اسرائیل حمله سایبری کرده بود.

بیشتر بخوانید

فایننشال‌تایمز نوشته بود که در پاسخ به این حملات ایران بود که با دستور وزیر دفاع وقت اسرائیل، این کشور حمله سایبری به تاسیسات بندر «شهیدرجایی» در هرمزگان را ترتیب داد. 

مقام‌های اسرائیل درباره انفجار بامداد جمعه در تهران تاکنون اظهارنظری نکرده‌اند و مقام‌های جمهوری اسلامی هم اصرار دارند ماجرا را در حد یک انفجار در مخازن سوخت خلاصه کنند. 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More