شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اعتراض‌های سراسری در چهارمین روز؛ ادامه درگیری‌ و قطعی اینترنت

 

با ادامه تجمع‌ مردم در ده‌ها شهر ایران، اعتراض‌های سراسری به وضعیت اقتصادی و سرکوب معترضان به چهارمین روز کشیده شد. اخبار رسیده حاکی از شلیک‌های ممتد گلوله، درگیری نیروهای نظامی با مردم و افزایش قربانیان در شرایط قطع اینترنت در این کشور است.

پیام‌های ارسالی و تصاویر منتشرشده مردم نشان می‌دهد تجمع‌های سراسری و شعارهای اعتراضی مردم در شامگاه یکشنبه و نخستین ساعت‌های بامداد دوشنبه ۲۷ آبان‌ماه ادامه داشته و منجر به افزایش شمار قربانیان درگیری‌ها شده است. 

گزارش‌های تایید نشده از افزایش شمار کشته‌شدگان به بیش از ده‌ها تن حکایت دارد. خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه پاسداران و برخی مقام‌های دولتی تعداد بازداشت‌شدگان را بیش از ۱۰۰۰ نفر در سراسر ایران اعلام کرده‌اند. 

روزنامه همشهری از برآورد یک «نهاد امنیتی» مبتنی بر خسارت به دست‌کم ۱۰۰ بانک و ۵۷ فروشگاه بزرگ در سراسر کشور خبر داده است.

ادامه تجمع در ده‌ها شهر کشور

گزارش‌های روز یکشنبه حاکی از شکل‌گیری تجمع و بسته‌ شدن برخی خیابان‌ها در شهرهای شیراز، اصفهان،‌ بوشهر، قائم‌شهر، نجف‌آباد، تبریز، خرم‌آباد، کرج، کرمانشاه، گرگان، اندیمشک، بابل، گچساران،‌ ساری، قزوین، چابهار، مریوان، یزد، نیشابور، بهبهان، گرمسار،‌ قرچک،‌ اسلام‌شهر،‌ ماهشهر، جوانرود، رشت، اهواز و... بوده است.

ادامه تظاهرات مردم در شامگاه گذشته و ساعت‌های نخست روز دوشنبه علاوه بر نقاط مختلف پایتخت در تعدادی از شهرهای استان تهران، از جمله صباشهر، ملارد، شهریار و... با حمله ماموران پلیس و بسیج تشدید شده است. 

مردم معترض تعدادی از ساختمان‌های دولتی،‌ حوزه‌های علمیه، پایگاه‌های بسیج و خودروهای پلیس را به آتش کشیده‌اند.

معترضان در شعارهای خود علیه رهبر و رییس‌جمهوری خواستار کناره‌گیری آن‌ها شده و نسبت به خرج سرمایه‌های کشور در فلسطین و لبنان اعتراض کرده‌اند. آن‌ها همچنین خواستار عدم خشونت از سوی ماموران نظامی شدند. 

در کرمانشاه، اصفهان،‌کرج، شیراز، رشت، ارومیه، کازرون،‌ بهمئی، یزد، بوکان و اهواز مردم از ادامه صدای شلیک گلوله و آتش زده شدن برخی مراکز دولتی از جمله بانک‌ها طی شامگاه یکشنبه گزارش داده‌اند. 

در برخی شهرهای کردستان از جمله مریوان،‌ بر اساس مشاهده‌های عینی یک روزنامه‌نگار کرد طی دو روز گذشته حدود ۱۰ نفر کشته شده‌اند.  

در تعدادی از شهرهای استان تهران و سایر شهرهای کشور از جمله اصفهان،‌ شیراز،‌ بوشهر و ... نیز دولت با عنوان «بارندگی و آب‌گرفتگی» مدارس و دانشگاه‌ها را تعطیل کرده است. 

این در حالی است که پردیس دانشگاه‌های تهران و تبریز روز یکشنبه شاهد تجمع‌های اعتراضی و شعارهای دانشجویان درباره سرکوب مردم بوده است.  

در اکثر مناطق مرکزی شهرهای بزرگ کشور با حضور ماموران نظامی و انتظامی فضای امنیتی حاکم شده است.

قطع اینترنت؛‌ هشدار و تهدید امنیتی

شبکه ناظران اینترنت موسوم به «نت‌بلاکز» که پیشتر اختلال و قطعی شدید در سراسر ایران از روز شنبه را اعلام کرده بود می‌گوید این اختلال همچنان ادامه دارد. 

پیشتر، یک «مقام آگاه» در وزارت ارتباطات این قطعی را ۲۴ ساعته و تصمیم شورای عالی امنیت ملی ایران عنوان کرده بود.

اداره سیاسی سپاه پاسداران با انتشار تحلیلی، شرایط فعلی را «برهه مخاطره‌آمیز» توصیف کرده است. وزارت اطلاعات و دادستانی کل کشور نیز با «اغتشاش‌گر و اشرار» خواندن مردم معترض از شناسایی و برخورد با آن‌ها خبر داده‌اند.

پس از هشدار روز یکشنبه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و حمایت از تصمیم سران قوا، روز دوشنبه حسین شریعتمداری، نماینده او در روزنامه کیهان با ارجاع به آیاتی از قرآن مردم معترض را به کشتار شدید تهدید کرد.

حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران،‌ در واکنش به اعتراض‌ها ضمن تشکر از سپاه پاسداران، نیروی انتظامی، بسیج و وزارت اطلاعات معترضان را «اخلال‌گر» خوانده و خواستار شناسایی خودروها و معترضان از طریق دوربین‌ها و برخورد با آن‌ها شد. 

فرمانده نیروی انتظامی نیز ضمن اشاره به ادامه برخورد‌ها گفت معترضان را «به سزای اعمال‌» خواهند رساند.

واکنش‌های بین‌المللی

گسترش اعتراض‌های سراسری در ایران با واکنش‌های بین‌المللی نیز مواجه شده است. 

کاخ سفید برخورد «خشونت‌بار» حکومت ایران با معترضان را محکوم کرده و همچنین دونالد ترامپ،‌ رییس‌جمهوری آمریکا با امانوئل مکرون همتای خود در فرانسه درباره آخرین تحولات ایران گفت‌وگوی تلفنی داشته‌ است.

ایرانیان مقیم در کشورهای دیگر از جمله در یونان با سازماندهی تجمع‌های اعتراضی یاد کشته‌شدگان اعتراض‌ها را گرامی داشته و نسبت به سرکوب هم‌وطنان خود اعتراض کردند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More