شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اعتراض رسمی ظریف به سازمان ملل درباره اقدام آمریکا علیه سپاه

محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در اعتراضی رسمی به سازمان ملل متحد، اقدام کاخ سفید در قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» را «ماجراجویی بی‌سابقه، غیرقانونی و خطرناک»خواند و مسئولیت پیامدهای آن را متوجه ایالات متحده آمریکا و متحدانش دانست.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، دوشنبه ۱۹ فروردین‌ماه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد.

اشاره ظریف به عربستان سعودی و اسرائیل است که از اقدام ترامپ استقبال کردند. وزارت امور خارجه عربستان سعودی تصمیم آمریکا را اقدامی «عملی و جدی» در مقابله با تروریسم خواند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، هم اقدام دونالد ترامپ را «پاسخی مثبت به یکی از درخواست‌های مهم خود» خواند و آن را «به نفع اسرائیل و کشورهای منطقه» توصیف کرد.

وزیر امور خارجه ایران در این نامه خطاب به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد و شورای امنیت، تاکید کرده است که چنین اقدام بی‌سابقه‌ای «نقض آشکار اصول مسلم حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد از جمله اصل برابری حاکمیت دولت‌ها» است.

در متن کامل این نامه، که در خبرگزاری‌های ایران منتشر شده است، محمد‌جواد ظریف همچنین به واکنش ایران نسبت به اقدام «نابخردانه» آمریکا اشاره کرد و نوشت جمهوری اسلامی ایران نیز ایالات متحده آمریکا را «دولت حامی تروریسم» و فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به «سنتکام» و تمامی نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» اعلام می‌کند.

برخی کشورها و سازمان‌ها از جمله سوریه، ترکیه و حزب‌الله لبنان اقدام آمریکا محکوم کردند. ژاپن هم تاکید کرد که از این تصمیم آمریکا پیروی نخواهد کرد.

ایالات متحده آمریکا، به‌ویژه پس از به قدرت رسیدن ترامپ، بارها جمهوری اسلامی ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرده است. کاخ سفید می‌گوید ایران با حمایت از حوثی‌ها، حماس، حزب‌الله لبنان و بشار اسد، در منطقه هرج‌و‌مرج ایجاد کرده است و باید جلویش را گرفت. از همین رو، بر «فشار حداکثری» بر ایران متمرکز شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More