شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
حسین موسویان، عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته‌ای:

اقیانوس تحریم‌های ترامپ، بازگشت به برجام را برای بایدن سخت‌تر می‌کند

حسین موسویان، سخنگوی اسبق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، گفت: «بازگشت به برجام با توجه به اقیانوسی از تحریم‌هایی که دونالد ترامپ اعمال کرده برای جو بایدن خیلی سخت‌تر از دستیابی به برجام در دوره اوباماست. اگر این سختی ده برابر نباشد، کمتر نیست.»

موسویان طی مصاحبه‌ای با روزنامه همشهری گفت که «در آمریکا رییس ‌جمهور خیلی راحت می‌تواند تحریم کند، اما نمی‌تواند بردارد و باید اول برود کنگره را قانع کند.»

او از جمله به قرار گرفتن سپاه پاسداران از سوی دولت ترامپ در لیست سازمان‌های تروریستی اشاره کرد و افزود که رییس جمهور آمریکا «می‌تواند سپاه پاسداران را سازمان تروریستی اعلام کند اما وقتی بخواهد این را بردارد، باید برود کنگره را قانع کند که چرا به این نتیجه رسیده سپاه سازمان تروریستی نیست.»

سخنگوی اسبق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که «بایدن گفته به برجام برمی‌گردم اما آنقدر تحریم‌های فرابرجامی در دوره ترامپ اعمال شد که کار سخت شده است.»

موسویان با اشاره به اینکه «آمدن جو بایدن فرصتی است ولی ما نباید توهم بزنیم»، گفت که «آمریکا روابط خوبی با عربستان سعودی خواهد داشت و مساله اسرائیل همچنان مساله اول سیاست خارجی آمریکا خواهد ماند»، اما قضیه «فرصت» برای ایران فقط خلاصه می‌شود در یک نکته، آن هم کاهش تشنج و خصومت بین جمهوری اسلامی و آمریکاست.

او بیان اینکه اعتقادم این نیست که فرصتی برای «رابطه با آمریکا» ایجاد شده، چون غیرواقع‌بینانه است، افزود که حرف باید حساب باشد و شانس داشته باشد، هیچ شانسی برای رابطه دیپلماتیک بین ایران و آمریکا نمی‌بینم ولی مطمئنم رهبر، همین مجلس اصولگرا و دولت می‌خواهند خصومت کاهش پیدا کند

موسوسان همچنین گفت که به پیشنهادهایی در ایران برای ارسال پیام تبریک از سوی محمدجواد ظریف به بایدن اشاره کرد و گفت که من معتقدم این کار نتیجه عکس خواهد داد و مخالفم.

سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که درباره رابطه ایران و آمریکا رهبری تصمیم‌گیر است و اضافه کرد که «ما تا اجماع داخلی نداشته باشیم هیچ تصمیمی در رابطه با آمریکا نمی‌تواند گرفته شود».

او همچنین گفت که در حال حاضر سه مقطع شامل در پیش روست؛ یک مقطع از الان تا بهمن‌ماه که هنوز ترامپ رییس‌‌جمهور است که «باید احتمال بدهیم که ته‌مانده‌های تحریم را اجرا کنند، مثل تحریم بورس ایران».

موسویان افزود که مقطع دوم که مهم‌تر و تعیین‌کننده است «دوره ۲۰ ژانویه تا انتخابات ریاست جمهوری ایران است؛ دوره‌ای که بایدن می‌خواهد به برجام برگردد». در این دوره نباید «گرفتار دعوای داخلی شویم و رفتاری کنیم که بایدن ناامید شود و اقداماتی کنیم که اسرائیل و عربستان دست بالا را داشته باشند».

سخنگوی اسبق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران افزود که مقطع سوم پیشرو نیز مربوط به تغییر ریاست‌جمهوری ماست که «با دوره بایدن همپوشانی دارد و برداشت من این است که در دوره بعدی اصولگراها پیروز خواهند شد.»

موسویان تاکید کرد که «شخصا به این نتیجه رسیده‌ام که منافع ملی جمهوری اسلامی ایران ایجاب می‌کند «حاکمیت یک‌دست شود»، چون به دلیل دو دستگی [دو جناح سیاسی] در این سال‌ها یک تصمیم نتوانسته‌ایم بگیریم که با چالش مواجه نشود.

او گفت که «برای اینکه تصمیمات کلان بگیریم و تکلیف کشور را مشخص کنیم، حاکمیت باید یکدست شود و بعد «بگذاریم دست رییس ‌جمهور اصولگرا باز باشد» تا «اگر می‌خواهد تقابل کند با حاکمیت یک‌دست بروند به استقبال تقابل و اگر می‌خواهد تعامل کند با همبستگی بتواند این کار را انجام دهد».

حسين موسويان، خواهرزاده حسين محلوجی وزير صنايع و معادن دولت اول اکبر هاشمی رفسنجانی و فعاليت خود به عنوان ديپلمات را از زمانی آغاز شد که علی‌اکبر ولايتی، وزیر امور خارجه حکمی او را به سمت مدير کل اروپای غربی وزارت امور خارجه ایران منصوب کرد.

پس از آن موسویان سفير جمهوری اسلامی ايران در روسيه و سپس آلمان شد. دوره سفارت او در آلمان، در فاصله سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۵، مصادف با ترور مخالفان جمهوری اسلامی در کافه ميکونوس بود که در پی آن اتهاماتی متوجه او شد.

موسویان سال۹۸ طی مصاحبه‌ای گفت که این ترورها محدود به «میکونوس تنها نبود، ماجرای[ترور] بختیار، ماجرای [ترور] قاسملو و حوادث دیگر» نیز رخ داد. او افزود: «حوادثی که در دوران مسئولیت من در آلمان پیش آمد، مرا از اینکه بشود یک روابط پایدار و باثبات حداقل در حوزه اروپا تنظیم کرد، ناامید کرد. هر پیشرفتی که در روابط پیش می‌آمد یک حادثه‌ای رخ می‌داد که باعث عقب‌گرد می‌شد».

او در دوره دبیری حسن روحانی در شورای عالی امنیت ملی، مسئولیت کمیته سیاست خارجی در این دبیرخانه را بر عهده گرفت و در دور اول مذاکرات هسته‌ای عضو و سخنگوی تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی بود اما در اردیبهشت ۱۳۸۶ در دوره‌ای که غلامحسین محسنی‌اژه‌ای وزیر اطلاعات بود مدتی به اتهام «جاسوسی» بازداشت شد و پس از آزادی به آمریکا رفت ولی در چند سال گذشته بین دو کشور در رفت و آمد است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More