شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

استاندار سیستان و بلوچستان: ارتش بازگشایی فرودگاه کنارک را مشروط به تعطیلی ساخت فرودگاه چابهار کرد

 

به دنبال اقدام ارتش جمهوری اسلامی ایران در تعطیلی ناگهانی فرودگاه «کنارک» به دلیل اختلاف با دولت، استاندار سیستان و بلوچستان ضمن انتقاد شدید از نیروی هوایی، گفت که این نیرو شرط از سرگیری فعالیت این فرودگاه را توقف احداث فرودگاه چابهار ذکر کرده است.

احمدعلی موهبتی،‌ استاندار سیستان و بلوچستان، روز یکشنبه ۲۳ شهریور به خبرگزاری صدا و سیما گفت: «فرماندهی نیروی هوایی باید از مردم عذرخواهی کرده و بدون هیچ قید و شرطی فرودگاه کنارک را مجددا بازگشایی کند.»

شرکت فرودگاهی «عقاب عسلویه»، وابسته به نیروی هوایی، روز پنجشنبه ۲۰ شهریور پروازهای فرودگاه کنارک را لغو کرد و این فرودگاه تعطیل شد.

این اقدام بدون اطلاع قبلی صورت گرفت و سرگردانی مسافران در تهران و چابهار را در پی داشت.

به گفته استاندار سیستان و بلوچستان، دلیل مخالفت ارتش با احداث فرودگاه چابهار قرار گرفتن محل این فرودگاه در محدوده پدافندی «دلتا ۲۱» بود و از همین رو در دولت‌های قبل نیز مجوز احداث این فرودگاه با مخالفت روبه‌رو می‌شد.

با این حال به گفته او، پس از ساخت پتروشیمی، مجموعه فولاد چابهار و بخشی از روستاها در این منطقه و همچنین جابجایی «دلتا ۲۱»، نهایتا رییس‌ جمهوری در سال ۱۳۹۳ در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی خواستار اختصاص بخشی از زمین فرودگاه پایگاه دهم «شکاری» برای ساخت ترمینال و مجموعه فعالیت فرودگاه شد.

احمدعلی موهبتی همچنین گفت که نیروی هوایی ارتش در این مساله «همکاری نکرد» و در پی آن دولت تصمیم گرفت فرودگاه جدیدی احداث کند.

اکنون متولیان نیروی هوایی ارتش توقف و تعطیلی عملیات احداث فرودگاه چابهار را «شرط بازگشایی و فعالیت مجدد فرودگاه کنارک» اعلام کرده‌اند.

روزنامه شرق دوشنبه در گزارشی در همین زمینه نوشت تلاش برای ارتباط با مرکز رسانه‌های ارتش در این زمینه نتیجه‌ای در بر نداشت.

این روزنامه به نقل از «یک منبع آگاه صنعت هوانوردی» اشاره کرد مالکیت فرودگاه چابهار در اختیار نیروی هوایی ارتش است.

به همین دلیل، پروازهای غیرنظامی از آن باید بر اساس دستورالعمل موجود بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت دفاع باشد.

اختلاف میان نیروهای نظامی و دولت بر سر تاسیس و بهره‌برداری فرودگاه‌ها پیشتر نیز در دولت محمد خاتمی میان سپاه پاسداران و وزارت راه و ترابری وقت اتفاق افتاد و موجب تاخیر در راه‌اندازی فرودگاه «امام خمینی» شد.

ضربه به اقتصاد منطقه

روزنامه شرق به نقل از دبیر اجرایی اتاق بازرگانی و صنایع منطقه آزاد چابهار دلیل تعطیلی فرودگاه کنارک را «اختلاف نظر فرماندهان پایگاه هوایی کنارک با سازمان هواپیمایی کشوری» عنوان کرده است.

محمدصادق مبرهن نیاکان این اختلافات را موجب «آسیب شدید به فعالیت‌های تولیدی-تجاری منطقه آزاد» دانست.

همچنین یک فعال گردشگری در گفت‌وگو با این روزنامه درباره پیامدهای اقتصادی این مساله برای گردشگری و هتلداری چابهار هشدار داده است.

معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار، به شرق گفته مردم «وجه‌المصالحه این اختلافات» شده‌اند. او از پیگیری این مساله از طریق محمد باقری،‌ رییس ستاد کل نیروهای مسلح،‌ خبر داد.

بنا بر گزارش کانال تلگرامی «راه بلوچستان» تعطیلی فرودگاه و پروازها در شرایطی صورت گرفت که بلیط‌های بسیاری به مسافران فروخته شده بود.

فرودگاه کنارک در شهرستان کنارک واقع شده است و به دلیل فاصله حدود ۵۰ کیلومتری با بندر راهبردی چابهار، رفت‌وآمد فراوانی در آن صورت می‌گیرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More