شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ادامه بحران آنفلوآنزا در ایران؛ گزارش‌ها درباره تعطیلی مدارس و کمبود دارو 

با وجود اظهارات مقام‌های وزارت بهداشت ایران مبنی بر عدم کمبود دارو و مهار موج آنفولانزا، گزارش‌های منتشرشده از شهرستان‌های این کشور حاکی از ادامه تعطیلی مدارس و نگرانی‌هایی درباره کمبود و قیمت داروهای درمان این بیماری است.

سعید نمکی، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، شامگاه دوشنبه ۱۸ آذرماه در واکنش به انتشار برخی گزارش‌ها درباره کمبود دارویی در کشور آن را رد کرده و بر خلاف «توطئه دشمنان»‌ خواند. هم‌زمان کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی این وزارتخانه نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان موج ابتلا به بیماری آنفولانزا در کشور را رو به کاهش خواند.

با این حال، خبرگزاری‌های داخلی خبر می‌دهند که روند تعطیلی مدارس با مصوبه کمیته‌‌های سلامت استانی که در ارتباط با نگرانی از شیوع ویروس آنفولانزا از هفته گذشته آغاز شده بود، هم‌چنان ادامه دارد. 

مقام‌های آموزش و پرورش در تعدادی از استان‌ها از جمله گلستان، کردستان، خراسان شمالی، گیلان، آذربایجان غربی، و اردبیل از ادامه تعطیلی مقاطع مختلف مدارس در برخی شهرستان‌های این استان‌ها در روز چهارشنبه خبر داده‌اند. 

با این وجود علیرضا رییسی، معاون وزیر بهداشت، ضمن رد تعطیلی مدارس به دلیل آنفولانزا گفته بود دلیل این مساله «آلودگی» است. رییسی همچنین تعطیلی مدارس به دلیل آنفولانزا را «اقدامی نادرست» خوانده بود.

کمبود و گرانی دارو در داروخانه‌ها

از سوی دیگر، برخی رسانه‌های داخلی پیشتر گزارش‌هایی از کمبود داروهای آنفلوآنزا از جمله «تامی‌فلو» منتشر کرده و آن را خلاف اظهارات مقام‌های رسمی وزارت بهداشت دانسته بودند. برخی کاربران رسانه‌های اجتماعی نیز از قیمت بالای این داروها گلایه کرده‌اند.

وبسایت «سلامت‌نیوز» در گزارش خود در همین زمینه نوشته بود:‌ «وزارت بهداشت در محاسبات خود برای توزیع واکسن دچار اشتباه شد، چرا که با وجود تحریم‌ها و... این موضوع کاملا قابل پیش‌بینی بود و این واکسن برای شهروندان بسیار دیرتر از معمول توزیع شد.»

در گلستان،‌ معاون استاندار که پیشتر از کمبود دارو در این استان ابراز نگرانی کرده بود، از هزینه بالای آزمایش‌های این بیماری و لزوم ارسال نمونه‌ها به تهران خبر داد.

با این حال، سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان این‌که از نظر تامین دارو و واکسن آنفلوآنزا مشکلی در کشور وجود ندارد، گفته است: «آنفلوآنزا ویروس غیرقابل پیش‌بینی و با شدت بیماری‌زایی بالا بوده، اما کنترل آن رخ داده است.»

برخی از رسانه‌ها نیز واگذاری انحصار تولید داروی آنفلوآنزا به یک شرکت تولیدی داخلی از سوی وزارت بهداشت را دلیل کمبودهای دارویی خوانده‌اند. 

باشگاه خبرنگاران جوان در همین زمینه نوشته است:‌ «این تولیدکننده در ازای جلوگیری وزارت بهداشت از واردات، وعده تولید داروی درمان آنفلوانزا با قیمت کمتر از نمونه داخلی را می‌دهد.»

تولید‌کننده داخلی دارو عقب کشید

مدیرکل اداره دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد که شرکت تولیدکننده داخلی طرف قرارداد وزارت بهداشت در نزدیکی فصل پاییز به صورت ناگهانی اعلام کرده بود که شرایط تولید این دارو را ندارد.

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، در همین مورد به خبرگزاری «ایکنا» گفت: «این شرکت تفاهم‌نامه‌ای برای تولید میزان زیادی از دارو در سال ۹۸ را با وزارت بهداشت به امضا رساند، که در نهایت تعلل و تاخیر کرد، لذا وزارت بهداشت مجبور شد به صورت فوری اقدام به واردات این دارو کند تا مشکلی در زنجیره تامین به وجود نیاید.»

رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت درباره انتقادها نسبت به عدم اطلاع‌رسانی مناسب به مردم درباره این بیماری نیز گفت:‌ «در برابر این انتقاد، برخی دیگر نیز معتقدند که وزارت بهداشت امسال بیش از حد در مورد موج آنفلوآنزا اطلاع‌رسانی کرد.»

بررسی گزارش‌های مقام‌های وزارت بهداشت در روزهای گذشته نشان می‌دهد که از ابتدای آذرماه حدود ۱۰ هزار نفر در ایران به این بیماری مبتلا شده‌اند. آخرین آمار اعلام شده از سوی مسئولان حاکی از فوت ۸۱ بیمار آنفلوآنزا از ابتدای مهرماه است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More