شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اختصاصی- روحانی:‌ اگر فعالیت‌های اقتصادی را متوقف کنیم،۳۰ میلیون گرسنه به خیابان می‌آیند

 

بر اساس اطلاعاتی که به ایران‌اینترنشنال رسیده است حسن روحانی،‌ رییس‌جمهوری ایران،‌ در جلسه روز سه‌شنبه ۱۹ فروردین شورای عالی امنیت ملی گفته که حتی اگر دو میلیون نفر جان خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست بدهند،‌ به دلیل وضعیت اقتصادی نمی‌توان کشور را تعطیل کرد.

بنا بر خبری که منابع مطلع روز پنجشنبه ۲۱ فروردین‌ماه در اختیار ایران اینترنشنال قرار دادند روحانی در این جلسه که برای تصمیم‌گیری درباره وضعیت کشور در بحران کرونا تشکیل شده بود، گفته است: «اگر بین دو تا دو و نیم میلیون نفر جان خود را به علت ابتلا به کرونا از دست بدهند، ما به خاطر وضعیت اقتصادی و معیشت مردم نمی‌توانیم کشور را تعطیل کنیم.»

بر اساس این اطلاعات، رییس‌جمهوری ایران ضمن مخالفت مجدد با ادامه تعطیلی اصناف و مشاغل در این کشور اضافه کرد: «اگر مشاغل و اصناف را تعطیل کنیم، چند وقت دیگر با اعتراضات خیابانی ۳۰ میلیون گرسنه روبه‌رو خواهیم شد.»

او گفته است که این بحران در صورت وقوع قابل کنترل نخواهد بود.

پیش از این نیز روحانی در جلسه ۱۳ فروردین هیات دولت گفته بود که مدل قرنطینه‌ای که در چین اجرا شد را نمی‌توان در ایران اجرا کرد.

او در آن جلسه اظهار کرده بود: «ما از تجربیات دیگر کشورها در مقابله با کرونا استفاده کردیم، اما هیچ‌وقت خودمان را اسیر آن‌ها نکردیم.»

مخالفت روحانی با ادامه تعطیلی در حالی است که نظرسنجی‌های اخیر نشان داده بیشتر مردم با ادامه آن موافقند.

در نظرسنجی مشترک شهرداری تهران و ایسپا سه‌چهارم مردم تهران اعلام کرده‌اند که با ادامه تعطیلی‌ها موافق‌اند.

 

آمار ۱۸ هزار نفری جان‌باختگان کرونا

بنا بر گزارش اختصاصی رسیده به ایران‌اینترنشنال، آمار جان‌باختگان کرونا در جلسه سه‌شنبه شورای عالی امنیت ملی کشور حدود  ۱۸ هزار نفر اعلام شده و بیش از چهار هزار نفر در وضعیت «بسیار وخیم» قرار دارند.

به گفته این منابع، آماری که وزارت بهداشت ایران از فوتی‌های کرونا به صورت رسمی اعلام می‌کند، آماری است که تست کرونای افراد در آن پیش از فوت مثبت اعلام شده است.

روز پنجشنه سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در آخرین گزارش خود اشاره کرد که شمار کل مبتلایان در ایران به ۶۶ هزار و ۲۲۰ نفر رسیده است و آمار فوتی‌ها نیز به ۴ هزار و ۱۱۰ نفر افزایش پیدا کرده است.

 

مخالفت روحانی با تعطیلی مراکز آموزشی

بر اساس اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، روحانی در جلسه روز سه‌شنبه همچنین با درخواست وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم برای تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تا پایان سال تحصیلی مخالفت کرده است.

پیش از این ۵۰ شورای صنفی دانشجویی ایران با صدور بیانیه‌ای ضمن انتقاد از تصمیم‌گیری‌های متناقض وزارت علوم تحقیقات و فناوری در بحران کرونا،‌ اعلام کرده بودند در صورت بازگشایی زودهنگام دانشگاه‌ها دست به تمرد سراسری خواهند زد.

طبق گزارش رسیده به ایران اینترنشنال، در پی مخالفت رییس جمهوری، مسئولان آموزش و پرورش تصمیم دارند برای جلوگیری از وقوع فاجعه به صورت مقطعی و تدریجی مدارس را تعطیل کنند تا روحانی را از تصمیمش درخصوص تعطیل نکردن مدارس و دانشگاه‌ها منصرف کنند.

طی روزهای اخیر اعضای ستاد مقابله با کرونا، مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی و همچنین تعدادی از نمایندگان مجلس هشدار داده‌اند در صورت عدم ادامه طرح قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی «موج دوم» بیماری کرونا ظهور خواهد کرد و به «فاجعه» و «افزایش مرگ و میر» منجر خواهد شد.

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More