شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ظریف: دولت بایدن هنوز فرصت دارد تناقض‌گویی‌های خود درباره برجام را اصلاح کند

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، مواضع دولت جو بایدن درباره برجام را «بی‌مبنا و متناقض» خواند و گفت: «دولت بایدن هنوز تصمیم نگرفته می‌خواهد چه کار کند، حرف‌های آنها مبهم است. هنوز وقت دارند اظهارات خود را اصلاح کنند.»

سخنان ظریف پس از آن بیان شد که روز یک‌شنبه علی‌ خامنه‌ای،‌ رهبر جمهوری اسلامی، پیش‌شرط بازگشت تهران به برجام را لغو کامل تحریم‌ها و راستی آزمایی آن، عنوان کرد و همزمان جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا،‌ در گفت‌وگویی با شبکه سی‌بی‌اس به صراحت تاکید کرد که کشورش تحریم‌های ایران را تا زمانی که تهران غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند، لغو نخواهد کرد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، شامگاه یک‌شنبه نوزدهم بهمن ماه در یک برنامه تلویزیونی، در این باره گفت: «رهبری [علی خامنه‌ای] کاملا صریح مشخص کرد و ما هم در حد خودمان این صحبت را کردیم که این آمریکا بود که برجام را نقض کرد و هنوز دولت بایدن نتوانسته تصمیم بگیرد که می‌خواهد سیاست ترامپ را ادامه دهد یا سیاست جدیدی اتخاذ کند.»

ظریف همچنین اقدامات جمهوری اسلامی در عبور از محدودیت‌های برجامی در برنامه هسته‌ای را مطابق برجام توصیف کرد و تاکید کرد که «توپ برجام در زمین ما نیست، در زمین غربی‌هاست».

این بخش از سخنان ظریف، پاسخی است به سخنان جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، که دو روز قبل با تاکید براینکه ««توپ در زمین ایران است تا به تعهداتش عمل کند»، گفت که اگر جمهوری اسلامی به تعهدات خود در برجام برگردد، زمینه برای رسیدن به توافقی «طولانی‌تر و قوی‌تر» فراهم می‌شود.

 محمدجواد ظریف در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه «در مورد برجام مذاکره مجدد نمی‌کنیم»، گفت که آمریکا باید خسارت خروج از برجام را نیز پرداخت کند و اگر مذاکره‌ای باشد درباره این خسارت است.

ظریف همچنین درباره حضور عربستان سعودی در دور جدید مذاکرات، گفت که ما در برجام روی کلمه به کلمه آن مذاکره کرده‌ایم و اصلا مذاکره‌ای بر سر برجام‌ نداریم که عربستان سعودی بخواهد در آن مذاکرات باشد یا نباشد. او افزود که ما اگر در مورد منطقه بخواهیم مذاکره کنیم، عربستان بدون غرب در مذاکره حضور خواهد داشت.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود ما چهار سال تحریم‌ها را تحمل کردیم دو ماه هم روش، ما عجله‌ای برای لغو تحریم‌ها نداریم.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More