شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اقدام بنیاد مستضعفان برای تخریب یک روستا؛ چند مجروح در درگیری ماموران با مردم روستای ابوالفضل

در جریان درگیری نیروهای انتظامی و امنیتی با مردم روستای ابوالفضل اهواز، روستایی که بنیاد مستضعفان خود را مالک آن می‌داند، شماری از مردم معترض با شلیک سلاح ساچمه‌زن ماموران مجروح شدند. معاون دادستان اهواز با تایید وقوع  این درگیری گفت که ماموران اقدام به «تیراندازی هوایی» کرده‌اند و فرمانده نیروی انتظامی اهواز  از اساس شلیک ماموران را تکذیب کرد.

به گفته منابع محلی این درگیری عصر چهارشنبه و هنگامی رخ داد که نیروهای امنیتی، نیروهای دادستانی همراه با نیروهای یگان ویژه برای تخریب منازل مردم به این روستا رفتند. ماموران وقتی با مقاومت ساکنان این روستا مواجه شدند اقدام به تیراندازی و شلیک گاز اشک‌آور کردند.

در جریان این تیراندازی شماری از مردم معترض مورد اصابت ساچمه‌های شلیک شده از تنفگ‌های ساچمه‌زن نیروهای یگان ویژه قرار گرفته و مجروح شدند و به گفته منابع محلی شماری از معترضان نیز بازداشت شدند.

معاون دادستان اهواز درگیری نیروهای انتظامی و یگان ویژه با مردم این روستا را تایید کرد ولی گفت که ماموران در این درگیری با اسلحه ساچمه‌زن اقدام به «تیراندازی هوایی» کردند.

علی بیرانوند، معاون دادستان اهواز، مردم روستای ابوالفضل را به «تملک غیرقانونی زمین‌های بنیاد مستضعفان» و «زمین‌خواری» متهم کرد و گفت که «عوامل اجرایی شهرداری به همراه یگان امداد نیروی انتظامی بنا به مصوبات روز یک‌شنبه استانداری برای جلوگیری  از تداوم زمین‌خواری در منطقه زردشت حاضر شدند تا این زنجیره را قطع کنند که قبل از ورود به محل با تحریک برخی افراد سودجو با هویت معلوم مواجه شدند».

معاون دادستان اهواز افزود که «ماموران انتظامی حاضر در محل برای کنترل اوضاع و جلوگیری از صدمه جانی به افراد، به صورت هوایی با اسلحه ساچمه‌زن پلاستیکی چند تیر شلیک کردند که برخی از افراد از این موضوع سوءاستفاده کرده و با تقطیع کلیپ‌ها سعی در وارونه کردن موضوع داشتند».

 

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

درپی گزارش‌هایی از درگیری ماموران اعزام شده برای تخریب خانه‌های روستای ابوالفضل، علی بیرانوند، دادستان اهواز، وقوع این درگیری را تایید کرد. دادستان اهواز گفت این روستا متعلق به بنیاد مستضعفان است و در نیروهای یگان‌ امداد نیروی انتظامی برای اجرای حکم به آنجا اعزام شده بود که با مقاومت ساکنان روستا مواجه شدند، در درگیری پیش آمده ماموران با اسلحه ساچمه‌زن اقدام به تیراندازی هوایی کردند. در تصاویر منتشر شده ولی تعدادی از مردم این روستا می‌گویند مورد اصابت این گلوله‌های ساچمه‌ای قرار گرفته‌اند

A post shared by ایران اینترنشنال (@iranintltv‏) on

 

بیرانوند با بیان این‌که «ماموران قصد تخریب هیچ منزلی را نداشتند»، گفت که پس از ورود ماموران به روستای ابوالفضل، ساکنان این روستا «با سنگ و شیشه به سوی ماموران حمله کردند که موجب مجروح شدن تعدادی از ماموران و خسارت به خودروهای شهرداری و نیروی انتظامی و سایر خودروهای عبوری شد».

معاون دادستان اهواز تاکید کرد که در پایان درگیری عصر چهارشنبه نیروهای امنیتی و انتظامی با ساکنان روستای ابوالفضل اهواز «ماموران محل را ترک کردند ولی این به معنی عدم برخورد با زمین‌خواری افراد مفسد که خود را در پشت افراد عادی مخفی می‌کنند نیست و وفق مقررات تحت پیگرد قرار خواهند گرفت».

از سوی دیگر درحالی که ویدیوهای منتشر شده نشان می‌دهد شماری از مردم روستای ابوالفضل هدف سلاح‌های ساچمه‌زن ماموران قرار گرفته‌اند،  محسن دالوند، فرمانده نیروی انتظامی اهواز، از اساس «هرگونه تیراندازی به سمت مردم روستای ابوالفضل» را تکذیب کرد و گفت: «ماموران این فرماندهی تنها برای اجرای حکم قضایی به این روستا مراجعه کرده بودند.»

فرمانده نیروی انتظامی اهواز گفت که «فرماندار اهواز و دادستان اهواز» شخصا همراه با «عوامل اجرایی شهرداری اهواز و ماموران انتظامی وارد روستای ابوالفضل اهواز شده بودند، گفت که دلیل این اقدام «بازپس‌گیری زمین‌های بنیاد مستضعفان از افرادی بود که غیرقانونی آن را تملک کرده بودند» اما «با واکنش تعدادی از افراد حاضر در این روستا مواجه شدند».

دالوند در واکنش به انتشار ویدیوهایی از جراحت شماری از مردم روستای ابوالفضل اهواز بر اثر شلیک گاز اشک‌آور و تفنگ‌های ساچمه‌زن، گفت: «به انتشاردهندگان این تصاویر هشدار می‌دهیم از نشر هرگونه اخبار و شایعه‌پراکنی که موجب برهم زدن آرامش و امنیت عمومی و تشویش اذهان عمومی می‌شود خودداری کنند زیرا پلیس فتا در حال رصد آنهاست.»

هم‌زمان روزنامه شرق نسبت به پیامد اصرار بنیاد مستضعفان برای تملک روستای ابوالفضل اهواز هشدار داد و نوشت: «بنیاد مستضعفان در دو‌ راهی سختی قرار گرفته است. به‌نظر می‌رسد مالكیت اراضی یک روستا و تداوم یک كشمكش ۱۰ ساله به نقطه بحرانی نزدیک شده است.»

در این گزارش با تاکید بر این‌که «صدای ساكنان روستای ابوالفضل به جایی نمی‌رسد»، اشاره شده است که آنها سابقه سكونت ۴۰‌ساله در تكه‌ای از اراضی زردشت را دارند و با امكاناتی كه در دهه ۶۰ از سوی موسسه آب‌رسانی كشاورزی و باغات ولیعصر برایشان فراهم شده بود، در این اراضی مستقر شدند و مشغول كشت گندم، جو و سبزی و صیفی در در دو سوی كانال سلمان شدند ولی‌ بعد از ساخت شهرک زردشت در دهه ۷۰، با بروز مشكل آب‌رسانی به زمین‌هایشان، همان شغل كشاورزی را هم از دست دادند اما چهار نسل است كه در این منطقه ساكن هستند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More