شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

توضیح استانداری تهران: صدای انفجار بامداد جمعه در حوالی پارچین مربوط به رزمایش بود

حمیدرضا گودرزی، معاون امنیتی و انتظامی استاندار تهران، در واکنش به گزارش‌ها درباره شنیده شدن صدای انفجار در بامداد جمعه در شرق تهران گفت که این صدا «با برگزاری یک رزمایش در اطراف پارچین مرتبط بوده و هیچ‌گونه خسارتی در رابطه با آن گزارش نشده است».

برخی از رسانه‌های و کاربران رسانه‌های اجتماعی از شنیده شدن «صدای مهیبی در شرق تهران» در حدود ساعت یک بامداد جمعه ۲۸ شهریور خبر داده‌ بودند.

معاون امنیتی و انتظامی استاندار تهران در توضیخ خود گفته که «اجرای این رزمایش از روز پنج‌شنبه در حوالی این منطقه آغار شده بود و تا ظهر روز جمعه ادامه داشت».

این در حالی است که پیشتر هیچ خبری درباره برگزاری چنین مانور ادعایی از سوی مقام‌های امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی ایران منتشر نشده بود.

برخی کاربران درباره ادعای برگزاری رزمایش در حوالی نیمه‌شب و در نزدیکی منطقه مسکونی و شهری ابراز تردید کرده‌اند. 

علیرضا شیرازی، یک فعال حوزه انفورماتیک، در حساب توییتر خود، در واکنش به اظهارات این مقام امنیتی استانداری تهران نوشت: «درباره اون صدای انفجار شنیده شده در شرق تهران گفته‌اند به خاطر رزمایش بوده. حاجی ساعت یک نصف شب رزمایش برگزار کردید اونهم اطراف منطقه شهری؟ بدون هیچ خبر قبلی؟»

خبرگزاری موج نیز در این زمینه نوشت: «این‌بار با وجود این‌که موج خبرهای این صدای ناشناس به مراتب بیشتر و بزرگ‌تر از موج صدای قبلی بوده است، نه‌تنها تقریبا هیچ یک از خبرگزاری‌ها و سایت‌ها و رسانه‌ها به این موضوع نپرداخته‌اند که تنها بعد از ۲۴ ساعت یکی از معاونان استاندار به این حادثه واکنش نشان داد؛ واکنشی که خودش باعث بیشتر شدن شایعات و ابهامات این حادثه شد.»

این خبرگزاری به نقل از اظهارنظرهای کاربران رسانه‌های اجتماعی ادامه داد: «اگر دلیل این صدا، واقعا رزمایش بسیج بوده چرا فقط یک صدای بلند شنیده شده و بعد از آن همه چیز در سکوت فرو رفته است؟!»

علاوه بر اظهارات معاون امنیتی استاندار تهران، برخی دیگر از مقام‌های محلی اظهارنظرهای ضدونقیضی مطرح کرده‌اند.

در حالی که هادی تمهیدی، فرماندار پاکدشت، در گفت‌وگو با ایرنا، هرگونه اتفاقی را در ۲۴ ساعت گذشته در این منطقه تکذیب کرده و آن را به رسانه‌های خارج از ایران منتسب کرده است، یک منبع آگاه در سازمان اورژانس به خبرگزاری موج گفت: «اصل این رخداد یعنی پخش صدایی مهیب در شرق تهران درست است.»

این مقام اورژانس با این حال گفت: «اما تماسی برای حضور نیروهای اورژانس گرفته نشده است که می‌تواند به معنای آن باشد که این حادثه مجروح یا فوتی نداشته است یا حداقل نیازی به حضور ما نبوده است.»

احمد خسروی، رییس مرکز اطلاع‌رسانی و ارتباطات ناجا نیز به موج گفت: «اطلاعی از چندوچون این موضوع ندارم؛ یعنی چیزی نبوده که به ما ارتباطی داشته باشد.»

در اوایل تیرماه نیز صدای مشابهی از منطقه پارچین شنیده شده بود که محل استقرار صنایع نظامی است و اهمیت آن به دلیل وجود سوله تاسیسات نظامی و محل نگهداری ذخایر موشکی و همچنین برخی از تاسیسات هسته‌ای است.

بعد از وقوع حادثه بامداد جمعه، گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال خرابکاری در منطقه پارچین و وقوع این انفجار مطرح شد. برخی رسانه‌های اسرائیلی هم احتمال یک حمله سایبری علیه این تاسیسات را طرح کرده‌اند.

چند روز پس از این حادثه، تصاویر ماهواره‌ای که به سفارش ایران اینترنشنال تهیه شد، نشان داد این انفجار که آن هم در بامداد جمعه روی داده بود، آثاری به وسعت نیم‌کیلومتر در منطقه نظامی پارچین و خجیر برجای گذاشته است. 

براساس این تصاویر ماهواره‌ای، آتش‌سوزی گسترده‌ای در محدوده‌هایی از تپه‌های مجاور تاسیسات صنعتی-نظامی پارچین روی داده بود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More