شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ادامه واکنش‌ها به جان باختن چند مهاجر افغان در مرز ایران

 

 

در ادامه واکنش‌ها به خبر کشته شدن چند مهاجر افغان در مرز ایران، وزارت امور مهاجرین افغانستان از مقام‌های دیپلماتیک خواست راهکاری برای برداشتن محدودیت‌ها جهت صدور ویزای ایران برای شهروندان افغان پیدا کنند.

همزمان رییس حج و اوقاف هرات از تمامی امامان مساجد خواست در خطبه‌های نماز جمعه  در مورد رفتن غیرقانونی افغان‌ها به ایران و پیامدهای آن صحبت کنند.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در واکنش به کشته شدن چند شهروند افغان، هرچند با خانواده قربانیان ابراز همدردی کرد، اما گفت این حادثه در خاک افغانستان رخ داده است.

او درعین‌حال افزود، به جهت اهمیت موضوع، و به منظور کسب اطلاع دقیق از چگونگی وقوع حادثه، این موضوع در همکاری با مقام‌های افغانستان بررسی می‌شود.

مسئولان محلی در هرات روز یکشنبه تایید کردند، جسد پنج افغان که در مرز با ایران در آب غرق شده بود، به بیمارستان این شهر منتقل شده است.

مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، برخورد منتهی به جان‌ باختن این مهاجران افغان را تکذیب، و آن را «اتهام و تلاش مذبوحانه» برای دور کردن دو ملت همسایه توصیف کرد. 

در واکنش به این حادثه، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، با صدور بیانیه ای برخورد نیروهای ایرانی را نقض آشکار اصول و ارزش‌های حقوق بشری، حقوق مهاجران، و پناهندگان دانست. این کمیسیون همچنین، خواستار تشکیل کمیسیونی مشترک، با هدف شناسایی عاملان و اجرای عدالت شده است.

روز گذشته و در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی کشته و ناپدید شدن دست‌کم ۲۳ تن از شهروندان افغانستان از سوی نیروی مرزبانی ایران، گروه طالبان با صدور بیانیه‌ای آن را «قساوت بسیار» خوانده و خواستار «ترحم» از سوی جمهوری اسلامی شد.

در بیانیه‌ای که روز یکشنبه ۱۴ اردیبهشت‌ماه صادر شد، این گروه اسلامی از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است با شهروندان افغانستان بر اساس «ترحم،‌ اخوت اسلامی و اصول همسایگی برخورد» کند.

طالبان همچنین ضمن «دردناک» خواندن این حادثه از مقام‌های ایران خواسته است آن را «به دقت» بررسی کرده، عاملان آن را مجازات و از تکرار آن در آینده جلوگیری کند.

روز شنبه وزارت امور خارجه افغانستان هیاتی را برای بررسی کشته‌ شدن شماری از شهروندان این کشور در مرز با ایران تعیین کرد.

رسانه‌های افغانستان به نقل از شاهدان عینی گزارش داده‌اند که مرزبانان ایرانی شهروندان افغانستان را مجبور کرده‌اند خود را به آب بیاندازند.

کنسولگری ایران در هرات اعلام کرده که نیروهای مرزبانی و انتظامی جمهوری اسلامی هیچ مهاجری از افغانستان را بازداشت نکرده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More