شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تاجیکستان به دنبال استفاده از بندر چابهار

سراج‌الدین مهرالدین،‌ وزیر خارجه تاجیکستان، در دیدار با مقام‌های ایران اعلام کرد کشورش به دنبال دسترسی و گسترش تجارت آبی از طریق بندر چابهار است.

به گزارش وبسایت اتاق بازرگانی ایران،‌ وزیر خارجه تاجیکستان در ملاقات با وزیر انرژی ایران گفت:‌ «بخش عمده‌ای از مشکل ترانزیتی و اقتصادی تاجیکستان به دلیل عدم دسترسی به دریا است و به همین دلیل ما می‌خواهیم از بندر چابهار استفاده کرده و تا این مشکل را حل کنیم.»

در این دیدار،‌ رضا اردکانیان، وزیر انرژی ایران، با اعلام آمادگی برای ایجاد دسترسی برای تاجیکستان به این بندر گفت:‌ «استفاده از این ظرفیت باعث توسعه منطقه‌ای خواهد شد. ایران آماده است تا راه تقویت حمل و نقل انرژی از طریق کشورمان را به تاجیکستان بدهد.»

پیش از این دیدار،‌ وزیر خارجه تاجیکستان به دیدار حسن روحانی رفته و پیرامون توسعه همکاری‌های امنیتی و اقتصادی دو کشور گفت‌وگو کرده بود. 

در آن دیدار نیز او درخواست استفاده از مزیت‌های بندر چابهار و توسعه همکاری‌ها در بخش ترانزیت را مطرح کرده بود. مهرالدین همچنین خواستار استفاده از تجربیات شرکت‌های ایرانی در زمینه ارایه خدمات فنی-مهندسی به تاجیکستان شد.

حسن روحانی،‌ رییس‌جمهوری ایران، با استقبال از درخواست وزیر خارجه تاجیکستان گفت:‌ «ایران می‌تواند امن‌ترین و بهترین مسیر ترانزیتی برای کالاهای تاجیکستان باشد.»

در این دیدار،‌ روحانی همچنین با ابراز نگرانی از حرکت و فعالیت دوباره گروه‌های تروریستی از عراق و سوریه به منطقه قفقاز و آسیای‌میانه گفت:‌ «ایران و تاجیکستان می‌توانند همکاری‌های خود را در مسیر مبارزه با تروریسم نیز بیش از پیش گسترش دهند.»

پیشتر،‌ در شهریور ماه سال ۱۳۹۷،‌ عباس آخوندی، وزیر پیشین راه و شهرسازی ایران، در رازینی‌ها و توافق‌هایی با مقام‌های هند از واگذاری مدیریت و توسعه بندر چابهار به یک شرکت هندی خبر داده بود. 

پس از آن، طی یک تعهد ۱۰ ساله استفاده از این بندر برای صادرات کالاها و تولیدات کشور هند به افغانستان مورد توافق قرار گرفته بود. هند قول داده بود تا در بندر شهید بهشتی چابهار سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری انجام دهد.

بندر چابهار در استان سیستان بلوچستان واقع شده است و تنها بندری است که از طریق دریای عمان اجازه دسترسی ایران به آب‌های بین‌المللی را می‌دهد.

این بندر از اهمیت اقتصادی و تجاری برای کشورهای ایران، هند، افغانستان، پاکستان و به طور کلی آسیای میانه برخوردار است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More